وکیل ثبتی
فهرست مطالب

وکیل امور ثبتی | مشاوره حقوقی امور ثبتی در تهران

وکیل امور ثبتی کیست؟ وکیل امور ثبتی چه پرونده‌هایی را پیگیری می‌کند؟ وکیل ثبتی همانطور که از نام آن پیداست، دعاوی مربوط به ثبت را پیگیری می‌کند. بسیاری از افراد هنگامی که نام وکیل ثبتی را می‌شنوند، به یاد دعاوی مربوط به املاک می‌افتند. این تصور چندان هم اشتباه نیست اما دعاوی مربوط به ملک از طرف وکیل ملکی پیگیری می‌شود. امروز در وکیل پرس قصد داریم تا شما را با وکیل ثبتی، وظایف و حدود اختیارات آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

وکیل ثبتی کیست؟

وکالت دنیای بسیار گسترده‌ای دارد و وکیل امور ثبتی، وکیلی است که امور مربوط به ثبت اسناد، مدارک و املاک و تشریفات مربوط به آنها را انجام می‌دهد. زمینه‌ی فعالیت وکیل ثبتی بسیار سخت و پیچیده است و به دانش و تجربه‌ی زیادی برای موفقیت در دادگاه نیاز دارد.

قوانین کشور ایران در خصوص امور ثبتی بسیار سخت و پیچیده است و تنها اطلاع داشتن از آنها نمی‌تواند موفقیت شما در دعاوی حقوقی را تضمین کند. وکلایی که پرونده‌‌های مربوط به امور ثبتی را بر عهده می‌گیرند، بایستی بر روی پیچیدگی‌ها و نکات ظریف قوانین تمرکز کنند.

دعاوی مربوط به امور ثبتی همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم دارای پیچیدگی‌های بسیار زیاد است. شما اگر شخصا برای اینگونه از پرونده‌‌ها اقدام نمایید به احتمال زیاد به نتیجه نمیرسید و زمان زیادی را از دست می‌دهید. علاوه بر این خساراتی نیز متحمل می‌شوید که اگر از ابتدا با یک وکیل امور ثبتی مشورت کرده بودید، متحمل این هزینه‌ها نمیشدید. شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان وکیل پرس استفاده کرده و یا مستقیما با شماره زیر تماس بگیرید.

برای هرگونه مشاوره در زمینه امور ثبتی با وکیل ثبتی می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

وظایف وکیل امور ثبتی چیست؟

شما تا به اینجای کار با وکیل امور ثبتی آشنا شده‌اید، حالا لازم است تا با وظایف او نیز آشنا شوید. وکیل امور ثبتی چه کارهایی انجام می‌دهد؟ یک وکیل ثبتی خوب بایستی بتواند در مرحله‌ی اول توانایی بررسی موشکافانه پرونده شما و دادن مشاوره داشته باشد.

یک وکیل ثبتی خوب به سرعت امور مربوط به جریان انداختن پرونده را انجام داده و به طور منظم رسیدگی و مواعد قانونی را در موعد مقرر انجام می‌دهد. نظم در کار همیشه حرف اول را می‌زند. هر یک از پرونده‌های حقوقی نیاز به رسیدگی‌های منظم دارد و یک وکیل خوب بایستی بتواند زمانهای رسیدگی را فراموش نکند. در ادامه انواع دعاوی ثبتی را برای شما توضیح خواهیم داد.

وکیل امور ثبتی

انواع دعاوی ثبتی:

دعاوی ثبتی دعاوی هستند که ممکن است با دعاوی ملکی اشتباه گرفته شوند. دعاوی ملکی، مربوط به دعاوی است که درباره‌ی خود ملک است. اما دعاوی ثبتی مربوط به دعاوی است که درباره تشریفات ثبتی می‌باشد.  دعاوی ثبتی که توسط وکیل امور ثبتی پیگیری می‌شوند، به سه دسته مختلف تقسیم بندی می‌شوند:

  1. دعاوی ثبتی مربوط به املاک

دعاوی ثبتی مربوط به املاک دعاوی هستند که به تشریفات ثبت ملک مربوط می‌شوند.

  • درخواست ثبت ملک
  • اعتراض به ثبت سند ملک
  • الزام به تفکیک
  • ابطال سند رسمی ملک
  • اعتراض به قراردادهای رسمی مغایر با قانون
  • اعتراض به قرارداهایی که توسط افراد فاقد صلاحیت تنظیم شده‌اند
  • ابطال سند مالکیت ناشی از معامله معارض
  • اعتراض به مجهول بودن سند
  1. دعاوی ثبتی مربوط به اسناد

دعاوی ثبتی مربوط به اسناد که توسط وکیل امور ثبتی پیگیری می‌شوند، دعاوی هستند که به اسناد رسمی که در ادارات ثبت تنظیم شده‌اند، مربوط می‌شود. اسناد رسمی تنها به اسناد ملکی محدود نمی‌شود و اسناد مربوط به احوال شخصیه افراد را نیز شامل می‌شود.

  • دعاوی مربوط به الزام به صدور شناسنامه
  • اصلاحات شناسنامه شامل تغییر نام، تغییر نام خانوادگی، تغییر سن
  • ثبت ولادت
  • ثبت نکاح
  • حذف نام همسر در صورت جدایی
  • ثبت ازدواج
  • ثبت طلاق
  • دعاوی مربوط به ثبت اختراعات
  • ثبت علائم تجاری
  • ثبت نام تجاری
  • دعاوی مربوط به اصلاحات اسناد رسمی
  • درخواست صدور سند رسمی
  • اعتراض به اسناد رسمی
  • رفع ممنوع الخروجی
  • اعتراض به واحد‌های ثبتی
  1. دعاوی ثبتی مربوط به اجرای اسناد لازم الاجرا

اگر بخواهیم دعاوی ثبتی مربوط به اجرای اسناد لازم الاجرا را به صورت خلاصه و شفاف به شما توضیح دهیم، بایستی بگوییم این دعاوی زمانی مطرح می‌شوند که سندی در حال اجرا است و موضوعی باعث اعتراض یا ایجاد خلل در روند قانونی آن شده است. مواردی که باعث این اختلال می‌شوند عبارت‌اند از: اعتراض به اجراییه ثبتی، درخواست ابطال اجراییه ثبتی و توقیف عملیات اجرایی.

مطابق ماده 1 قانون اصلاح، بعضی از مواد قانون ثبت و قانون دفاتر اسناد رسمی: ” هر کس دستور اجرای اسناد رسمی را مخالف با مفاد سند یا مخالف قانون دانسته یا از جهت دیگری شکایت از دستور اجرا سند رسمی‌ داشته باشد می‌تواند به ترتیب مقرر در آیین دادرسی مدنی اقامه دعوی نماید. ”

طبق ماده 2 همین قانون مرجع رسیدگی به دعاوی ناشی از دستور اجرای اسناد رسمی دادگاه صلاحیتدار محلی است که در حوزه آن دستور اجرا داده شده است.” این ماده عنوان می‌کند که برای رسیدگی به دعاوی ناشی از اجرای اسناد لازم الاجرا بایستی به دادگاه عمومی حقوقی محلی که در آنجا اجراییه ثبتی صادر شده است، مراجعه شود.

ماده 5 قانون مدنی در این خصوص می‌گوید اگر شخص مدعی ادله کافی برای دادگاه بیاورد که دادگاه دلایل را کافی ببیند به طوری که اجرا شدن آن ضرر جبران ناپذیری را برای شخص ایجاد کند، می‌تواند حکم به عدم اجرای سند رسمی بدهد. البته شخص مدعی بایستی تامین قرار توقیف عملیات اجرایی را به دادگاه تحویل دهد.

حال این سوال ممکن است برای شما پیش بیاید که تامین قرار چیست؟ تامین در آیین دادرسی آورده شده است و اگر موضوع سند لازم الاجرا وجه نقد باشد، فرد مدعی بایستی وجه نقد به صندوق ثبت محل تحویل دهد و تامین دیگری نیاز نیست.

در دوصورت اجرای سند لازم الاجرا متوقف می‌شود. اول اینکه دادگاه دلایل و مدارک فردی که اعتراض دارد را بسیار محکم و قانونی بداند. دوم اینکه اجرای سند باعث به وجود آمدن ضرر غیر قابل جبران برای درخواست کننده شود. در این شرایط فرد مدعی تامین را مطابق با آیین دادرسی مدنی تحویل داده و قاضی حکم به توقیف عملیات اجرایی میدهد.

نحوه‌ی رسیدگی به دعاوی ثبتی:

دعاوی ثبتی مربوط به قسمتی از قانون اساسی هستند که بسیار پیچیده و حساس است. مراتب قانونی بایستی به درستی طی شوند. یکی از مهم‌ترین و متداول‌ترین مواردی که به خاطر آن به وکیل امور ثبتی مراجعه می‌شود، اعتراض به ثبت املاک است. اعتراض به ثبت از طریق اداره ثبت و یا دایره ثبتی مطرح می‌شود که در آگهی ثبت مشخص شده است. اگر فردی که معترض است،‌ اعتراض خود را از طریق مرجع دیگری مطرح و پیگیری نماید و ظرف 90 روز آگهی به اداره ثبت مربوطه ارسال نشود، رسیدگی به آن منتفی است.

برای اینکه دعاوی ثبتی پیگیری و رسیدگی شوند بایستی برای آنها دادخواست تهیه شود. این دادخواست‌ها بایستی مطابق دادخواست‌هایی باشند که به مراجع قضایی ارائه می‌شوند. تنظیم این دادخواست‌ها بسیار اهمیت دارد و افرادی بایستی اینکار را انجام دهند که از تجربه کافی برخوردارند.

مشاوره حقوقی امور ثبتی

هزینه رسیدگی به دعاوی ثبتی:

هزینه رسیدگی به دعاوی ثبتی با توجه به پرونده متفاوت است و عوامل زیادی در آن تاثیرگذار است. این عوامل عبارت‌اند از:

  • موضوع دعوا
  • روند حل پرونده
  • ارزش ملکی که برای آن اقامه دعوا شده
  • مدارک و ادله‌ای که موجود است
  • و…

درخواست وکیل امور ثبتی در تهران با تیم وکیل پرس:

وکالت دامنه بسیار گسترده‌ای دارد و زمینه فعالیت هر یک از وکلا با دیگری متفاوت است. مسائل حقوقی هر یک دارای پیچیدگی‌ها و نکات مربوط به خود است. در میان تمام پرونده‌‌های حقوقی، همیشه پرونده‌های ثبتی سختی‌ها و پیچیدگی‌های قانونی بیشتری داشته است. هرگونه اشتباه در روند پیگیری باعث ضرر‌های مالی غیرقابل جبران می‌شود، ضمنا اتلاف وقت بسیاری نیز به وجود می‌آورد که در مورد پرونده‌های حقوقی این مسئله اصلا چیز خوبی نیست.

تیم وکیل‌پرس در تهران و سایر شهرستان‌ها آماده خدمت رسانی در زمینه پرونده‌‌های حقوقی ثبتی است. تیم وکیل پرس متشکل از وکلای باسابقه و کاربلد است که در زمینه امور ثبتی موفق شده تا پرونده‌های بسیاری را به سرانجام برساند. شما می‌توانید با ما تماس گرفته و مشاوره رایگان در زمینه پرونده حقوقی خود دریافت کنید.

برخی از سوالات متداولی که کارشناسان وکیل پرس در چت آنلاین به آن پاسخ داده اند:

سوال: مهمترین عواملی که در هزینه رسیدگی به دعاوی ثبتی رابطه ای مستقیم دارد؟

پاسخ: موضوع دعوا و روند حل پرونده همچنین مدارک و ادله ای که موجود است

سوال: انواع دعاوی ثبتی شامل چیست؟

پاسخ: دعاوی ثبتی مربوط به املاک و اسناد و همچنین اجرای اسناد

سوال: دعاوی ملکی با دعاوی ثبتی چه تفاوتی دارد؟

پاسخ: دعاوی ملکی، مربوط به دعاوی است که درباره‌ی خود ملک است. اما دعاوی ثبتی مربوط به دعاوی است که درباره تشریفات ثبتی می‌باشد.

 

مطالب پیشنهادی

انتشار نوشته در شبکه های اجتماعی:

دیدگاهتان را بنویسید