سازمان امور مالیاتی کشور
فهرست مطالب

سازمان امور مالیاتی کشور | آشنایی با امور مالیاتی

سازمان امور مالیاتی جزو آن دسته از سازمان هایی است که وقتی نامش به گوش هر فعال اقتصادی میرسد، بی شک مربوط به برخی از موضوعات ، سوالاتی برای آن شخص ایجاد میشود. سامانه اطلاع رسانی سازمان امور مالیاتی در این زمینه میتواند در با خبر شدن از آخرین اخبار، کمک زیادی به افراد داشته باشد.

بعنوان مثال در این سامانه، آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده فصل تابستان ۱۳۹۹ اعلام شده است. البته در این مورد اداره ها و سازمان های دیگری هم وجود دارند که با آنها باید سر و کار داشته باشیم. مانند : اداره دارایی و امور مالیاتی ، سامانه مالیات حقوق ، سامانه ثبت اظهارنامه مالیاتی و ….

در این مقاله سعی کرده ایم در زمینه هایی که مخاطبین بیشتر سر و کار پیدا میکنند، توضیحات مبسوطی ارائه کنیم تا حدودی نقش یک مشاوره حقوقی را برای شما ایفا کرده باشیم.

گروه وکلای وکیل پرس، در زمینه های مشاوره حقوقی رایگان با وکیل مالیاتی، مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره حقوقی تلفنی، آنلاین آماده همه گونه همکاری میباشد.

 

سازمان امور مالیاتی کشور

سازمان امور مالیاتی کشور با نام لاتین (Iranian National Tax Administration)  یکی از زیر مجموعه های وزارت امور اقتصاد و دارایی می باشد که وظیفه اصلاح و دگرگونی نظام مالیاتی و همینطور مکانیزه نمودن سسیستم مالیاتی کشور و  اجرای مالیات بر ارزش افزوده را داراست.

قانون گذار در ماده 59 ‌قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تشکیل سازمان امور مالیاتی را به عنوان یک موسسه دولتی پیش بینی نموده است که چنین آورده است:

در سازمان امور مالیاتی کشور :

به دولت اجازه داده می‌شود به منظور افزایش کارآیی نظام مالیاتی و رفع موانع سازمانی موجود و همچنین تمرکز کلیه امور مربوط به اخذ ‌مالیات، «‌سازمان امور مالیاتی کشور» را به صورت یک مؤسسه دولتی و زیر نظر وزیر امور اقتصادی و دارائی ایجاد کند، با ایجاد این سازمان کلیه ‌اختیارات، وظایف، نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات موجود وزارت امور اقتصادی و دارائی که در معاونت امور مالیاتی و بخشها و حوزه‌های‌ مالیاتی به کار گرفته می‌شوند به این سازمان منتقل می‌گردد….”

از این رو در راستای اجرای ماده مزبور، سازمان امور مالیاتی کشور در سال 1381 به صورت یک موسسه دولتی تشکیل گردید.

لازم به ذکر است که این سازمان یکی از پر درآمدترین سازمان های دولتی در کشور می باشد که مقادیر بسیاری از بودجه کشور و  درآمدهای وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور را تامین می نماید.

 

منظور از واحد مالیاتی در سازمان امور مالیاتی چیست؟

کوچکترین جزء از تقسیمات اداری در سازمان امور مالیاتی، واحد مالیاتی می باشد که از طرف سازمان بر اساس محدوده جغرافیایی، منابع مالیاتی، نوع مودیان و همینطور وظایف مقرر شده در قانون تعیین می گردد.

اداره امور مالیاتی، سازمانی مشخص می باشد که شامل تقسیمات اداری کوچکتری به نام واحد مالیاتی است که به تعداد کافی با توجه به محدوده جغرافیایی ، منابع مالیاتی و همینطور نوع مودیان و یا بر اساس نوع وظیفه تشکیل می شود.

 

سایت سازمان امور مالیاتی

جهت تسریع در انجام فرآیند مالیاتی کشور، سازمان امور مالیاتی ، سامانه ای را جهت انجام امور مالیاتی به صورت غیر حضوری در نظر گرفته است که مودیان می توانند جهت ثبت نام، تسلیم اظهارنامه،صدور قبض ثبت چک و….. با مراجعه به این سامانه امور مالیاتی خویش را انجام دهند.

البته لازم است که مودیان در این سامانه برای بار نخست حتما ثبت نام نمایند اما در مراتب بعدی تنها با وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور می توانند وارد این سامانه گردند.

 

سامانه مالیات بردرآمد حقوق

سامانه مالیات بر درآمد حقوق، سامانه ای به جهت تسهیل نمودن  دریافت اطلاعات  راجع به مالیات بردرآمد حقوق کارکنان می باشد و به عبارت دیگر، سیستمی مکانیزه جهت تسلیم الکترونیکی لیست حقوق کارکنان است، که به جهت تسریع در زمان و کاهش هزینه ها بسیار مورد رضایت مودیان مالیاتی می باشد.

بدین منظور، نرم افزاری توسط سازمان امور مالیاتی کشور طراحی شده است که در آن اطلاعات پرداخت کنندگان و دریافت کنندگان حقوق، میزان حقوق ، مزایای پرداختی و مالیاتی که به آن تعلق می گیرد در فایلی درج می گردد و در نهایت این اطلاعات در پایگاه اطلاعاتی  در سازمان امور مالیاتی ذخیره می گردد.

البته مودی نیز می تواند به شخصه  فایل حاوی اطلاعات مذکور را تولید و به واحد امور مالیاتی کشور ارسال نماید و حتی این امکان نیز وجود دارد که مودی از نرم افزارهای موجود در دسترسش استفاده نماید و فایل مورد نظر را با قالبی که مد نظر سازمان می باشد تهیه و به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال  نماید.

 

برای مشاوره حقوقی آنلاین با وکیل دیوان عدالت اداری ، با وکیل پرس تماس بگیرید.

 

مطالب پیشنهادی

انتشار نوشته در شبکه های اجتماعی:

دیدگاهتان را بنویسید