نماد سایت وکیل پرس

قانون جدید مهریه در سال 1401

در پاسخ به سوالی که بیشتر شما کاربران در پنل ارتباطی وکیل پرس بیان داشته اید به اینکه آیا در محاکم طرح جدید مهریه 14 سکه قابلیت اجرایی داشته است؟ یا همان (قانون جدید مهریه در سال 1401) باید بگوییم هنوز این طرح به تصویب نهایی نرسیده و در صحن مجلس قابل بررسی است . این طرح هر چند به نفع مرد بوده و او را تنها به میزان نپرداختن 14 سکه بهار آزادی مشمول ضمانت اجرایی قانونی که در رابطه با عدم پرداخت مهریه اعمال گردیده می نماید اما موجب می گردد که منافع مالی زوجه خدشه دار گردد و او تنها حق دریافت 14 سکه از مهریه تعیین شده خود را داشته باشد.

جالب تر قضیه این است که اگر زوجه نخواهد به این میزان رضایت بدهد و مهریه بیشتری مد نظرش باشد، زمانی حق دریافت نسبت به مازاد این مبلغ را داشته است که مالیات پرداخت گردیده شده باشد به بیان دیگر شرط دریافت مازاد مهریه مستحق پرداخت مالیات بوده است.

و همچنین موضوع دیگری که در این لایحه مورد بررسی قرار گرفت، راجع به نحوه دریافت مهریه بوده است که در مقالات پیشین به صورت مفصل بیان داشتیم که اصل بر آن بوده است که زوجه حق دریافت مهریه خود را به صورت عند المطالبه داشته باشد مگر شرط گردد که مهریه به صورت عند الاستطاعه پرداخت گردد که متاسفانه در لایحه جدید قانون اصلاح مهریه این شرط به صورت شرط الزامی در آمده و زوجه باید بپذیرد که حق دریافت مهریه خود را در صورتی داشته که استطاعت مالی زوج را به پرداخت مهریه بتواند اثبات کند.

خوب اگر زوجه با این شرط راجع به نحوه پرداخت مهریه موافقت ننمود و خواستار دریافت مهریه خود به صورت عند المطالبه بود در اینجا دیگر نمی تواند زوج را به علت عدم پرداخت نکردن مهریه اش مشمول ضمانت اجرایی که الزام او به پرداخت و حکم جلب بوده ملزم بنماید چرا که خواسته او به الزام زوج بر پرداخت طلبش دیگر از طریق محاکم دادگستری قابلیت پذیرش نداشته است و او صرفا حق پیگیری دعوی خود را تنها از طریق اداره ثبت داشته است. در بیان ساده تر زوجه در صورتی می تواند حکم جلب همسرش را نسبت به پرداخت مهریه بخواهد که خواستار پیگیری خواسته اش از طریق محاکم قضایی که دادگاه خانواده بوده باشد. لازم به یادآوری است که شما ابتدا به ساکن نمی توانید برای طرح دادخواست خود به دادگاه مراجعه نمایید و الزامی بوده که روندی که راجع که به موجب بخشنامه جدیدی که در قانون 1400 به تصویب رسیده پیگیری بنماید که شما را برای مطالعه راجع به این موضوع به مقاله مطالبه مهریه بررسی نمودیم ارجاع می دهم

 

 

 

جهت اخذ مشاوره تخصصی با وکیل مهریه در تهران هم اکنون تماس بگیرید. صفحه رسمی اینستاگرام وکیل پرس پلی برای پاسخ به سوالات در حوزه ماده 474

 

نویسنده: خانم فائزه آخوندی کارشناس ارشد حقوقی وکیل پرس

خروج از نسخه موبایل