نماد سایت وکیل پرس

طلاق توافقی چه مدت زمان طول می کشد؟

طلاق توافقی چه مدت زمان طول می کشد؟ امروز کارشناس حقوقی وکیل به این سوال پرتکرار پاسخ ساده خواهد داد. با ما همراه باشید:

طلاق توافقی که نوعی از طلاق بائن بوده، مبنای آن توافق نظر زوجینی است که تصمیم به پایان دادن به زندگی زناشویی خود گرفته اند و راجع به آثاری که ناشی از طلاق بوده و باید راجع به آن زوجین به اتفاق نظر برسند تعیین تکلیف گردیده است. اما از آنجایی که طرفین راجع به مسائل مالی و غیرمالی از جمله مهریه، حضانت طفل و نفقه سایر موارد بایکدیگر به اتفاق نظر رسیده اند تشریفات طلاق ممکن است در موعد زمانی کمتری انجام گرفته و دادگاه نسبت به صدور حکم طلاق رای صادر نماید. درست است که در طلاق توافقی روند رسیدگی با سرعت بیشتری نسبت به اجرای طلاق نسبت به سایر طلاق ها بوده اما بدون طی کردن مراحل مقدماتی که به تصریح قانون گذار لازمه اجرای طلاق می باشد نمی توان خواهان صدور گواهی عدم سازش از دادگاه شد.

که در این مقاله سعی داریم به بررسی (کوتاه) اقداماتی که رعایت آن به تسریع اجرای طلاق به شما کمک خواهد نمود بپردازیم

 تسریع بخشیدن به تحقق طلاق توافقی

قبل از ایجاد تغییراتی که در رابطه با طلاق توافقی صورت بپذیرد، اجباری به گرفتن گواهی عدم انصراف طلاق از مراکز مشاوره و ثبت آن در دفاتر خدمات قضایی نبود اما قانون گذار به منظور کاهش طلاق توافقی زوجین را ملزم به حضور در جلسات مشاوره نموده که با مراجعه به سایت تصمیم که سامانه مربوط به نوبت دهی طلاق بوده اقدام به اخذ تاریخ و زمانی مناسب که برای زوجین بوده اقدام بنمایند و پس از جلسه مشاوره که زیر نظر سازمان بهزیستی بوده جلسه مشاوره که تعداد جلسات آن فی مابین 3 تا 5 جلسه می باشد زوجین نسبت به انجام طلاق یا انصراف از طلاق تصمیم می گیرند و در صورت عدم سازش گواهی مربوطه به دفتر خدمات قضایی ارسال تا با مطرح کردن درخواست زوجین، دادگاه حکم به پرداخت گواهی عدم سازش بنماید و پس از صدور گواهی عدم سازش طرفین باید ظرف مهلت سه ماه برای اجرای صیغه طلاق گواهی مربوطه را به دفاتر ازدواج و طلاق برای تحقق و صیغه طلاق تحویل بدهند.

 

آیا عدم حضور در جلسات مشاوره موجبی برای تسریع بخشیدن به انجام طلاق توافقی بوده است ؟

ممکن است برخی از زوجین تصور کنند که اگر در جلسات مشاوره حضور پیدا نکنند موعد زمان انجام طلاق توافقی آنها سریع تر انجام شده در حالی که این تصور اشتباه بوده و این امر به صورت الزامی برای زوجین بوده است. شاید در سابق دادگاه های خانواده این الزام را برای زوج و زوجه ای که تصمیم خود را به جدایی گرفته بودند به عنوان یکی از مراتب و تشریفات طلاق توافقی تعیین نکرده بود اما با تصویب قانون حمایت خانواده قانون گذار این موضوع را به صراحت مورد توجه قرار داد و در ماده 25 این قانون به آن اشاره نمود شایداین پروسه موجب گردد که پروسه زمان انجام طلاق به تاخیر بیافتد اما به نفع زوجین بوده و باعث می گردد که زن و مرد به صورت عجولانه و بر حسب احساسات تصمیم به پایان دادن زندگی خود بگیرند چون در اینجا تصمیم گیرنده نهایی بر اینکه آیا زوجین قادر به ادامه دادن زندگی مشترک با یکدیگر بوده اند یا نه مشاوری بوده که با صحبت کردن زوجین به این نتیجه رسیده است

اما آیا می توان راجع به این اصل قائل به استثنا بشویم ؟در دو مورد می توان از این اصل عدول نمود :

 

در صورت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره حقوقی در امر طلاق توافقی با شماره زیر تماس گرفته و یا به صفحه رسمی اینستاگرام وکیل پرس رفته و سوالات خود را برای ما (دایرکت) کنید.

نویسنده: خانم فائزه آخوندی کارشناس ارشد حقوقی وکیل پرس

 

خروج از نسخه موبایل