نماد سایت وکیل پرس

شرایط طلاق توافقی

شرایط طلاق توافقی چیست؟ قبلا مقاله ای با عنوان طلاق توافقی چیست و چگونه انجام می شود؟ به موضوعات کلی این بحث پرداخته ایم حال با وکیل پرس همراه باشید تا به این سوال پاسخ بدهیم.

 

زن و مرد در طلاق توافقی لازم است که راجع به حقوقی که در زندگی مشترک به آن ها تعلق می گیرد توافق نمایند.این حقوق عبارتند از : (مهریه، حضانت فرزندان، ملاقات فرزندان، نفقه، اجرت المثل، جهیزیه)

در ادامه  هر کدام از موارد مزبور مورد بررسی قرار می گیرند.

مهریه، به مالی گفته می شود که با وقوع عقد نکاح به زن تعلق میگیرد و بر ذمه مرد است. میزان مهریه توافقی است که بین زن و مرد صورت میگیرد. اما در هنگام جدایی زن و مرد نیز این حق از بین نمی رود و بایستی این مال به زن پرداخت گردد اما در طلاق توافقی بر مبلغ قابل پرداخت مهریه بین زن و مرد توافقی مبنی بر پرداخت صورت میگیرد ،ممکن است حتی زن در طلاق توافقی کل مهریه را به مرد ببخشد و ادعایی نسبت به دریافت مهریه نداشته باشد.

گاهی ممکن است در ازای گرفتن مالی از مهریه صرف نظر نماید. برای مثال ممکن است زن و مرد توافق نمایند که زن در ازای مهریه خود ماهانه تا ده سال فلان مبلغ را از مرد دریافت نماید و یا اینکه خانه، ماشین یا اموال دیگری به جای مهریه به وی اعطا گردد.

آنچه اهمیت دارد این است که حتما بایستی در طلاق توافقی بر میزان مهریه (پرداخت و یا بذل آن ) توافق صورت گیرد.

یکی از پر اهمیت ترین مسائل در طلاق ،بحث حضانت فرزندان است. آنچه در قانون آمده است این است که حضانت فرزندان چه دختر و چه پسر تا سن 7 سالگی با مادر  می باشد. و پس از سن هفت سالگی تا رسیدن دختر و پسر به سن بلوغ ،حضانت با پدر است. بلوغ در دختران 9 سال و در پسران 15 سال می باشد. چنانچه توافقی بین زن و مرد در مورد حضانت فرزندان صورت نگیرد طبق مراتب فوق عمل می گردد.

اما در طلاق توافقی بدین صورت است که زن و مرد بر این مسئله توافق می نمایند که حضانت فرزند را چه کسی بر عهده بگیرد. ممکن است حضانت کلا به مادر و یا پدر در هر سنی با توافق صورت گیرد.

اجرت المثل حق الزحمه اموری است که زن در منزل شوهر عهده دار آنها میگردد. مرد بایستی این حق الزحمه را پس از طلاق نیز به زن پرداخت نماید. جهت طلاق توافقی نیز بایستی نسبت به پرداخت و یا بخشش این مبلغ بین زن و مرد توافق صورت گیرد.

نفقه  در لغت به معنای هزینه ،خرج و مخارج هر روزه می باشد. نفقه پس از انعقاد عقد نکاح بر عهده مرد می باشد و مرد موظف است که نیازهای همسر خویش را در زندگی مشترک بر عهده گیرد، چنانچه مرد از پرداخت نفقه به همسر خویش امتناع نماید ،همسر وی می تواند نسبت به این مورد از وی شکایت نموده و مطالبه نفقه خویش را نماید.

در طلاق توافقی نیز زن و مرد بر نفقه معوقه زن چنانچه پرداخت نشده باشد بایستی با یکدیگر توافق نمایند. ممکن است که توافق شود که زن نفقه معوقه را بذل و یا دریافت نماید.

پس از طلاق، حضانت به هر کدام از زن یا مرد که اعطا شود طرف مقابل می تواند فرزند یا فرزندان  را ملاقات نماید. میزان ملاقات در قانون از 24 ساعت تا 48 ساعت در هفته در نظر گرفته شده است ، اما چنانچه  زن و مرد جهت ملاقات  فرزند یا فرزندان توافق دیگری نموده باشند طبق توافق ما بین آنها عمل می گردد.

جهیزیه اسباب و وسایلی است که زن پیش از ازدواج برای زندگی مشترک به منزل شوهر می برد و معمولا لیست این وسایل در ابتدا در برگه ای نوشته میشود که به آن سیاهه گفته میشود و مرد با امضای خود به این امر صحه می گذارد. پس از طلاق نیز جهیزیه همچنان متعلق به زن می باشد و وی می تواند آن ها را طبق لیست خود (سیاهه) مطالبه نماید.

به عبارت دیگر بایستی تکلیف جهیزیه زن مشخص شود  و توافقات نسبت به آن ها بین زن ومرد صورت گیرد. گاهی زن در ازای جهیزیه خود ممکن است حتی بهای آن ها را مطالبه نماید. و گاهی حتی ممکن است آن ها را به شوهر ببخشد و ادعایی نسبت به این موضوع نداشته باشد.

همچنین بدانید:

برای طلاق توافقی چه چیزهایی لازم است؟

جهت مشاوره با وکیل طلاق توافقی متخصص وکیل پرس هم اکنون تماس بگیرید

صفحه رسمی اینستاگرام وکیل پرس را دنبال کنید

 

خروج از نسخه موبایل