نماد سایت وکیل پرس

آیا در صورت خیانت زن مهریه تعلق میگیرد؟

در مقالاتی که باهم بررسی کردیم متوجه شدیم که مهریه حق قانونی زوجه بوده است و جز موارد استثنایی که قانون گذار به صراحت اعلام داشته که در این شرایط زوج مکلف به پرداخت مهریه نمی باشد در سایر شرایط اگر زوج از پرداخت استنکاف بورزد زوجه می تواند الزام زوج را به پرداخت مهریه از دادگاه تقاضا نماید. اما میخواهیم به این سوال بپردازیم که آیا اگر زوجه به همسرش خیانت کند (آیا در صورت خیانت زن مهریه تعلق میگیرد؟) و یا عملی انجام دهد که مصداق خیانت از جانب او به همسرش بوده باز هم مهریه به او تعلق می گیرد ؟

باید بگوییم اگر چه زوج خیانت همسرش به او را با ادله که حکایت از خیانت زوجه بوده هم به دادگاهی که زوجه بر حسب مطالبه مهریه در آن طرح دعوی نموده است هم به اثبات برساند باز هم این مانعی برای عدم دریافت مهریه توسط زوجه نبوده و او مستحق دریافت مهریه بوده است .

 

آیا میدانید:

آیا ارز دیجیتال می‌تواند به عنوان مهریه باشد؟

 

ممکن است بپرسید چرا با وجود خیانت باید زوجه مستحق دریافت حق مالی خود باشد؟

باید گفت این حق به مجرد وقوع انعقاد عقد نکاح و به موجب برقراری رابطه زناشویی برای زوجه به وجود آمده است و زوج نمی تواند حق به وجود را از زوجه سلب کند لذا ملزم به پرداخت این حق به همسرش بوده است مگر آنکه زوجه به جهت حفظ آبروی خود به جهت آنکه زوج از شکایتش نسبت به خیانت او، صرف نظر نماید در غالب طلاق توافقی ، با زوج به اتفاق نظر برسد که از حق پرداخت مهریه مبری باشد

اما آیا زوج می تواند حسب تنفری که بر مبنای خیانت زوجه به او پیدا کرده است همسرش را طلاق بدهد؟

چنانچه زوج با ارائه ادله ای بتواند خیانت زوجه را اثبات کند و ادعایش را، با ارائه ادله ای که بیانگر خیانت زوجه بوده باشد را با اماراتی مثل عکس یا فیلم که نشان دهنده خیانت زوجه به همسرش می باشد اثبات کند و دادگاه به صحت ادعای زوج پی ببرد و خیانت زوجه را مصداق ماده 637 قانون مجازات تشخیص بدهد علاوه بر آنکه به تقاضای زوج بر طلاق دادن همسرش به عنوان دلیل موجه ترتیب اثر داده، و حکم به طلاق دادن زوجه را صادر نموده زوجه را به علت جرم مرتکب شده مستوجب مجازاتی می داند که در قانون مجازات به آن تصریح گردیده شده است.

همچنین بخوانید:

نحوه محاسبه رد مال در کلاهبرداری

 

برخی از سوالات متداول :

چنانچه زوجه ای با شخص بیگانه ای رابطه نامشروع داشته و همسرش بتواند خیانت او را اثبات کند میتواند بر حسب خیانتش او را از حق دریافت مهریه محروم سازد

این حق برای زوجه اثبات شده بوده و خیانت او موجبی برای اسقاط حق مالی او نبوده است هر چند این خیانت توسط همسرش به اثبات برسد

آیا زوج می تواند حسب خیانت همسرش خواهان طلاق او از دادگاه باشد ؟ به بیان دیگر خیانت زوجه ادله برای پذیرفته شدن حکم طلاق توسط زوج بوده است ؟

بله .چنانچه زوج بتواند با ارائه ادله خیانت همسرش را نسبت به او اثبات کند.و دادگاه به صحت ادعای زوج پی ببرد حکم به طلاق زوجه را صادر می نماید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص وکیل طلاق با شماره تلفن زیر با ما در تماس باشید

نویسنده: خانم فائزه آخوندی کارشناس ارشد حقوقی وکیل پرس

 

خروج از نسخه موبایل