فهرست مطالب

نحوه محاسبه رد مال در کلاهبرداری

گفتیم شخص کلاهبردار علاوه بر تحمل مجازات تعیین شده ملزم بوه که مالی را که بر اثر انجام فعل مجرمانه خود از مال باخته تحصیل نموده بازگرداند .در این رابطه بیان داشتیم که اگر عین مال موجود باشد ملزم به رد عین مال می گردد و در غیر این حالت به علت تلف شدن عین مال ، شخص مال باخته می تواند خواستار مطالبه قیمت مال خود به نرخ روز که معادل قیمت مال مذکور در زمان اجرای حکم بوده است برآید

حالا می خواهیم به این سوال پاسخ بدهیم که شخص مال باخته تنها می تواند خواستار مطالبه قیمت مال تصاحب شده باشد ؟ یا می تواند مابه التفاوت مال مذکور را هم از دادگاه تقاضا بنماید؟

در رابطه با این موضوع باید بیان داریم که اگر مال موضوع کلاهبرداری وجه نقد بوده باشد مال باخته می تواند علاوه بر رد مال تصاحب شده، خواستار دریافت ما به التفاوت کاهش ارزش ثمن را نیز از دادگاه کیفری که شکایت مذکور راجع به کلاهبرداری مطرح بوده یا در حین دادخواست جداگانه ای تحت عنوان مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم کلاهبرداری و خسارات قانونی ناشی از آن، از جمله دریافت مابه التفاوت کاهش ارزش ثمن از دادگاه حقوقی باشد.

 

آیا شخص مالباخته می تواند علاوه بر طلب رد مال تصاحب شده از شخص کلاهبردار، خواستار دریافت مطالبه خسارت های قانونی دیگری باشد؟

چنانچه مال موضوع کلاهبرداری، وجه نقد بوده باشد. شخص متضرر علاوه بر دریافت اصل ثمن ، می تواند خواستار دریافت مابه التفاوت ( کاهش ارزش ثمن نیز باشد)

شخص مال باخته خواسته خود را برای مطالبه خسارات قانونی ( از جمله خسارات تاخیر تادیه و سایر خسارات ناشی از جرم را باید الزاما در دادگاه کیفری که رسیدگی به جرم کلاهبرداری مطرح بوده طرح نماید؟

الزامی به آنکه مال باخته حتما خواسته خود را تحت عنوان مطالبه ضرر و زیان ناشی ازجرم در دادگاه کیفری مطرح نماید نبوده و او می تواند خواسته خود را به صورت جداگانه در دادگاه حقوقی تحت عنوان مطالبه ضرر و زیان نیز در دادگاه حقوقی طرح نماید

همچنین بدانید:

اعسار در رد مال کلاهبرداری

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص وکیل دعاوی مالی با شماره تلفن زیر با ما در تماس باشید

شماره تلفن وکیل طلاق توافقی در تهراننویسنده: خانم فائزه آخوندی کارشناس ارشد حقوقی وکیل پرس

مطالب پیشنهادی

انتشار نوشته در شبکه های اجتماعی:

دیدگاهتان را بنویسید