نماد سایت وکیل پرس

فرمول محاسبه مهریه زن بعد از فوت شوهر

فرمول محاسبه مهریه زن بعد از فوت شوهر چگونه می باشد. کارشناس حقوقی وکیل پرس به این سوال پاسخ ساده ای خواهد داد. پس با ما همراه باشید.

مهریه حق قانونی زوجه است پس هر زمانی می تواند آن را از همسر خود حتی بعد از فوت زوج مطالبه نماید. به بیان دیگر با اینکه زوج فوت نموده و دیگر نیست اما موت او موجب از بین رفتن دین مالی که بر عهده بوده و مکلف به پرداخت آن به همسرش بوده از بین نرفته و باید پرداخت گردد

اما در اینجا زوجه برای مطالبه مهریه باید علیه ورثه زوج طرح دعوی کند و خواهان مطالبه مهریه خود از ماترک زوج باشد و اگر اموالی از ماترک باقی نمانده باشد وراث هیچ تعهدی در پرداخت مهریه نخواهند داشت

در ابتدا باید نوع مهریه زوجه تعیین گردد:

وجه نقد

سکه بهار آزادی

اموال غیر منقول

اموال منقول و ….

 

ارزش این موضوع به این علت است که فرمول مصاحبه مهریه زوجه با توجه به نوع مهریه او متفاوت بوده است :

 

و به این طریق که ابتدا شاخص قیمت سالانه زمان تادیه و شاخص قیمت سالانه زمان اجرای عقد محاسبه می شود که میزان آن توسط بانک مرکزی هر سال تعیین گردیده شده است و سپس حاصل تقسیم را در مبلغ مهریه ضرب خواهیم کرد و بدین ترتیب مهریه به نرخ روز محاسبه خواهد شد.

اگر مهریه تعیین شده مال منقول یا غیرمنقول بوده باشد عین همان اموال به زوجه پرداخت می گردد و برخلاف  قوانین راجع به سهم الارث زوجه ، در رابطه با عین اموال غیر منقول، که نمی تواند به عنوان سهم الارث به زوجه تقدیم شود و منوط به آن بوده که قیمت گذاری شود و سپس به عنوان حق الارث به زوجه پرداخت گردد، در اینجا الزامی به تقویم مال مذکور نبوده و عین مال مذکور که به عنوان مهریه زوجه بوده به او پرداخت خواهد شد.

بعد از توضیحات لازم راجع به چگونگی نحوه محاسبه مهریه زوجه بعد از فوت زوج میخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که زوجه برای مطالبه مهریه دادخواست خود را به چه مرجعی تقدیم کند؟

زوجه می تواند درخواست خود را به دو طریق :

  1. مراجعه به دادگاه خانواده
  2. مراجعه به دایره اجرای ثبت

 

و به طرفیت وراث متوفی دادخواست خود را تحت عنوان مطالبه مهریه از ماترک متوفی مطرح کند و یا با مراجعه به دایره اجرای ثبت و با معرفی اموال همسر خود تقاضای صدور اجرائیه نماید و چنانچه بعد از ابلاغ دادخواست مربوطه و اجرائیه صادره به وراث اگر آنها از پرداخت مهریه استنکاف بورزند زوجه می تواند تقاضای توقیف اموال زوج را تقاضا کند.

همچنین بخوانید:

چگونه طلاق غیابی بگیرم؟

 

برخی از سوالات متداول

چنانچه زوجه تا قبل از فوت زوج مهریه خود را طلب نکرده باشد آیا بعد از فوت همسرش میتواند خواهان دریافت آن باشد ؟

بله حق دریافت مطالبه مهریه برای زوجه بوده و هزینه مربوط از اموالی که از زوج باقی مانده و جزو ماترک بوده است پرداخت خواهد شد

زوجه درخواست خود را برای مطالبه مهریه باید به طرفیت چه کسانی مطرح کند؟

زوجه باید درخواست خود را به طرفیت وراث زوج تحت عنوان خواسته مطالبه مهریه از ماترک متوفی حسب آنکه مهریه تعیین شده، وجه نقد بوده یا سکه بهار آزادی و یا غیره …. مطرح کند.

 

 قانون جدید مهریه در سال 1401

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص وکیل طلاق توافقی با شماره تلفن زیر با ما در تماس باشید

نویسنده: خانم فائزه آخوندی کارشناس ارشد حقوقی وکیل پرس

خروج از نسخه موبایل