نماد سایت وکیل پرس

حکم قطعی طلاق چیست؟

قبل از پاسخ به این سوال بپردازیم که منظور از حکم قطعی چیست ؟ حکم صادره چه زمانی قطعی بوده است؟ آیا حکم طلاق قطعی است یا رای صادره قابلیت تجدید نظر خواهی دارد؟

منظور از حکم قطعی حکمی بوده که به هیچ طریقی قابلیت تغییر نداشته و هیچ عاملی نمی تواند تغییر دهنده ماهیت آن باشد اصل بر آن است که حکم صادره قطعی بوده مگر آنکه در مواردی حسب قانون قابلیت تجدید نظر خواهی پیدا کند و بر حسب آن حکم صادره تغییر یابد!

حالا بررسی کنیم که حکم صادره طلاق هم ممکن است تغییر یابد در این رابطه می توان با مراجعه به قانون آیین دادرسی مدنی این حکم را قابل تغییر بدانیم و از سه طرق اعتراض در قالب واخواهی ، تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی آن را قابل تغییر بدانیم

بحث مورد نظر ما در اینجا راجع به طرق اعتراض از حکم طلاق نبوده بلکه هدف از این مقاله پاسخ به این سوال بوده است که حکم طلاق چه زمانی قطعی گردیده و قابل اجرا بوده است ؟

گفتیم که حکم راجع به طلاق قطعی نبوده و قانون گذار به زوج و زوجه این حق را داده که از حکم صادره بتواند حسب شرایطی که حق اعتراض را به وجود آورده طرح شکایت بنماید. فرض کنید زوجه با طرح دعوی طلاق از همسر خود که غایب مفقود الاثر بوده خواستار اجرای طلاق گردد خوب در اینجا اگر زوج که غایب بوده می تواند نسبت به حکم صادره تقاضای واخواهی بنماید خوب در اینجا این واخواهی موجب تغییر حکم صادره بوده است

پس در پاسخ به سوال این گونه بیان می داریم که قطعیت حکم صادره راجع به طلاق ، پس از انقضای موعدی بوده است که راجع به اعتراض و فرجام خواهی در رابطه با حکم صادره در نظر گرفته شده است که این مواعد قانونی، حسب مدت زمانی بوده است که در قانون آیین دادرسی مدنی راجع به آن بیان گردیده شده است.

و پس از اینکه این مراحل طی گردید هر یک از زوجین که به عنوان درخواست دهنده بوده اند مکلف بوده اند که با مراجعه به دفاتر ازدواج و طلاق، اقدام به ثبت طلاق خود نموده و خواستار اجرای صیغه طلاق گردند که این موعد در رابطه با حکم طلاق 6 ماه و در رابطه با مواردی که طلاق از جانب زوج بوده یا به صورت توافقی واقع گردیده شده است 3 ماه بوده است.

 

نقض حکم طلاق در دیوان عالی کشور

برخی از سوالات متداول حکم قطعی طلاق :

حکم صادره راجع به طلاق، قطعی بوده و یا احتمال تغییر راجع به آن وجود داشته است؟

حسب ماده 368 قانون آیین دادرسی مدنی حکم صادره راجع به طلاق قطعی نبوده و تقاضای تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی نسبت به آن قابل پذیرش بوده است

آیا هر یک از زوجین می تواند خواستار اسقاط حق اعتراض از رای صادره راجع به طلاق از طرف مقابل خود باشد و این حق را او ساقط بنماید ؟

در پاسخ به این سوال باید اعلام داشت تنها توافق زوجین در رابطه با رای صادره راجع به طلاق ساقط کننده این حق از هر یک از زوجین بوده باشد

 

همچنین بخوانید:

فرق طلاق توافقی با طلاق خلع

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص وکیل مهریه با شماره تلفن زیر با ما در تماس باشید. صفحه اینستاگرام وکیل پرس را دنبال کنید

نویسنده: خانم فائزه آخوندی کارشناس ارشد حقوقی وکیل پرس

خروج از نسخه موبایل