نماد سایت وکیل پرس

نگهداری مواد مخدر در صلاحیت کدام دادگاه است؟

به نظر شما نگهداری مواد مخدر در صلاحیت کدام دادگاه است؟ با وکیل پرس همراه باشید تا به این سوال پاسخ ساده دهیم.

بند پ ماده 303 قانون آیین دادرسی کیفری رسیدگی به تمامی جرائم مواد مخدر را در صلاحیت دادگاه انقلاب قرار داده است. بنابراین رسیدگی به جرم مرتکبی که اقدام به نگهداری از مواد مخدر نموده دادگاه انقلاب می باشد.

نگهداری مواد مخدر ممکن است به منظور استفاده شخصی مجرم و یا توزیع آن بین مصرف کنندگان به مقدار زیادی در خانه و یا محل کار و یا در وسایل شخصی او یافت شود که حسب مورد متناسب با میزان موادی که این شخص نزد خود نگه داری می کند به مجازات تعیین شده محکوم می گردد. که این مجازات می تواند حسب مورد شلاق تعزیری، حبس ابد، جریمه نقدی و اعدام باشد که در هر صورت رسیدگی به جرم شخص بر اینکه به عنوان شریک جرم و یا معاون جرم دخالت داشته در دادسرای انقلاب که در معیت دادگاه انقلاب می باشد به عمل می آید. نکته قابل توجه این است که اگر شهرستانی دارای دادگاه انقلاب نباشد، متهم به نزدیک ترین حوزه قضایی که دارای دادگاه انقلاب می باشد ارجاع داده میشود. و چنانچه هیچ کدام از شهرستان های یک استان، دارای دادگاه انقلاب نباشند، مرتکب جرم مواد مخدر از هر نوع و انواع که باشد به دادگاه انقلاب مرکز آن استان ارسال می شود.
اگر انجام جرایم مواد مخدر توسط اطفال و نوجوانان زیر 18 سال صورت بگیرد

 

 

مصداق این رفتار ماده 35 قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر است که بیان می دارد در صورتی که مرتکب جرم اطفال و نوجوانان کمتر از هجده سال تمام و افراد محجور عقلی را به هر نحو به مصرف و یا ارتکاب هر یک از جرائم موضوع این قانون وادار کند، مطابق قانون آیین دادرسی اگر اطفال و نوجوانان مرتکب یکی از جرایمی که مشمول صلاحیت دادگاه کیفری یک یا دادگاه انقلاب بوده شوند به جرایم آنها در دادگاه کیفری یک ویژه رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان رسیدگی می شود. به جز استثنایی که رای وحدت رویه قضایی اعلام داشته که دادگاه کیفری استان در رسیدگی به جرایمی که دارای مجازات اعدام بوده و مرتکب کمتر از هجده سال تمام داشته باشد صالح به رسیدگی است.

برخی از سوالات متداول” نگهداری مواد مخدر در صلاحیت کدام دادگاه است؟ “

به جرم نگهداری مواد مخدر در کدام دادگاه رسیدگی می شود؟

بند پ ماده 303 قانون آیین دادرسی کیفری دادگاه صالح برای رسیدگی به همه جرایم مواد مخدر را دادگاه انقلاب دانسته است.

چنانچه مرتکب جرم مواد مخدر نوجوان زیر 18 سال باشد به جرم او در کدام دادگاه رسیدگی می گردد؟

به موجب رای وحدت رویه صادره دادگاه کیفری یک ویژه رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان صالح به رسیدگی می باشد.

 

جهت اخذ مشاوره تخصصی با وکیل مواد مخدر هم اکنون تماس بگیرید. صفحه رسمی اینستاگرام وکیل پرس پلی برای پاسخ به سوالات در حوزه مواد مخدر

 

نویسنده خانم فائزه آخوندی کارشناس ارشد حقوق وکیل پرس

خروج از نسخه موبایل