نماد سایت وکیل پرس

ممنوع الخروجی مهریه

زوجه با طرح دعوی مطالبه مهریه از دادگاه تقاضا دارد که زوج مهریه او را بپردازد اما اگر مرد علی رغم الزام دادگاه از پرداخت ممانعت به عمل آورد زوجه برای آنکه زوج نخواهد زوج نسبت به پرداخت مهریه او استنکاف به عمل آورد و یا آن را نپردازد و یا قصد فرار از گرداخت مهریه به سرش نزند علاوه بر آنکه تقاضای توقیف اموال مرد را به دادگاه تقدیم کرده تقاضای ممنوع الخروج کردن او را از دادگاه یا اجرائیه ثبت تقاضا بنماید.

حکم این ماده که در ماده 23 قانون محکومیت های مالی بیان گردیده:

این گونه بیان داشته که اگر محکوم له که در اینجا زوجه تقاضای ممنوع الخروج کردن همسرش را بخواهد مرجع اجرا کننده رای مکلف بوده آن را بپذیرد و قرار مربوطه را صادر کند و اعتبار این امر که به مدت 6 ماه می باشد قابل تمدید بوده است و زوجه می تواند تا زمانی که زوج نسبت به پرداخت دین خود اقدامی نکرده مجددا خواستار تمدید قرار مربوطه از مرجع که دعوی مطالبه مهریه مطرح بوده بنماید.

 

رفع ممنوعیت از خروج

زوج به طرقی می تواند برای رفع ممنوع الخروجی خود اقدام نماید:

 

سوالات متداول :

در صورتی که زنی حکم جلب همسرش را گرفته باشد و زوج به علت سفر واجبی مجبور بوده باشد که از کشور خارج شود آیا دادگاه این اذن را به زوج خواهد داد؟

چنانچه ضروری بودن سفر مربوطه برای زوج برای دادگاه محرز گردد دادگاه موقتا به محکوم علیه اجازه خروج را خواهد داد

آیا زوج می تواند با سپردن وثیقه مناسب خواستار رفع ممنوع الخروج شدن خود از اداره ثبت باشد؟

چنانچه زوجه از طریق دایره اجرای ثبت، حکم ممنوع الخروج شدن همسرش را گرفته باشد. خواسته زوج با سپردن تامین مناسب به اداره ثبت برای رفع ممنوعیتش پذیرفته شده نبوده و اداره ثبت نمی تواند به آن ترتیب اثر بدهد.

 

همچنین بخوانید:

فرمول محاسبه مهریه زن بعد از فوت شوهر

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص وکیل طلاق توافقی با شماره تلفن زیر با ما در تماس باشید

نویسنده: خانم فائزه آخوندی کارشناس ارشد حقوقی وکیل پرس

خروج از نسخه موبایل