نماد سایت وکیل پرس

قرار وثیقه در مواد مخدر

به منظور دسترسی به متهم و حضور به موقع وی، جلوگیری از فرار یا مخفی شدن او، تضمین حقوق بزه دیده برای جبران ضرر و زیان وی، بازپرس می تواند پس از تفهیم اتهام و تحقیق لازم، در صورت وجود دلایل کافی می تواند یکی از قرار های تامین را صادر کند که یکی از این قرارها، اخذ وثیقه اعم از وجه نقد، ضمانت نامه بانکی، مال منقول یا غیر منقول می باشد

اخذ قرار وثیقه کیفری

این قرار کیفری قراری است که از متهم اخذ می شود تا در زمان مقرر در مرجع قضایی حاضر گردد اما چنانچه متهم به موقع احضار، حضور در جلسه دادرسی نیافت و امتناع نمود مبلغ وثیقه سپرده شده ضبط می شود و در فرضی که شخص دیگری برای او وثیقه گذاشته باشد به او اخطار می گردد که تا ظرف مهلت یک ماه او را معرفی کند در غیر این صورت وثیقه از شخص وثیقه گذار اخذ می شود.

تودیع وثیقه

منظور از تودیع وثیقه، تامین کردن آن توسط متهم و وثیقه گذار می باشد که با پرداخت آن متهم از حق آزادی موقت برخوردار می شود. این وثیقه می تواند حسب اختیار متهم، به صورت پرداخت وجه نقد به حساب صندوق دادگستری، ضمانت نامه بانکی یا مال منقول یا غیرمنقول پرداخت شود.

آیا قرار صادره قابل اعتراض است؟

متهم یا وثیقه گذار می توانند در مواردی نسبت به دستور دادستان مبنی بر اخذ وثیقه و یا ضبط وثیقه اعتراض کنند که به صورت تیتروار می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

آیا در جرم تعزیری مواد مخدر متهم می تواند وثیقه بسپارد؟

برخلاف تعیین موارد صدور قرار بازداشت موقت که در ماده 237 قانون آیین دادرسی کیفری به صراحت راجع به جرایمی تعیین گردیده شده و اختیار صدور آن قرار به بازپرس پرونده داده است، در رابطه با صدور قرار وثیقه تعیین نگردیده شده که، چه مواردی قاضی تحقیق، اختیار صدور این قرار را دارد. که در اینجا می بایست به رویه قضایی مراجعه نمود. رویه قضایی صدور قرار کیفری وثیقه را تنها برای جرایمی که خسارت های مالی بسیار سنگین ایجاد نموده مجاز دانسته است که جرم تعزیری مواد مخدر نیز از جرائمی می باشد که بازپرس اختیار صدور آن را راجع به متهم داشته است.

برخی از سوالات متداول در خصوص قرار وثیقه در مواد مخدر

چنانچه متهمی که محکوم به تودیع وثیقه می باشد از پرداخت امتناع کند چه می شود؟

اگر متهم وثیقه نداشته باشد تا زمان تامین وثیقه بازداشت خواهد شد و مرجع صادر کننده قرار مکلف است که تمهیدات لازم را به منظور دسترسی متهم، برای یافتن افراد وثیقه گذار فراهم نماید

آیا بازپرس می تواند قرار وثیقه را راجع به متهم مواد مخدر که محکوم به حبس تعزیری می باشد صادر کند؟

صدور این قرار به موجب رویه قضایی تنها راجع به جرایمی می باشد که خسارت های مالی بسیار سنگین دارد که جرم مواد مخدر هم از این رویه مستثنی نبوده و بازپرس می تواند آن را راجع به متهم صادر کند.

 

جهت اخذ مشاوره تخصصی با وکیل مواد مخدر هم اکنون تماس بگیرید. صفحه رسمی اینستاگرام وکیل پرس پلی برای پاسخ به سوالات در حوزه مواد مخدر

 

نویسنده خانم فائزه آخوندی کارشناس ارشد حقوق وکیل پرس

خروج از نسخه موبایل