نماد سایت وکیل پرس

شرایط طلاق از طرف زن

از جمله سوال های پرتکراری که کارشناسان حقوقی بر این باور بودند که باید به صورت جداگانه و به صورت جامع و البته مختصر به آن پاسخ داد شرایط طلاق از طرف زن می باشد بنابریان با وکیل پرس در ادامه همراه باشید.

 

شرایط طلاق از طرف زن

در دفترچه‌های ثبت ازدواج، بندهایی ذکر شده است که در صورتی که در هنگام ثبت ازدواج، این شروط توسط مرد به امضا برسد، زن می‌تواند در صورت مواجهه با آن شرایط به دادگاه مراجعه نماید و درخواست طلاق کند. این 12 شرط ضمن عقد نکاح که به شروط دوازده‌گانه شناخته می‌شوند و عبارتند از:

  1. خودداری شوهر از پرداخت نفقه و انجام حقوق واجب بر همسر خود به مدت 6 ماه.
  2. بدرفتاری شوهر به حدی باشد که تحمل ادامه زندگی را برای زن مشکل کند.
  3. ابتلای مرد به یک بیماری غیرقابل درمان و خطرناک برای سلامت زن.
  4. دیوانه بودن مرد و عدم امکان فسخ آن.
  5. در صورتی که شغل مرد به آبرو، اعتبار و مصالح خانوادگی زن صدمه وارد کند.
  6. در صورتی که شوهر، به 5 سال یا بیشتر حبس محکوم شود، یا ناتوانی از پرداخت نقدی منجر به 5 سال حبس او شود و یا ناتوانی از پرداخت نقدی و حبس وی منجر به 5 سال یا بیشتر بازداشت شود و حکم او در حال اجرا باشد.
  7. در صورتی که دادگاه ابتلاء مرد به اعتیادی که به اساس زندگی خانوادگی او آسیب برساند و تحمل زندگی را برای زن مشکل کند را تایید نماید، زن می‌تواند درخواست طلاق دهد. از جمله این موارد می‌توان به اعتیادی اشاره کرد که منجر به فروش اثاثیه منزل، بیکاری مرد و آسیب رساندن به سلامت جسمی و روحی سایر افراد خانواده شود.
  8. ترک زندگی خانواده توسط زوج بدون عذر موجه به مدت 6 ماه متوالی.
  9. در صورتی که مرد مرتکب جرمی شود و محکوم به هر گونه مجازاتی (از جمله حد و تعزیر) شود که به شئون، حیثیت و اعتبار خانوادگی زوجه آسیب برساند زن می‌تواند تقاضای طلاق دهد. تایید این آسیب برعهده دادگاه است و با در نظر داشتن موقعیت و وضع زن و عرف صورت می‌گیرد.
  10. در صورتی که پس از 5 سال از زندگی مشترک، مرد به علت عقیم بودن و سایر شرایط جسمانی قادر به بچه‌دار شدن نباشد.
  11. مفقود الاثر شدن مرد به مدت 6 ماه .
  12. زن در صورتی که زوج بدون اجازه زوجه مجددا ازدواج نماید، حق طلاق دارد.

موارد دیگری چون رابطه جنسی غیرمتعارف، نداشتن رابطه جنسی برای مدت طولانی، عدم تهیه مسکن برای مدت غیرمتعارف و در موارد ویژه‌ای کراهت شدید زن به همراه بخشش تمام مهریه می‌توانند در صورت ثابت شدن، شروط طلاق قابل استناد از سوی زن باشند.

علاوه بر شروط دوازده‌گانه، در عقد نکاح موارد دیگری چون حق سکونت، حق تحصیل، حق اشتغال و موارد دیگری که خلاف موازین عقد نکاح نباشند، با توافق طرفین قابل ثبت هستند. در صورتی که زوجین در مساله حق طلاق زن هر دو توافق خود را به ثبت رسانده باشند و حق طلاق در دفاتر اسناد رسمی “وکالت در طلاق” ار سوی مرد به زن داده شده باشد، خارج از شروط ذکر شده زن می‌تواند در هر زمانی که بخواهد از دادگاه تقاضای طلاق کند.

 

برای درخواست وکیل طلاق در تهران با شماره تلفن زیر تماس بگیرید

خروج از نسخه موبایل