نماد سایت وکیل پرس

سرنوشت فرزندان حاصل از ازدواج سفید چه می شود؟

پرسش به یکی از سوالات پرتکرار در پنل گفتگوی آنلاین وکیل پرس : سرنوشت فرزندان حاصل از ازدواج سفید چه می شود؟ با ما در ادامه همراه باشید.

اثبات رابطه بنوت، اولین مشکلی بوده که فرزندان ناشی از ازدواج سفید با آن مواجه بوده اند و نمی تواند به راحتی اثبات رابطه نسبیت خود را با پدر و مادری که او را به دنیا آورده اند ثابت نماید و این عامل بزرگترین ضربه روحی را فرزند خواهد داشت چرا که رابطه زوجیتی بین زن و مردی که پدر و مادر طفل بوده اند وجود نداشته و نوزاد متولد شده در حکم فرزند زنا زاده ای بوده که والدینش او را فرزند خود ندانسته و در صدد انکار رابطه نسبی با او بوده اند. و همین عامل موجب گردیده، که طفل از حق برخورداری با حقوق قانونیش محروم بماند. هر چند که طبق رویه قضایی تفاوتی بین فرزند مشروع و نامشروع جز حق برخوداری از ارث وجود نداشته، و طفل ولدالزنا حق برخورداری از داشتن نفقه ،حق داشتن شناسنامه، و سایر حقوق دیگر که راجع به طفل قانونی اعلام گردیده، بوده اما متاسفانه کسی حاضر نیست که سرپرستی و حضانت همچین طفلی را برعهده بگیرد و حتی متاسفانه قضیه فجیع تر از آنی خواهد بود که فکر می کنید !!!

حتی مادر طفلی که او را به دنیا آورده حاضر به سرپرستی او نیست و به سبب آنکه مستحق مجازات تعیین شده اعم از حدود و تعزیر قرار نگیرد، در صدد اثبات رابطه نسبیت فرزند خود نبوده و اقدامات لازمه راجع به گرفتن شناسنامه برای فرزند خود را ننموده و حتی در فرضی که زن ادعا داشته که فرزند متولد شده منتسب به او و همسرش بوده ممکن است مرد ادعای نفی ولد نسبت به طفل متولد شده داشته باشد و چون ازدواج انجام گرفته به ثبت نرسیده ادعای زوجه به نتیجه نخواهد رسید.

و متاسفانه آمار سقط جنین در این نوع ازدواج ها بسیار بالاست.

چون قصد افرادی که به این ازدواج روی آورده اند غیر از فرزند آوری بوده لذا آنها تمایل به نگهداری فرزند خود نداشته اند و او را از طرق غیر قانونی سقط می کنند چون واژه ای به نام خانواده در این نوع رابطه ها وجود نداشته و زن و مرد هرگز تمایلی به آنکه فرزندی به دنیا بیاورند، نبوده اند و اگر زن به صورت ناخواسته باردار شده باشد مرد طفل متولد شده را فرزند خود ندانسته و تمایلی ندارد که رابطه نسبیت فی مابین او و فرزند زاده شده به وجود آید لذا زن را وادار به سقط جنین به صورت غیر قانونی می نماید.

درست است که در رابطه با ازدواج سفید، به علت عدم تمایل زن و مرد به اعلام، و ثبت آن به صورت رسمی، نتوان آمار دقیقی را اعلام داشت ، اما به جرات می توان گفت که بیشترین آمار مربوط به سقط جنین، ارتباط با ازدواج هایی داشته که به صورت غیر رسمی صورت گرفته است و افراد از علنی شدن آن ابا داشته اند و  برای آنکه خود را گرفتار قانون نکنند طفل زاده شده از این رابطه را به صورت غیر قانونی و به طرز فجیع آوری از بین برده اند.

 

در ویدیو زیر می توانید به تبعات قانونی و اجتماعی ازدواج سفید آشنا شوید که توسط خانم ستوده کارشناس حقوقی وکیل پرس اشاره شده است

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص وکیل طلاق توافقی با شماره تلفن زیر با ما در تماس باشید

نویسنده: خانم فائزه آخوندی کارشناس ارشد حقوقی وکیل پرس

 

خروج از نسخه موبایل