نماد سایت وکیل پرس

رجوع به مهریه ابراء شده در طلاق خلع

رجوع به مهریه ابراء شده

در رابطه با طلاق خلع بیان داشتیم که این طلاق، یکی از اقسام طلاق بائن بوده است و ماهیت آن بدین گونه بوده که از زوج حق رجوع به همسرش منع شده و به موجب جاری شدن صیغه طلاق بر خلاف طلاق رجعی دیگر حق رجوعی برای زوج وجود نداشته است مگر آنکه مجددا بین زوجین صیغه محرمیت جاری گردد

پس اصل بر آن است که در طلاق بائن مرد حق رجوع به همسرش را نداشته و بر خلاف طلاق رجعی نمی تواند در زمان عده به همسرش رجوع کند جز در موارد استثنایی

یکی از این استثنات راجع به این اصل در رابطه با طلاق خلع و مبارات بوده است و زوجه توانسته این حق رجوع را برای همسرش در شرایطی به وجود آورد و به او این امکان را بدهد که بتواند در زمان عده حق بازگشت به همسرش را داشته باشد اما چگونه ؟

تصور این فرض در حالتی بوده که زوجه با رجوع از مابذل خود از بخششی که به زوجه داشته بازگردد. به بیان دیگر زن از مالی که به عنوان عوض به زوج بخشیده پشیمان گردد و خواستار بازگشت مال هبه شده از همسرش گردد. خوب ممکن است بپرسید ارتباط رجوع از مابذل با حق رجوع زوج چیست ؟

در پاسخ به این سوال باید بیان داشت که این عمل زن موجب گردیده که ماهیت طلاق خلع از بائن به رجعی تبدیل شود و حق رجوع برای زوج تا پایان مدت عده به وجود آید.

اما زوجه باید بداند که این حق رجوع، در هرزمانی که او اراده کرده باشد نبوده ، و تنها در موعدی که در عده به سر برده این حق را داشته که از مابذل خود رجوع کند و موجب گردد که رابطه زوجیت بین زوجین مجددا بدون جاری شدن صیغه ی طلاقی برقرار گردد.

 

برخی از سوالات متداول در خصوص رجوع به مهریه ابراء شده در طلاق خلع :

 در رابطه با زوجه ای که باردار بوده، اما برحسب تنفری که از همسرش داشته طلاق گرفته باشد ، آیا امکان آنکه از ما بذل خود رجوع نماید داشته است ؟

این حق برای زوجه تا زمانی که وضع حمل بنماید بوده و زوجه در این فاصله این حق را داشته که از تصمیم خود باز گردد و از ما بذل خود رجوع نماید

در چه شرایطی ماهیت طلاق خلع از بائن به رجعی تبدیل شده و امکان رجوع زوج به زوجه به وجود می آید ؟

با پشیمانی زوجه از بخشش مالی که به عنوان فدیه به همسرش پرداخته، این امکان به وجود آمده که ماهیت طلاق تغییر یابد و امکان رجوع برای زوج به وجود آید.

 

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مشاوره حقوقی طلاق توافقی با شماره تلفن زیر با ما در تماس باشید. صفحه اینستاگرام وکیل پرس را دنبال کنید

نویسنده: خانم فائزه آخوندی کارشناس ارشد حقوقی وکیل پرس

خروج از نسخه موبایل