نماد سایت وکیل پرس

حکم ازدواج سفید در ایران

حکم ازدواج سفید در ایران چیست؟ با وکیل پرس همراه باشید.

به موجب قانون مجازات اسلامی هر عملی که به موجب قانون یا شرع برای آن مجازات تعیین شده باشد جرم بوده و مرتکب آن حسب جرم مرتکب شده مستوجب مجازات خواهد گردید، اما در رابطه با بحث ازدواج سفید به صراحت  قانون گذار عمل زن و مردی که روی به انجام چنین ازدواجی آورده اند را جرم ندانسته و آن در قالب قانون خاصی جرم انگاری ننموده است. هر چند بتوانیم بگوییم که چون رابطه زوجیت رسمی و قانونی بین زن و مردی که با یکدیگر به دلایلات مختلف روی به این نوع ازدواج آورده اند، نبوده و بدون آنکه به موجب صیغه عقد محقق شده رابطه سببیتی بینشان به وجود آید، بایکدیگر تصمیم به زتدگی کردن در زیر یک سقف گرفته اند. بی آنکه تمایل داشته باشند ازدواج خود را به ثبت رسمی برسانند.

در حالی که وقتی مراجعه به قوانین راجع به نکاح می نماییم متوجه خواهیم شد که تحقق عقد  منوط به رعایت تشریفاتی بوده، که بدون رعایت آن، هرچند عقد تحقق یافته به صورت صحیح واقع گردیده، اما این عدم رعایت تشریفات ، مستوجب ضمانت اجرایی خواهد بود که به موجب قانون تعیین گردیده شده است.

اما در این نوع ازدواجی که زن و مرد تمایلی نداشته که رابطه پنهانی فی مابین آنها علنی شود و حتی بدون آنکه با یکدیگر زن و شوهر بوده باشند با یکدیگر دارند، به زندگی مشترک خود ادامه می دهند متخلف دانستن مرد به علت  عدم رعایت الزاماتی که لازمه عقد نکاح بوده مانند به ثبت رسانیدن آن در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق شاید کمی مسخره باشد. چون طرفین این نوع رابطه ها رعایت اصول راجع به شرع که به وجود آمدن علقه زوجیت فی مابین آنها بوده را رعایت نکرده اند چه برسد به دیگر تشریفات قانونی .

 و از آنجایی که در قوانین جمهوری اسلامی بر خلاف جوامع غربی مقدمات راجع به شرع بر قانون ارجحیت داشته، هر چند حسب قانون این عمل در قالب جرمی مجزا جرم انگاری نگردیده شده است اما فقهای امامیه مصداق این عمل را در حکم عمل نامشروعی مانند زنا دانسته اند و مجازات راجع به حدود را، در رابطه با آن اعمال داشته اند. مشروط بر آنکه این رابطه نامشروع به نوعی به صورت علنی احراز گردد در غیر این صورت اعمال مجازات حدود حسب آنکه رابطه فی مابین زن و مرد محصنه بوده یا غیر محصنه منتفی می باشد.

و متاسفانه می بینیم که آمار این نوع ازدواج ها رو به افزایش بوده و افراد به علت آنکه از زیر بار مسئولیت و تعهدات زندگی رهایی یابند روی به ازدواجی آورده که قانونی و شرعی نبوده و دوام پایداری نیز نداشته است.

همچنین بدانید:

سرنوشت فرزندان حاصل از ازدواج سفید چه می شود؟

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص وکیل طلاق توافقی با شماره تلفن زیر با ما در تماس باشید

نویسنده: خانم فائزه آخوندی کارشناس ارشد حقوقی وکیل پرس

خروج از نسخه موبایل