نماد سایت وکیل پرس

هزینه طلاق در محضر به عهده کیست؟

حسب قوانین ما حق طلاق حق قانونی مرد بوده و زن تنها در موارد محدودی این حق را داشته که تقاضای تحت عنوان طلاق به دادگاه داده و خواستار پایان دادن به زندگی خود از همسرش گردد که به صورت مفصل این موارد را در مباحث قبلی بحث کرده ایم . امروز می خواهیم به این سوال پاسخ بدهیم که آیا تشریفات راجع به طلاق اعم از پرداخت هزینه دادرسی، ثبت طلاق ، پرداخت حق مشاوره ، حق الوکاله وکیل و سایر موارد بر عهده زوج بوده یا زوجه؟ یا همان : هزینه طلاق در محضر به عهده کیست؟

در اینجا هم باید یک اصل و یک استثنا قائل بشویم :

اصل بر آن است که در تمامی دعاوی، اعم از حقوقی و کیفری ، پرداخت هزینه های مالی طرح دادخواست و شکوائیه و سایر هزینه های که مرتبط با مراحل دادرسی بوده، و حسب دستور دادگاه شخص ملزم به پرداخت آن بوده است، بر عهده شخصی می باشد که طرح دعوی نموده است که تحت عناوین شاکی و یا خواهان از آن یاد می شود.

آیا می دانید:

آیا ارز دیجیتال می‌تواند به عنوان مهریه باشد؟

 

در دعوی مثل طلاق که دعوی حقوقی بوده و زوج و یا زوجه که به عنوان خواهان پرونده خواستار اجرای آن از مراجعی به نام دادگاه خانواده بوده اند ملزم هستند که هزینه ای را نسبت به ثبت خواسته خود در دفاتر خدمات قضایی بپردازند  این نکته را فراموش نکنید که در رابطه با هزینه دادرسی طلاق ، باید هزینه ای معادل هزینه دادرسی دعاوی غیر مالی بپردازید چون طلاق دعوی غیر مالی است

نکته بعدی راجع به آن است که بررسی نماییم راجع به ثبت طلاق بوده است که طلاق مربوطه ما، طلاق توافقی بوده یا بائن و یا رجعی و یا غیابی

طلاق توافقی همان گونه که گفتیم بر مبنای توافق زن و مرد به انجام طلاق بوده است لذا اگر خواسته مربوطه حسب تقاضای زوج و زوجه بوده باشد نسبت به پرداخت هزینه ثبت طلاق ملزم به پرداخت نصف نصف بوده اند، اما در رابطه با سایر هزینه های دادرسی راجع به ثبت طلاق توافقی، هریک از زوجین که درخواست دهنده بوده اند به عنوان خواهان خواسته طلاق ملزم به پرداخت می باشند.

اما راجع به هزینه ثبت سایر طلاق ها، همان گونه که بیان داشتیم تمام هزینه های لازمه راجع به دادرسی از جمله هزینه ثبت طلاق در محضر بر عهده زوج بوده است مگر آنکه طلاق بر حسب درخواست زوجه بوده باشد و یا زوجه به علت غیبت همسرش اقدام به گرفتن طلاق غیابی نموده باشد که در اینجا او ،به عنوان خواهان پرونده، ملزم به پرداخت هزینه های راجع به ثبت دادخواست ، ثبت طلاق و سایر هزینه های مربوطه می گردد.

همچنین بخوانید:

ویژگی های یک وکیل کیفری خوب چیست؟

 

برخی سوالات متداول:

چنانچه در طلاق رجعی زوج به همسرش رجوع نماید هزینه ثبت رجوع بر عهده چه کسی است ؟

از آنجایی اقدام به ثبت رجوع در طلاق رجعی بر عهده زوج بوده لذا او ملزم به پرداخت ثبت رجوع می باشد.

پرداخت هزینه لازمه راجع به ثبت طلاق در رابطه با زوجه ای که حسب عسر و حرج اقدام به گرفتن طلاق از همسرش نموده است بر عهده چه کسی بوده است ؟

چون زوجه در اینجا درخواست دهنده اجرای حکم طلاق به دادگاه بوده است لذا اوست که باید هزینه های لازمه را بپردازد

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص وکیل طلاق توافقی با شماره تلفن زیر با ما در تماس باشید

نویسنده: خانم فائزه آخوندی کارشناس ارشد حقوقی وکیل پرس

 

خروج از نسخه موبایل