نماد سایت وکیل پرس

نحله چیست و در چه صورتی به زن تعلق می گیرد؟

نحله چیست و در چه صورتی به زن تعلق می گیرد؟ در ادامه پاسخ ساده ای به این سوال توسط کارشناس حقوقی وکیل پرس ارائه خواهد شد

همان گونه که بیان کردیم زوجه به موجب عقد نکاح مستحق دریافت حقوق مالی می گردد که زوج ملزم به پرداخت آن حقوق به او بوده است. در مقالات پیشین راجع به این حقوق به صورت مفصل با هم صحبت کردیم امروز می خواهیم راجع به حق مالی دیگری به نام نحله، که بسیاری از ما شاید راجع به آن اطلاعات چندانی نداشته باشیم صحبت کنیم

نحله یکی دیگر از حقوق مالی زوجه بوده که به همراه مهریه و نفقه زوجه می تواند خواستار آن از زوج باشد. اما این حق به چه معناست ؟ و زوجه در چه شرایطی مستحق دریافت آن بوده است ؟ نحله که نوعی بخشش بلاعوض  به زوجه بوده در راستای حمایت از زوجه برای ادامه زندگی او، در شرایطی که همسرش تصمیم گرفته، که بدون عذر موجه او را طلاق بدهد در نظر گرفته میشود.

ممکن است تصور بشود که این حق همانند سایر حقوق مالی منوط به تمکین زوجه از زوج بوده در حالی که این گونه نبوده، هر چندکه اگر زوجه از زوج تمکین نکند و زوج به این سبب او را طلاق بدهد دیگر الزامی به دادن این اجرت به زوجه نداشته است.

اما نکته دیگری که در رابطه با موضوع نحله، باید به آن توجه نمود راجع به میزان مبلغی بوده که باید به عنوان نحله به زوجه پرداخت گردد.

برای پاسخ به این سوال باید بیان داریم که قانون گذار برخلاف اجرت المثل تعیین نحله را به تشخیص قاضی دادگاه خانواده نهاده، و میزان آن را بر حسب بند ب تبصره 6 قانون اصلاح مقررات طلاق که بیانگر میزان نحله بوده تعیین می نماید که به موجب این ماده میزان نحله وابسته به وسع مالی زوج و موعد زمانی که زوجه در منزل زوج اقامت داشته و نوع کارهایی که زوجه در خانه زوج انجام داده است بوده است.

همچنین بدانید:

فریب در ازدواج شامل چه مواردی می شود؟

 

اما اگر بخواهیم به صورت کلی در این رابطه نتیجه گیری بکنیم باید بگوییم:

نکته اول: اصل بر آن که زوجه در رابطه با دریافت نحله، همانند اجرت المثل تا زمانی که زندگی مشترک پابرجا بوده و زوجین از یکدیگر طلاق نگرفته اند به زوجه تعلق نگرفته است

نکته دوم: امکان دریافت اجرت المثل و نحله همزمان با یکدیگر برای زوجه غیر ممکن بوده و در صورت دریافت اجرت المثل ، زوجه دیگر مستحق دریافت نحله نبوده است.

نکته سوم: در رابطه با نحله بر خلاف اجرت المثل نیازی به آن نیست که قصد عدم تبرع زوجه بر دادن نحله به زوجه اثبات گردد چون این عوض در مقابل دریافت اجرت کاری نبوده که زوجه حسب دستور زوج اقدام به انجام عمل نموده باشد بلکه به عنوان حقی تعیین شده در جهت حمایت از زوجه بوده است.

 

برخی از سوالات متداول در حوزه نحله :

آیا زوجه می تواند خواهان دریافت اجرت المثل و نحله از زوج بوده باشد؟ یا دریافت نحله هیچ تعارضی با اجرت المثل نداشته است؟

زوجه در صورتی حق دریافت نحله را داشته که اجرت المثل نگرفته باشد در غیر این صورت مستحق دریافت این حق نخواهد بود

اگر درخواست طلاق از جانب زوجه بوده باشد آیا او می تواند خواستار دریافت نحله از زوج بوده باشد؟

تنها زمانی زوجه مستحق دریافت نحله بوده که درخواست طلاق از جانب زوج و بدون علت موجه بوده باشد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص وکیل مهریه با شماره تلفن زیر با ما در تماس باشید

نویسنده: خانم فائزه آخوندی کارشناس ارشد حقوقی وکیل پرس

خروج از نسخه موبایل