نماد سایت وکیل پرس

فریب در ازدواج شامل چه مواردی می شود؟

فریب در ازدواج شامل چه مواردی می شود؟ امروز به این سوال پاسخ ساده خواهیم داد. با وکیل پرس همراه باشید

قانون گذار به جهت جلوگیری از فریب هر یک از زوجین در امر ازدواج مبحثی را تحت این عنوان در قانون جرم انگاری نموده و به هر یک از طرفین عقد، چنانچه بر اثر تدلیس دیگری ، فریب بخورد امکان فسخ عقد نکاح را داده است. که این فسخ ممکن است در زمان تحقق صیغه عقد بوده باشد یا بعد از جاری شدن صیغه عقد. لذا نمی توانیم طرح پیگیری جرم فریب را مشمول زمان خاصی دانست اما بریم سراغ مواردی که مشمول فریب در ازدواج بوده و به هر یک از زوجین امکان فسخ را می دهد یا همان : فریب در ازدواج شامل چه مواردی می شود؟

جرم فریب در ازدواج که در ماده 647 قانون مجازات بیان گردیده بدین شرح بوده که یکی از زوجین خود را صاحب ویژگی و صفت خاصی بداند و سعی بر آن داشته باشد که با واقعی جلوه دادن آن طرف دیگر را فریب بدهد. پس در این جرم داشتن سونیت شرط است.

مصادیق جرم فریب در دو فرض

ممکن است تدلیس بدین گونه باشد که شخصی با وانمود نمودن ویژگی غیر واقعی در خود ، طرف مقابل را فریب دهد تا بتواند بدین طریق رضایت طرف مقابل را برای ازدواج بگیرد مثلا خودش را پزشک و یا وکیلی معرفی کند در حالی که نبوده و به دروغ این صفت را به خود نسبت داده باشد

و یا شخص با وجود اینکه خود آگاه بوده که عیبی در او بوده که اگر شخص مقابل متوجه آن گردد راضی به ازدواج با او نخواهد شد عمدا از بیان آن خودداری نموده و مرض خود را از طرف مقابل مخفی بنماید البته فراموش نکنید که منظور از این امراض عیوبی بوده که آشکار نبوده و قابلیت تشخیص نداشته است بوده نه هر عیبی، که این عیوب در مفاد 1122و 1123 بیان گردیده شده است. اما این فریب دادن چه ضمانت اجرایی داشته و قانون گذار شخص فریب دهنده را مشمول چه مجازاتی دانسته است؟

این عمل که در قانون جرم انگاری گردیده شده، مستوجب آن را ،علاوه بر تحمل کیفر، دارای مسئولیت مدنی دانسته، که براساس عملش به طرف مقابل وارد گردیده شده است.

همچنین بخوانید:

برای درخواست عدم تمکین به کجا باید مراجعه کرد؟

برخی از سوالات متداول :

چنانچه زوج مجنون ادورای بوده باشد و زوجه از جنون او بی اطلاع بوده باشد آیا می تواند به موجب آن خواستار فسخ عقد نکاح از دادگاه گردد ؟

بر حسب ماده 1125 قانون مدنی جنون زوج چنانچه بعد از جاری شدن عقد هم حادث شود موجب حق فسخ برای زوجه خواهد بود

وضعیت مهریه زوجه در صورتی که زوج به بیماری جنسی مبتلا بوده باشد چگونه است ؟ آیا زوج الزامی به پرداخت مهریه در این حالت خواهد داشت ؟

در این رابطه باید بین اینکه بیماری جنسی زوج چه بوده تفاوت قائل بشویم و در فرضی که زوج مبتلا به بیماری عنن بوده باشد زوجه را مستحق نصف دریافت مهریه حتی در فرضی که رابطه زناشویی برقرار نبوده دانست و در رابطه با سایر فروض دیگر، اصل کلی که راجع به طلب مهریه بیان نمودیم قابل اجرا بوده است.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص وکیل مهریه با شماره تلفن زیر با ما در تماس باشید

نویسنده: خانم فائزه آخوندی کارشناس ارشد حقوقی وکیل پرس

خروج از نسخه موبایل