فهرست مطالب

انواع کلاهبرداری های اینترنتی و روش شکایت آن

در این مقاله تکنیک هایی به شما آموزش می دهیم تا از حریم شخصی خود در برابر هجوم هکرها و سایت های سارق جلوگیری کنید. همچنین به موضوع انواع کلاهبرداری های اینترنتی و روش شکایت آن اشاره خواهیم نمود.
کلاهبرداری اینترنتی یکی از معمول ترین شیوه های سرقت اطلاعات و اموال می باشد. نمی توان برای کلاهبرداری های اینترنتی طبقه بندی واحدی ارائه کرد، بنابراین در این مقاله یک به یک مهمترین مسائل و پرکاربردترین این اتفاقات را ذکر خواهیم کرد و برای آنها، راه پیشگیری به شما پیشنهاد می کنیم.

  1. فیشینگ

این روش همچنان رایج ترین و پرکاربردترین روش سرقت اموال و اطلاعات در سرتاسر دنیا می باشد. فیشینگ در لغت به معنای ماهیگیری و در اصطلاح به معنای تله گذاری برای سرقت اطلاعات به منظور نفوذ به حریم شخصی شماست.
تصور کنید فردی بد افزاری در موبایل شما نصب کرده، یا به بیان بهتر بدافزاری طراحی کرده و شما مجاب شدید که آن را بر موبایل خود نصب کنید. از این طریق او قادر خواهد بود به تمام اطلاعات شخصی شما در تلفن همراهتان دسترسی داشته باشد؛ از جمله صورت های مالی، شماره کارت، رمز ها، فضای مجازی، شماره تلفن ها و انواع اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشد. نمی توان گفت که تنها مقصر دزدی اطلاعات شما، سارق بوده است. در حقیقت شما نیز باعث ربوده شدن اطلاعات خود شده اید. برای آشنایی با راه های پیشگیری از سرقت اینترنتی در این مقاله همراه ما باشید. همچنین در یکه مقاله ای دیگر به موضوع روش های شکایت از یک کلاهبردار اینترنتی پرداخته ایم که می توانید این مقاله را نیز مطالعه نمایید.

1. فیشینگ از طریق دسترسی به اطلاعات  تلفن همراه

در این روش سارق یا اصطلاحا هکر، فردی سوء استفاده گر است که سعی در نفوذ به تلفن همراه شما از راه های متفاوت دارد. شایع‌ترین راه نفوذ به تلفن همراه، از طریق نصب بد افزار بر روی موبایل شماست.
غالب نرم افزارها پس از نصب معمولا از شما اجازه دسترسی به قسمت های مختلف موبایل را می خواهند که این به دلیل سیستم امنیتی خود موبایل است.
برای مثال زمانی که اینستاگرام را نصب می کنید از شما دسترسی به گالری تصاویر و دوربینرا می خواهد. چرا که شما برای انجام فعالیت هایی مانند استوری گذاشتن و یا ایجاد پست جدید نیاز به محتوا دارید. از این طریق شما دسترسی اینستاگرام به گالری و یا دوربین خود را مجاز می کنید. اگر نیاز داشته باشید که با اینستاگرام افراد پیام صوتی ارسال کنید؛ اینستاگرام مجدد دسترسی میکروفون شما را میخواهد.
اگر پرسش شما این است که این نرم افزارها چقدر امنیت دارند؛ می توانیم به شما بگوییم چیز دقیقی مشخص نیست. ترجیح این است که هیچ کدام از این نرم افزارها استفاده نکنید؛ چرا که نمی‌توانید ردپای خود را در فضای دیجیتال پاک کنید. از طرفی تنها برخی از این نرم افزارها هستند که حریم خصوصی را پاس می دارند و در مرامنامه خود به شما اطمینان می دهند که از اطلاعات شخصی شما استفاده نکنند، اما اینکه شما چقدر می توانید به آنها اعتماد کنید، مسئله ای کاملاً جداست.
برای پیشگیری از سرقت اطلاعات و نفوذ به حریم خصوصی توسط موبایل، تنها به یک نکته توجه کنید:
تنها نرم افزارهایی را نصب کنید که دارای تاییدیه و نظرات بسیار باشند. برای مثال نرم‌افزاری که بالای یک میلیون بار نصب شده است، معتبرتر از نرم‌افزاری است که تنها هزار نصب فعال دارد. سعی کنید نرم افزار ها را از کافه بازار و یا گوگل اپ استور دانلود کنید. چرا که آنها قبل از قرار دادن نرم افزار بر روی پلتفرم، آنرا از نظر امنیتی بررسی می‌کنند.

  1. فیشینگ از طریق نقایص امنیتی مرورگرهای اینترنت

مرورگرهای بسیار زیادی برای استفاده شما وجود دارد؛ اما برخی از این مرورگرها، دارای تیم توسعه دهنده ضعیف تری نسبت به برخی دیگر می باشند. در این مقاله نمیتوانیم فعالیت های یک مرور گر مانند گوگل کروم را دقیق به شما توضیح دهیم و این شرح را به سایتهای آی تی موکول می کنیم. فقط کافیست بدانید که مرورگر شما تعدادی کد را از سرور مورد درخواست شما دریافت می کنند و آنها را برایتان به تصاویر و صفحات وبی که میبینید ترجمه می کند. در مسیر دریافت کد، ترجمه کد، و … ممکن است نفوذ رخ دهد. از این رو به شما توصیه می کنیم از مرورگر های ایمن برای کار خود استفاده کنید.

  • توصیه ما مرورگر بریو (brave) می باشد. این مرورگر، از امنیتی بسیار بالایی برخوردار است و جدا از سرقت نشدن اطلاعاتتان، می توانید مطمئن باشید که اطلاعات شخصی شما حتی به دست شخص ثالث که مرورگر را توسعه می‌دهد نیز نمی افتد و این مهم به دلیل استفاده از فناوری بلاک چین می باشد.
  • برای جلوگیری از قفل امنیتی در مرورگر های خود تنظیمات امنیتی آنها را به درستی انجام دهید.
  • آن‌ها را مستمراً به روز رسانی کنید.
  • نام ها و رمز های کاربری خود را در مکانی امن ذخیره کنید.

 

3. فیشینگ با سرقت اطلاعات بانکی

حتما برایتان پیش آمده که شخصی برای واریز پول به کارت شما، خود کارت را از شما طلب می‌کند تا شماره کارت را به صورت شخصی بخواند. در این مرحله امنیت برای شما ایجاب می کند که صرفا شماره کارت را برای آن شخص ارسال کنید.
اطلاعات بسیار حیاتی مانند سی وی دو و تاریخ انقضاء کارت ‌میتواند برای اخاذی از شما بسیار در مورد است کد استفاده قرار بگیرد در برخی از موارد سرقت اطلاعات کارت بانکی شما به تنهایی به کار سارق نمی آید از این رو نیاز به رمز دوم برای او احساس می شود.

در اینجا از تکنیکی برای دزدیدن اطلاعات شما استفاده می‌کنند که اصطلاحاً به آن ایجاد صفحات جعلی پرداخت اینترنتی می گویند. در این روش محصولی فرضی را برای شما به فروش می گذارند و یا به هر دلیل صفحه برای شما می سازند که بسیار شبیه به صفحات پرداخت الکترونیک با نشانه اعتماد و شاپرک می باشد شما در تمام فیلد ها اطلاعات مربوطه را وارد می کنید و درخواست رمز دوم را میزنیم رمز را وارد می کنید و خرید را انجام می دهید در صورتی که نمی دانید هیچ محصول انتقال بیمه یا غیره در کار نیست و این صرفا انتقال تمام دارایی شما به حساب سارق و هکر می باشد.

  • سعی کنید تنها از مکان‌های معتبر و سایت ها با نماد الکترونیک و شاپرک خرید کنید. هنگام تکمیل فرایند خرید به پسوند https بالای صفحه نوار آدرس دقت کنید اگر به جای https با http مواجه شدید متوجه خواهید شد که این یک سرقت است.
  • به عنوان آخرین توصیه در این مرحله پیشنهاد می کنیم تمام دارایی های خود را درون یک حساب نگهداری نکنید و کارت خرید اینترنتی شما از کارت کل دارایی های تان جدا باشد در این صورت حتی اگر به صورت ناخواسته اتفاقی ناخوشایند افتاد، خودتان را به دلیل مدیریت نکردن منابع سرزنش نمی کنید.

 

هک شدن وبسایت و حساب های کاربری شبکه های اجتماعی

راه های بیشماری برای نفوذ به حسابهای کاربری شما وجود دارد. ما در این مقاله در پی تفسیر و توضیح انواع راه های هک کردن نیستیم، تنها به پیشگیری و تکنیک های حفاظت از اطلاعات شما خواهیم پرداخت.

  1.  در انتخاب پسورد دقت کنید
    سعی کنید از پسوردی استفاده کنید که ترکیبی از حروف کوچک و حروف بزرگ اعداد و کاراکترهای غیر منتظره مانند اتساین باشد چراکه الگوریتم های نفوذ باید تمام کاراکترها را برای پسورد امتحان کنند در صورتی که شما از کاراکترهای گوناگونی استفاده کنید الگوریتم به سادگی قادر به تشخیص و حذف پسورد شما نخواهد بود
  2. پسوردهای خود را کاملاً به صورت فیزیکی در جایی نگهداری کنید و پسورد های خود را بر روی کاغذ نوشته و آنها را در محلی امن نگهداری کنید فضای دیجیتال هرقدر هم که امنیت داشته باشد سرقت و نفوذ در آن غیر ممکن نیست لیست پسورد های خود را در سوشال مدیا خود ذخیره نکنید نرم افزار هایی مانند تلگرام، اینستاگرام، واتس اپ و … به هیچ وجه شبکه های امنیی نیستند
    هر چند در این پلتفرم ها از سرقت شخص ثالث جلوگیری می شود، خود این شبکه ها به اطلاعات شخصی شما دسترسی کامل دارند.
  3.  از تایید دو مرحله ای در تمام حساب های خود استفاده کنید
    معتبرترین نرم افزار در تایید دو مرحله ای، گوگل استور شناخته می شود. نرم افزار تایید دو مرحله ای نرم‌افزاری است که پسورد های شما را هر 1 دقیقه یک بار تغییر می‌دهد. این پسورد به جز پسورد ثابت شماست که آن را به خاطر دارید و در محل فیزیکی امنی را ذخیره کرده اید.طرز کار این نرم فزار به این صورت است که شما حساب های خود را به این نرم افزار متصل می کنید.سپس هر بار که بنا دارید به نرم افزار وارد شوید، پسوردی از شما طلب می شود که فقط 60 ثانیه اعتبار دارد و فقط شما آن را در اختیار دارید. بنابراین حتی در صورت نفوذ به حساب‌های شما و هک شدن پسورد ثابتتان، پسورد متغیر شما هرگز قابل دسترسی نخواهد بود می‌توانم به شما بگویم این مهمترین مسئله برای حفظ امنیت حساب های تان است.
  4. در مرحله آخر، یادتان باشد که پسورد خود را تغییر دهید. بهتر است تقریباً هر ۳ تا ۶ ماه یکبار، تمام پسوردهای خود را تغییر دهید. در این صورت مطمئن می شوید که حتی اگر کسی موفق به داشتن پسورد شما شده و به هر دلیلی هنوز اقدام به نفوذ به حساب شما نکرده است، از این به بعد نیز دیگر نمی تواند این کار را بکند.

 

بعد قانونی

مطابق با قانون هرکس به طور غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

منظور از حفاظت شده این نیست که لزوما آن حساب و یا اکانت خصوصی باشد و ورود و بازدید عموم از آن عمومی نباشد، بلکه منظور از حفاظت شده آن است که هرکسی برای کنترل آن دسترسی نداشته باشد و در حقیقت دسترسی حساب و یا اکانت و یا پیج با گذرواژه و مانند این‌ها (همان تدابیر امنیتی که قانون میگوید) محافظت شده باشد.

 

نحوه شکایت از هک شدن اینستاگرام

بسیار اتفاق افتاده است که حساب یک شخص معروف اعم از خواننده یا بازیگر هک شود و عکس‌ها و تصاویر غیر مرتبط توسط هکر در آن صفحه بارگذاری شود. با توجه به اینکه جرم دسترسی غیر مجاز علاوه بر رایانه، سامانه‌های مخابراتی را نیز شامل می‌شود، در محیط اینستاگرام نیز جرم دسترسی غیر مجاز یا همان هک قابل پیگیری می‌باشد.

برای این کار با تمام مدارک شناسایی خود و کلیه مدارک از جمله شماره تماس و ایمیلی که با آن حساب را ساخته ابد به دادسرای جرائم یارانه‌ای مراجعه نمایید و شکوائیه مطرح نمایید.

در تنظیم شکوائیه مهم نیست که شما آدرسی از متهم ندارید. بعد از نوشتن شکوائیه پلیس فتا اقدامات و تحقیقات خود را شروع می‌کند و در صورت تشخیص جرم بودن عمل، نتیجه اقدامات خود را به دادسرا گزارش می‌دهد تا موضوع پیگیری شود.

توجه داشته باشید که مجازات دسترسی غیر مجاز صرفا برای هک کردن است و اگر جرم دیگری مثل انتشار تصاویر اتفاق افتد هر کدام مجازات خودش را خواهد داشت.

امیدواریم در این مقاله تونسته باشیم به مواردهای مهم انواع کلاهبرداری های اینترنتی و روش شکایت آن اشاره داشته ایم.

 

شماره تماس زیر برای کسب اطلاعات بیشتر حقوقی توسط وکیل کلاهبرداری

مطالب پیشنهادی

انتشار نوشته در شبکه های اجتماعی:

دیدگاهتان را بنویسید