نماد سایت وکیل پرس

وکیل فرجام خواهی در تهران

آیا به دنبال وکیل فرجام خواهی در تهران هستید!!؟؟ قرارهای قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور کدامند؟ مراحل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور را می شناسید!! وکیل پرس پاسخ خواهد داد. با ما همراه باشید.

تعریف فرجام خواهی

فرجام خواهی، اعتراضی است که نسبت به یک رای در دیوان عالی کشور صورت می گیرد. البته نوع این اعتراض با سایر اعتراضات متفاوت می باشد، چرا که در این نوع از اعتراض، رای صادره تنها از نظر منطبق بودن و یا نبودن با موازین شرعی و مقررات قانونی مورد بررسی قرار می گیرد و چنانچه رای مورد اعتراض از نظر مقررات شرعی و قانونی ایراد داشته باشد در این صورت رای صادره رد می گردد.

برخی از قرارها که از دادگاه بدوی یا تجدید نظر صادر می گردند قابلیت فرجام خواهی را دارا می باشند، البته در صورتی که اصل حکم راجع به آن ها نیز قابلیت فرجام خواهی در دیوان عالی کشور را داشته باشند. قرارهای مزبور عبارتند از:

  1. قرار ابطال یا رد دادخواستی که از دادگاه بدوی یا تجدیدنظر صادر شده باشد.
  2. قرار سقوط دعوا یا عدم اهلیت هریک از طرفین دعوا چه از دادگاه بدوی و چه از دادگاه تجدیدنظر صادر شده باشند.

 

مراحل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور

گام اول:

اولین مرحله از فرجام خواهی تقدیم دادخواست می باشد. دادخواست بایستی به دفتر شعبه صادر کننده رای فرجام خواسته تقدیم گردد. دفتر شعبه ممکن است حسب مورد دادگاه بدوی و یا دادگاه تجدید نظر باشد.

گام دوم:

مدیر دفتر شعبه مذکور دادخواست را از لحاظ شکلی بررسی می نماید تا مشخص شود که دادخواست کامل است یا ناقص.

گام سوم:

چنانچه دادخواست کامل باشد برای فرجام خوانده ارسال می گردد و مهلتی 20 روزه جهت پاسخ به وی داده می شود.

گام چهارم:

پس از اینکه مهلت 20 روزه ای که به فرجام خوانده اعطا میگردد چه پاسخی از جانب او داده شود و چه جوابی داده نشود دادخواست فرجام خواهی به دیوان عالی کشور ارسال می گردد.

 

 

خروج از نسخه موبایل