فهرست مطالب

وکیل تقسیم ارث

این روزها در پنل مشاوره آنلاین حقوقی می بینیم که مخاطبانی در خصوص وکیل تقسیم ارث سوالاتی دارند . به همین خاطر سعی شده است به این موضوع امروز بپردازیم. با وکیل پرس همراه باشید.

وقتی شخصی فوت می کند اموالی از او باقی می ماند که به وراثش به صورت قهری منتقل می شود اما این انتقال منوط به آن بوده که ابتدا حقوق و دیونی که بر ذمه متوفی بوده پرداخته شود و سپس حسب وصیت انجام شده اموال وامانده بین وراث متوفی تقسیم می گردد. موضوع راجع به تقسیم ارث در رابطه با اموال شخصی که با فوتش اموالی از او بازمانده و هم اکنون به وراث وی منتقل شده است.

 

همچنین بدانید:

مشخصات یک وکیل خوب چیست؟

 

پس در ابتدای امر باید مشخص شود که وراث شخص متوفی چه کسانی هستند؟

حسب قانون میزان سهم الارث هر یک از وراث چگونه است؟ به چه میزان از اموال متوفی ارث خواهند برد؟

چه اشخاصی با اینکه جزو وارث بوده اند اما بر اثر تقسیم اموال متوفی از آن هیچ ارثی نمی برند؟

 

شخص متقاضی ملزم به گذراندن مراحل اداری که به موجب قانون تعیین گردیده شده می باشد و قبل از طرح درخواست خود راجع به تقسیم ارث باید اقدام به گرفتن گواهی انحصار وراثت از مراجع قضایی بنماید و گرفتن این گواهی به این خاطر بوده که وراث متوفی مشخص گردد چون تا قبل از صدور گواهی صادره،وراث شخص متوفی مشخص نبوده اند و معلوم نیست که چه اشخاصی ذی النفع متوفی بوده اند و به موجب رابطه سببی یا نسبی که با وی داشته وارث وی بوده اند.

 

دادخواست مذکور می تواند از سوی وراث یا اشخاصی که به نوعی در اموال متوفی ذی النفع بوده اند اعم از:

  • طلبکاران متوفی
  • وصی که اداره امور متوفی به او سپرده شده است
  • موصی له
  • شخصی که متوفی در زمان حیاتش ، انتقال مال یا منفعتی از اموالش را به نفع او به صورت مجانی شرط کرده و او را به عنوان ذی النفع خود دانسته است مطرح گردد.

 

اما مراحل تقسیم ارث به این آسانی که گفتیم نخواهد بود و ممکن است تقسیم ارث مالی که تمامی وراث قبل از تعیین سهم الارث خود به صورت مشاعی در آن تملک داشته اند منوط به آن باشد که از طریق دادگاه و به صورت روند قانونی که راجع به تقسیم ارث در قانون بیان گردیده شده است انجام پذیرد و دلیلش به این خاطر بوده که وراث متوفی راجع به تقسیم ارث با یکدیگر به توافق حاصله نرسیده اند و در اینجا دادگاه موظف بوده که با تعیین کارشناس رسمی اقدامات لازمه که در ماده 315 قانون مدنی بیان گردیده شده است و در حیطه وظایف کارشناس بوده را از او بخواهد تا بر حسب آن اقدام به صدور حکم بنماید.

 این روند اداری که راجع به تقسیم ارث بیان نمودیم باید به صورت دقیق و فنی سیر شود والا ممکن است درخواست شما به عنوان متقاضی تقسیم ارث پذیرفته نشده و قرار عدم استماع دعوی نسبت به خواسته شما صادر گردد لذا در اینجاست که شخصی که تخصص کافی راجع به امور ارث داشته باشد به شما کمک شایانی خواهد کرد و موجب می گردد که روند رسیدگی به پرونده سرعت یابد و در موعد زمان کوتاه تری به نتیجه برسد.

همچنین بدانید:

هزینه انحصار وراثت

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص وکیل تقسیم ارث با شماره تلفن زیر با ما در تماس باشید

شماره تلفن وکیل طلاق توافقی در تهراننویسنده: خانم فائزه آخوندی کارشناس ارشد حقوقی وکیل پرس

مطالب پیشنهادی

انتشار نوشته در شبکه های اجتماعی:

دیدگاهتان را بنویسید