نماد سایت وکیل پرس

نقض حکم طلاق در دیوان عالی کشور

 

حکم راجع به طلاق از جمله احکام قابل فرجامی می باشد که به موجب ماده 367 قانون آیین دادرسی مدنی به خواسته هر یک از زوجین در دیوان عالی کشور قابل پذیرش بوده است و استثنایی که راجع به دعوی طلاق بر خلاف سایر دعاوی حقوقی قانون گذار در نظر گرفته آن است که ترتیب اثر دادن به خواسته فرجام خواهی منوط به آن نبوده که ابتدا نسبت به حکم صادره دادگاه بدوی راجع به اجرای حکم طلاق، اعتراض به دادگاه تجدید نظر صورت گرفته باشد. اما این نکته را فراموش نکنید که منظور از فرجام خواهی اعتراض نسبت به ماهیت حکم نبوده بلکه اعتراض به علت عدم رعایت تشریفات شکلی راجع به حکمی بوده که با موازین شرعی و قانونی تطبیق نداشته است و با اعتراض فرجام خواه و صحیح وارد دانستن اعتراض دیوان عالی کشور وارد رسیدگی شده و با نقض حکم صادره راجع به طلاق مانع از اجرا شدن حکم می گردد
با توجه به کلیت واژه طلاق در ماده 367 قانون آ.د.م باید بیان داریم که اعتراض به حکم صادره در را بطه با انواع طلاق مورد قبول بوده بوده است مگر آنکه زوجین خود بر اثر توافق این حق را از خود اسقاط بنماید که در این حالت حکم صادره بدوی قطعیت یافته و قابل تغییر نمی باشد.

مهلت پذیرش فرجام خواهی در دعوی طلاق

در رابطه با مهلت فرجام خواهی در دعوی طلاق در رابطه با اینکه شخص فرجام خواه چه زمانی اقدام به فرجام خواهی نموده تفاوت قائل بشویم ولی مهلت قانونی راجع به اعتراض فرجام خواهی در رابطه با دعوی طلاق همانند سایر دعاوی حقوقی در رابطه با افراد ایرانی 20 روزه و افراد مقیم خارج از کشور که مهلت 2 ماه بوده تفاوتی ندارد و تنها تفاوت آن در رابطه با زمان طرح اعتراض فرجام خواهی بوده است که شخص فرجام خواه بعد از اتمام دادگاه بدوی تصمیم به این امر گرفته و یا آنکه معترض نسبت به رای دادگاه تجدید نظر بوده است که در این حالت زمان 20 روزه اعتراض از تاریخ ابلاغ رای تجدید نظر خواهی بوده است.

آیا می دانید:

 

برخی از سوالات متداول در خصوص نقض حکم طلاق در دیوان عالی کشور:

چنانچه زوجه ای از حکم صادره راجع به طلاق که توسط دادگاه بدوی صادر گردیده تجدید نظر خواهی به عمل نیاورد و حکم صادره قطعی گردد آیا فرجام خواهی نسبت به آن قابل پذیرش است ؟

مطابق ماده 367 قانون آیین دادرسی مدنی یکی از شروط پذیرش اعتراض فرجام خواهی آن بوده که ابتدا نسبت به حکم صادره تجدید نظر خواهی صورت بپذیرد اما دعوی طلاق از این اصل خارج بوده و اعتراض فرجام خواهی راجع به آن قابل پذیرش بوده است.

آیا زوجین می توانند حق اعتراض و فرجام خواهی نسبت به حکم صادره طلاق را از خود ساقط بنماید ؟

زوجین در رابطه با اسقاط فرجام خواهی در رابطه با دعوی طلاق در صورتی که با یکدیگر توافق بنمایند که در قالب طلاق توافقی از یکدیگر جدا شوند می توانند این حق را از خود اسقاط بنمایند

در صورتی که زوج تصمیم بر آن داشته باشد که از حکم صادره دادگاه بدوی راجع به امر طلاق تقاضای فرجام خواهی بنماید در چه موعد زمانی باید درخواست خود را در دیوان عالی کشور مطرح کند؟

زمان فرجام خواهی برای فرجام خواه چنانچه نسبت به حکم صادره بدوی بوده باشد باید پس از انقضای مهلت 20 روزه تجدید نظر خواهی بوده باشد.

 

جهت اخذ مشاوره تخصصی با وکیل طلاق توافقی در تهران هم اکنون تماس بگیرید. صفحه رسمی اینستاگرام وکیل پرس پلی برای پاسخ به سوالات در حوزه ماده 474

 

نویسنده: سرکار خانم فائزه آخوندی کارشناس ارشد حقوقی وکیل پرس

 

خروج از نسخه موبایل