نماد سایت وکیل پرس

مهلت اعاده دادرسی ماده 477

امروز به یکی از سوالات پرتکراری که در پنل گفتگوی انلاین سایت وکیل پرس از وکلای با تجربه پرسیده شده است خواهیم پرداخت با عنوان “مهلت اعاده دادرسی ماده 477” با ما همراه باشید.

در رابطه با اعاده دادرسی موضوع ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری بیان داشتیم که رئیس قوه قضائیه به عنوان مرجع درخواست دهنده به دیوان عالی کشور می تواند خواستار اعاده دادرسی در مواردی که تشخیص بدهد و کاشف به عمل آید که حکم صادر شده با موازین شرعی و قانونی مغایرت دارد نقض آن را از دیوان عالی کشور تقاضا بنماید. تا قبل از تصویب دستورالعمل اجرایی ماده 477 جز رئیس قوه قضائیه، هیچ مقام قضایی نمی توانست در جایگاه مقام تشخیص ، معترض نقض حکمی که توسط مراجع بدوی یا تالی صادر گردیده شده بود در جهت اینکه با مقررات قانون و شرع تطابق ندارد از دیوان عالی کشور گردند اما این دستورالعمل دامنه این اجازه را از محدودیت خارج ساخت و به بعضی از مقامات قضایی از جمله دادستان کل کشور، رئیس سازمان قضایی نیروی های مسلح، قاضی صادر کننده حکم و قاضی اجرای حکم و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ذی النفع ،حق داشتن اعتراض نسبت به نقض حکم را به دیوان عالی کشور به صورت غیر مستقیم داد که در مقاله مرتبط با اعمال ماده 477 در رابطه با آن به صورت مفصل بحث نمودیم اما در اینجا می خواهیم به این سوال بپردازیم که آیا اعلام اعاده دادرسی ماده 477 همانند ماده 474 با محدودیت مواجه بوده است ؟

در پاسخ به این سوال متن صریح ماده 477 پاسخگوی سوال ما خواهد بود چون این ماده برخلاف ماده 474 که مهلت پذیرفته شدن اعاده دادرسی را با محدودیت مواجه نساخته و زمان تشخیص آن را برعهده رئیس قوه قضائیه گذاشته است تا هر زمانی که خلاف بودن امری را ثابت نمود آن را اعلام بنماید و همچنین است راجع به سایر مقامات دیگری که به عنوان معترض قرار است این امر را به صورت غیر مستقیم به دیوان عالی کشور اعلام بنمایند پس متوجه شدیم در این رابطه محدودیتی وجود نداشته است و این اعلام هر زمانی که بوده باشد چه قبل از قطعیت اجرای حکم و چه بعد از قطعی شدن حکم، موجب گردیده که اجرای حکم تا زمان صدور رای جدید متوقف گردد.

این عدم محدودیت زمانی، یکی از نقض های قانونی ماده 477 بوده است چرا که موجب اطاله دادرسی پرونده شده است ممکن است بپرسید چرا ؟
فرض کنید حکم قطعیت یافته به مرحله اجرا رسیده و در اثنای دادرسی کاشف به عمل آمده که حکم صادره با موازین قانونی و شرعی تعارض داشته است، و در اینجا به دستور رئیس قوه قضائیه، تقاضای اعاده دادرسی به دیوان شده و تا زمان مشخص شدن حکم مجدد، اجرای حکم به تعویق می افتد.

در چه زمانی می توان جهت اعاده دادرسی از ماده ۴۷۷ استفاده نمود؟

ماده ۴۷۷ قانون مدنی ایران در مورد اعاده دادرسی تعیین می کند که در صورتی که حکم قطعی صادر شده باشد ولی شرایط اصل عدالت در دادرسی رعایت نشده باشد، طرفین می توانند در موارد زیر از جهت اعاده دادرسی استفاده کنند:

1. وجود تقاضای صحیح: طرف متقاضی باید درخواست خود را به شکل مناسب و به صورت کتبی به دادگاه ارائه کند.

2. عدم رعایت شرایط اصل عدالت: طرف متقاضی باید بتواند نشان دهد که در دادگاه قبلی، شروط عادلانه‌ای برای رسیدگی به پرونده رعایت نشده است. به عبارت دقیق‌تر، باید نشان داد که چارچوب قانون و روال‌های قضائی مناسب رعایت نشده است.

3. حکم قطعی: طرف متقاضی بایستی حکم قطعی در دادگاه قبلی دریافت کرده باشد. حکم قطعی به معنای حکمی است که برای طرفین نهایی شده و از طرف دادگاه صادر شده است.

4. موضوع اعاده دادرسی: موضوع اعاده دادرسی باید در حدود صلاحیت دادگاه جدید باشد و نباید تحت پوشش موارد استثنائی قانون باشد.

بنابراین، طرفین می توانند در صورت رعایت شرایط فوق، پس از صدور حکم قطعی و در صورت عدم رعایت شروط عدالت، جهت اعاده دادرسی از ماده ۴۷۷ استفاده کنند.

آیا می دانید:

اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری

برخی از سوالات متداول در خصوص مهلت اعاده دادرسی ماده 477:

آیا اعتراض نسبت به اعاده دادرسی راجع به اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری محدود به زمان مشخصی بوده است؟

در پاسخ به این سوال باید بیان داریم نص صریح ماده 477 موعد زمانی خاص را راجع به طرح اعتراض چه شخص معترض رئیس قوه قضائیه بوده باشد یا سایر مقامات قضایی دیگر یا شخص ذی النفع و وکیلش محدود به زمان مشخصی ننموده است

ملاک ماده 477 در رابطه با اعتراض به دیوان عالی کشور و درخواست اعاده دادرسی چه بوده است؟

در اینجا غرض از نقض حکم صادره عدم تطبیق آن با موازین شرعی و قانونی بوده است

آیا اعاده دادرسی ماده 477 موجب متوقف شدن اجرای حکم صادره می گردد؟

به موجب ماده 478 درصورت وارد بودن اعتراض نسبت به اعاده دادرسی اجرای حکم تا صدور حکم مجدد به تعویق افتاده و از متهم تامین مناسب اخذ می گردد

جهت اخذ مشاوره تخصصی با وکیل ماده 474 در تهران هم اکنون تماس بگیرید. صفحه رسمی اینستاگرام وکیل پرس پلی برای پاسخ به سوالات در حوزه مهلت اعاده دادرسی ماده 474

 

نویسنده: دکتر مهدی صنم پور

خروج از نسخه موبایل