فهرست مطالب

مدارک لازم جهت اعمال ماده 474

در صورتی که شخص محکوم علیه یا نماینده قراردادی او خواستار طرح درخواست اعاده کیفری بوده باشند برای آنکه به خواسته آن ترتیب اثر داده شود ملزم به رعایت تشریفاتی خواهند بود که در این مقاله به بررسی (مدارک لازم جهت اعمال ماده 474) می پردازیم . با وکیل پرس همراه باشید.

گفتیم که در رابطه با اعاده دادرسی کیفری، ما باید تقاضای خودمان را از عالی ترین مرجع قضایی که دیوان عالی کشور بوده خواستار باشیم لذا برای آنکه نسبت به درخواست ما قرار رد دادخواست صادر نگردد، ملزم به رعایت اصول و تشریفاتی خواهیم بود که لازمه پذیرش اعتراض ما خواهد بود
ما به دو طریق می توانیم اقدام به ثبت درخواست اعتراض خود به دیوان عالی کشور بنماییم:

  • به صورت مراجعه حضوری به دفتر خانه ثبت دیوان عالی کشور
  • ثبت کردن دادخواست خود از طریق دفتر خدمات قضایی

که به موجب دستور العمل قضایی که در سال 1399 به تصویب رسید به الزامی بودن ثبت درخواست ناشی از اعاده دادرسی به صورت الکترونیک تاکید داشته و کلیه افرادی که متقاضی ثبت اعتراض راجع به این موضوع بوده باشند باید از طریق دفاتر خدمات قضایی اقدام به انجام این کار بنمایند جز مواردی که سابقا به صورت حضوری در دیوان عالی کشور به ثبت رسیده است که در این رابطه دیگر نیازی به ثبت مجدد درخواست به صورت الکترونیک نبوده و به خواسته آنها ترتیب اثر داده می شود ضروری بوده که ما تمامی تشریفات شکلی راجع به تنظیم دادخواست اعم از تنظیم در برگه چاپی مخصوص ، تنظیم دادخواست به زبان فارسی و سایر شرایطی که لازمه قبول یک دادخواست قانونی بوده است را رعایت بنماییم
ارائه درخواست ما باید الزاما از سوی اشخاصی که قانون گذار آن را ذی النفع تلقی نموده است طرح گردد که در این باره بیان داشتیم که تنها شخص محکوم علیه و افرادی که به نوعی از سمت او وکالت قراردادی یا قانونی داشته باشند این حق را داشته اند .

هدف از تاسیس این امر و پذیرفته شدن اعاده دادرسی این بوده تا شخص به اشتباه محکوم به مجازاتی نگردد که حق او نبوده است لذا قانون گذار در این رابطه در جهت حمایت از شخص محکوم علیه این حق را برای او قائل گردیده تا بتواند خواستار اعتراض و تجدید نظر خواهی نسبت به حکمی که قطعی گردیده باشد و تقاضای بررسی مجدد آن را از مرجع صالح قضایی بخواهد. پس نکته ای که در اینجا حائز بررسی بوده است این است که شخص محکوم علیه تا قبل از قطعیت حکم نمی تواند نسبت به تقاضای اعاده دادرسی بنماید . لذا در ستون شرح دادخواست الزامی بوده که شماره دادنامه قطعیت یافته و ذکر جهت یا جهات استنادی که به او این حق را داده و در بند های الف تا چ ماده 474 بیان گردیده حتما قید بنماید و مستنداتی که بیانگر اثبات ادعای شخص محکوم علیه بوده ضمیمه پیوست های دادخواست خود بنماید

و آخرین نکته که در اینجا واجد بررسی بوده راجع به پرداخت هزینه دادرسی راجع به درخواست اعاده دادرسی بوده است که بایستی به تعداد هر یک از نفرات درخواست دهنده یعنی یک محکوم علیه بوده یا محکوم علیهم متعدد که متقاضی این امر بوده اند باید معادل پانصد هزار ریال به همراه سایر هزینه های مربوطه به دفاتر خدممات قضایی پرداخت صورت بپذیرد.

نقش مدارک و ادله جدید در درخواست اعاده دادرسی ماده ۴۷۴ کیفری چیست؟

ماده ۴۷۴ کیفری در قانون مجازات اسلامی ایران، درخواست اعاده دادرسی را برای متهمان و متهمین ممکن می‌سازد. درخواست اعاده دادرسی به معنای تقاضای متهم یا وکیلش برای برگزاری دادگاه جدید است.

نقش مدارک و ادله جدید در درخواست اعاده دادرسی ماده ۴۷۴ کیفری، به تحقق شروط قانونی برای اعاده دادرسی کمک می‌کند. برخی از شروط قانونی برای اعاده دادرسی عبارتند از:

  • وجود شواهد جدید: در صورت پیدا شدن شواهد جدید که قبلاً در دادگاه لحاظ نشده بودند و تأثیر قابل توجّهی در نتایج پرونده دارند.
  • خطای فنی: در صورت وجود خطای فنی در روند دادرسی که ممکن است تأثیر قابل توجهی در نتایج پرونده داشته باشد، اعاده دادرسی ممکن است.
  • تغییر شرایط: در صورت تغییر شرایط موجود در پرونده، اعاده دادرسی ممکن است. به عنوان مثال، اگر شاهدان جدید یا شواهد جدید پیدا شود که قبلاً در دادگاه لحاظ نشده بودند و تأثیر قابل توجّهی در نتایج پرونده دارند.
  • عفو: اگر متهم به عفو گسترده‌ای که به واسطة آن از عقاب خلاص شود، بخورد.

برخی از سوالات متداول مدارک لازم جهت اعمال ماده 474 :

آیا اعاده دادرسی راجع به احکامی که نسبت به آنها حق اعتراض و تجدید نظر خواهی وارد نبوده و یا به واسطه عدم اعتراض قطعیت یافته است، قابل پذیرش بوده است ؟

پاسخ به این سوال مثبت بوده و شخص متقاضی در اینجا ملزم بوده گواهی قطعیت حکم را ضمیمه و پیوست دادخواست خود بنماید.

چنانچه شخصی متقاضی که سابقا اقدام به ثبت درخواست خود راجع به اعاده دادرسی با مراجعه به دیوان نموده باشد آیا ملزم به ثبت آن به صورت الکترونیک نیز بوده است ؟

دستور العمل صادره راجع به ثبت درخواست اعاده دادرسی به صورت الکترونیک راجع به افرادی که در سابق اقدام به ثبت آن به صورت نیمه الکترونیک نموده اند نبوده و در صورت اقدام به ثبت مجدد به علت داشتن سابقه جاری ثبتی رد گردیده و به آن ترتیب اثر داده نخواهد شد

 

جهت اخذ مشاوره تخصصی با وکیل ماده 474 در تهران هم اکنون تماس بگیرید. صفحه رسمی اینستاگرام وکیل پرس پلی برای پاسخ به سوالات در حوزه ماده 474

 

شماره مشاوره حقوقی تلفنی

نویسنده: خانم فائزه آخوندی کارشناس ارشد حقوقی وکیل پرس

بهترین وکلای اعاده دادرسی

آقای محمدهادی پورسینا

از وکلای باتجربه در زمینه اعاده دادرسی

دکتر علیرضا صالحی فر، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی تهران و وکیل پایه یک دادگستری با بیش از ۱۴ سال سابقه وکالت در محاکم دادگستری می باشد.

دکتر صالحی فر، دارای تالیفات متعدد علمی حقوقی بوده و بارها از ایشان به عنوان استاد مدعو و پژوهشگر برتر در دانشگاهها و موسسات علمی جهان از جمله سوئد، آلمان، استرالیا و نیوزیلند دعوت به عمل آمده است.

آقای پورسینا وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای دادگستری مرکز تهران هستند. از وکلای باتجربه در زمینه اعاده دادرسی می باشند و دعاوی خانواده، ملکی، کیفری، داوری، وصول مطالبات، جرایم علیه اشخاص، جرایم علیه اموال، اموال و مالکیت، مالکیت معنوی، ثبت اسناد و … تخصص و تجربه دارند.

سرکار خانم نسترن زمانی پور

از وکلای مجرب در اعاده دادرسی

دکتر محمد تقی زاده، وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقی در شهر تهران، عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و از بهترین، موفق ترین و با تجربه ترین وکلای تهران و فارغ التحصیل از دانشگاه دولتی علامه طباطبایی تهران می باشند.

تخصص ایشان در پرونده های کیفری علی الخصوص جرایم مواد مخدر در تمامی مراجع شامل دادسرا، دادگاه انقلاب و دیوان عالی کشور می باشد :

صبر، حسن سابقه، صداقت، پاسخگویی، دقت نظر در اظهارات مراجعین و ارائه راه حل مطلوب و پیگیری مجدانه در پرونده‌های وکالتی سبب گردیده تا ایشان در زمره وکلای خوشنام کشور قرار گیرند. در کارنامه شغلی دکتر محمد تقی زاده، سابقه وکالت در پرونده های کلان و جنجالی مشاهده می گردد.

خانم زمانی پور از وکلای پایه یک دادگستری تهران و از وکلای مجرب در اعاده دادرسی می باشند ایشان بیش از 10 سال سابقه وکالت دارند و در انواع دعاوی کیفری، ملکی، خانواده، داوری، انحصاروراثت، قراردادها، اجرای احکام، جرایم اینترنتی، جرایم علیه اشخاص، جرایم علیه اموال و … تخصص دارند.

سرکار خانم فاطمه میر

متخصص در دعاوی دیوان عالی

آقای اسلامی مهر با بیش از 20 سال سابقه در حرفه وکالت یکی از بهترین وکلای مواد مخدر در تهران هستند. متخصص در دعاوی کیفری، مواد مخدر، سرقت، آدم ربایی و … می باشند. سایر فعالیت های آقای اسلامی مهر در زمینه پرونده های حقوقی، خانواده، ملکی، ثبتی و … است.

آقای اسلامی مهر به عنوان وکیل پایه یک دادگستری تجارب بسیاری را در زمینه های مختلف کسب کرده اند. در دیوان عدالت اداری فعالیت داشته اند و به تنظیم انواع قراردادهای داخلی و بین المللی می پردازند.

تخصص ایشان در پرونده های خانواده و مشکلات خانوادگی و دعاوی طلاق از جمله طلاق توافقی، طلاق به درخواست زوج و طلاق به درخواست زوجه می باشد. همچنین دکتر محمد تقی زاده وکالت دعاوی در خصوص مهریه، حضانت، سلب و لغو حضانت، ملاقات فرزند مشترک، نفقه زوجه، نفقه فرزند مشترک، الزام به تمکین، استرداد جهیزیه، تهیه مسکن مستقل، اثبات واقعه نکاح، اجرت المثل ایام زوجیت و کلیه امور مربوط به مشکلات خانوادگی را بر عهده می گیرد.

خانم ساناز اسدی پور

متخصص در زمینه اعاده دادرسی

جناب آقای بنی جمالی وکیل پایه یک دادگستری در تهران و خبره در پرونده های مربوط به مواد مخدر هستند. ایشان پیش از وکالت، نزدیک به 15 سال در یکی از موسسات مالی و اعتباری کشور به عنوان کارمند فعالیت داشته اند. از جمله تخصص های ایشان در زمینه پرونده های مواد مخدر، تولید و پخش انواع مواد مخدر صنعتی و سنتی، قاچاق آن به کشور، مصرف انواع مواد مخدر و … است.

خانم اسدی پور وکیل پایه یک دادگستری در تهران و دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق خصوصی و بیش از 7 سال سابقه در حرفه وکالت می باشند. متخصص در زمینه اعاده دادرسی، متخصص در دعاوی خانواده، طلاق توافقی، محاسبه مهریه، انحصار وراثت و … هستند. از دیگر خدماتی که در دفتر حقوقی خانم اسدی پور ارایه می شود، قبول وکالت ایرانیان خارج از کشور است. 

آقای محسن علی گل تباربائی

متبحر در امور اعاده دادرسی

سرکار خانم آذین طالبی وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره حقوقی و وکالت خود را با گرفتن پروانه وکالت صادره از کانون وکلای استان مازندران انجام می‌دهد. از تخصص های وی می توان به قبول دعاوی جرایم اقتصادی، تنظیم قرارداد، جرایم رایانه ای، کیفری، وکیل مهاجرت، حقوقی، خانواده، دعاوی شرکت ها اشاره نمود که وی با سابقه موفق خود در این زمینه ها توانسته اند تا جایگاه ویژه ای بین وکلای شهر تهران کسب کنند.

آقای وکیل محسن علی گل تباربائی، وکیل پایه یک دادگستری، عضو کانون وکلای مرکز تهران و مدرس دانشکده حقوق هستند. از وکلای خبره و متبحر در امور اعاده دادرسی می باشند و در این زمینه کمک های بسیاری به موکلین خود ارایه می کنند. مدرک کارشناسی ارشد دارند و در حال حاضر دانشجوی دکترای حقوق خصوصی می باشند.

 

آقای مصطفی محمدی

وکیل خبره در امور اعاده دادرسی

جناب آقای محمد مومن زاده وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی با بیش از 7 سال سابقه مشاوره و همکاری با موسسات و شرکت ها، کسب رتبه برتر در آزمون های ورودی وکالت، قضاوت، ارشد، دارای مدرک کارشناس ارشد جزا و جرم شناسی دانشگاه سراسری قم، وی با سابقه درخشان چندین ساله خود توانسته است تا ورود در بیش از ۳۰۰ پرونده کیفری، ملکی، حقوقی و ارث و خانواده و … را داشته باشد. جناب آقای محمد مومن زاده متخصص در پرونده های کیفری، ملکی، قراردادها، ارث، خانواده، مواد مخدر می باشد.

آقای محمدی وکیل پایه یک دادگستری در تهران و مدیر و مسؤل موسسه وکیل سرا هستند. متخصص در دعاوی کیفری، جرایم رایانه ای، اینترنتی و سایبری می باشند. ایشان به عنوان وکیل خبره در امور اعاده دادرسی، اطلاعات کامل و جامعی در خصوص قوانین می دانند. در جلسات مشاوره ای که با موکلین دارند، به طور کامل جزئیات پرونده را توضیح می دهند.

 
مقالات مرتبط

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید