ضمانت نامه بانکی
فهرست مطالب

ضمانت نامه بانکی | با انواع ضمانت نامه بانکی آشنا شوید

 ضمانت نامه بانکی چیست؟ با انواع ضمانت نامه بانکی آشنایی دارید؟ ضمانت نامه بانکی برای خروج از کشور چگونه است؟ ضمانت نامه بانکی بازگشت از سفر یعنی چه؟ منظور از ضمانت نامه بانکی برای دادگاه چیست؟ و سوالاتی از این دست که فراوان هستند و پاسخ به تک تک این سوالات، مقالات متعددی میطلبد. اما در برخی از موضوعات مرتبط، این مطلب مفید توسط کارشناسان حقوقی ما تهیه شده است  و پیشنهاد میکنیم که آن را از دست ندهید. علاوه بر انواع ضمانتنامه بانکی با شرایط صدور ضمانت نامه بانکی توسط بانک ها نیز آشنا خواهید شد.

در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی بانکی ، مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره حقوقی تلفنی رایگان، مشاوره حقوقی آنلاین و … دارید، حتما در اولین فرصت از گروه وکلای وکیل پرس  کمک بگیرید. برای اطلاع از شرایط صدور ضمانت نامه های بانکی به مطلب مربوطه سر بزنید.

 

با انواع ضمانت نامه بانکی آشنا شوید

یکی از خدماتی که بانک ها به مشتریان خود ارائه می دهند صدور انواع ضمانت نامه های بانکی است که این ضمانت نامه ها در جهت کسب  سود بانک ها نیز تاثیر به سزایی دارد.

ضمانت نامه های بانکی به منظور تسهیل مبادلات اقتصادی  می باشد و همین امر باعث می شود که بانک ها  و متقاضیان از آین ضمانت نامه ها استقبال نمایند . البته ناگفته نماند اگرچه وصول ضمانت نامه ها در جهت پرداخت بدهی بدهکاران می باشند اما در واقع صدور این ضمانت نامه ها به پشتوانه مالی متقاضی ضمانت نامه ها بر می گردد.

ضمانتنامه های بانکی نوعی ضمانت است که به تقاضای کارفرمایان و صاحبان پروژه های عظیم و یا دولت داده می شود. در واقع با صدور چنین ضمانت نامه هایی بانک ضامن مشتری می گردد .ضمانت نامه های بانکی دارای انواعی می باشد که در ادامه به ذکر این موارد و توضیحات آنان پرداخته شده است.

 

انواع ضمانتنامه بانکی

  •  ضمانت نامه شرکت در مزایده
  •  ضمانت نامه شرکت در مناقصه
  •  ضمانت نامه پیش پرداخت
  •  ضمانت نامه تعهد پرداخت
  •  ضمانت نامه های استرداد کسور وجه الضمان
  •  ضمانت نامه های گمرکی
  • ضمانت نامه های حسن انجام کار

 

ضمانت نامه شرکت در مزایده

یکی از انواع ضمانت نامه های بانکی ضمانت نامه های شرکت در مزایده است.

مزایده به معنای خرید یک مال  به بالاترین قیمت پیشنهادی می باشد . بسیاری از سازمان ها و موسسات دولتی جهت خرید و فروش های خود اقدام به برگزاری مزایده می نمایند.

برگزار کنندگان مزایده جهت پیش گیری از ضایع شدن حق و حقوق خویش اقدام به اخذ ضمانت نامه های بانکی از شرکت کنندگان در مزایده می نمایند تا چنانچه شرکت کنندگان در مزایده به تعهدات خویش عمل ننمایند، شرکت و سازمان مربوطه بتواند وجه ضمانت نامه ها را وصول نماید و خسارت آنان جبران گردد.

 

ضمانت نامه های شرکت در مناقصه

یکی از انواع ضمانت نامه های بانکی، ضمانت نامه های شرکت در مناقصه است.مناقصه روشی جهت خرید کالا یا خدمات می باشد. در مناقصه کلیه پیشنهاد های ارائه شده در حضور پیشنهاد دهندگان بررسی می گردد و در نهایت پایین ترین قیمت  مورد قبول واقع می شود.

ضمانت نامه های شرکت در مناقصه در مواقعی که سازمان های دولتی و غیر دولتی قصد واگذاری پروژه های عمرانی و… خود را به مجریان دارند، کاربرد دارد. در این مواقع سازمان های مزبور به دنبال این هستند که پروژه مزبور را به پایین ترین قیمتی که مجریان قبول می نمایند واگذار نمایند.

سازمان های مزبور جهت اطمینان خاطر از این امر که مناقصه به شکل صحیح برگزار می گردد اقدام به اخذ ضمانت نامه های بانکی شرکت در مناقصه از شرکت کنندگان در مزایده می نمایند.

 

 

ضمانت نامه پیش پرداخت

ضمانت نامه پیش پرداخت ضمانت نامه ای است کارفرما از پیمانکار پس از انعقاد قرارداد کاری فی مابین آنها، از پیمانکار اخذ می نماید. در واقع پیمانکار پس از اینکه قرارداد پیمان را با کارفرما امضا می نماید و شرایط کار را می پذیرد، کارفرما به جهت تجهیز کارگاه و فراهم کردن وسایل مورد نیاز جهت عملیات و بنیه مالی پیمانکار مبلغی را به پیمانکار پرداخت می نماید و در ازای این پرداخت ضمانت نامه ای با همین عنوان از پیمانکار می گیرد.

با انجام عمل موضوع تعهد از سوی پیمانکار در گذر زمان مبلغ ضمانت نامه کاهش می یابد.

در حقیقت کارفرما با اخذ این ضمانت نامه ها اطمینان می یابد که مبلغی که پرداخته است در صورت قصور پیمانکار قابل مطالبه است.

 

ضمانت نامه تعهد پرداخت

ضمانت نامه های تعهد پرداخت از طرف بانک ها به جهت قبول پرداخت دیونی در سررسید معین صادر می گردد.

 

ضمانت نامه های استرداد کسور وجه الضمان

در قراردادهای پیمانکاری رویه بدین صورت است که پیمانکار کلیه هزینه هایی را که  صرف کرده است برای کارفرما ارسال می نماید و در صورتی که هزینه های مزبور مورد تایید کارفرما واقع گردد، کارفرما می تواند  معادل ده درصد از مبلغ پیمان را تا زمان تحویل قطعی پروژه، نزد خود نگه دارد و باقی مبلغ را به پیمانکار پرداخت نماید ، در چنین وضعیتی چنانچه پیمانکار قصد مطالبه کلیه مبلغ پیمان را داشته باشد بانک به درخواست پیمانکار ضمانت نامه هایی تحت عنوان ضمانت نامه های استرداد کسور وجه الضمان ارائه می دهد.

 

ضمانت نامه های گمرکی

چنانچه فردی اقدام به وارد نمودن کالایی نماید بایستی  جهت ترخیص کالا از گمرک، حقوق گمرکی پرداخت نماید که البته این مبلغ را لازم است که نقدا بپردازد و چنانچه تمکن پرداخت نداشته باشد می تواند ضمانت نامه هایی را تحت عنوان ضمانت نامه های بانکی را با سررسیدهای معین نزد گمرک بسپارد.

در این صورت چنانچه قادر به پرداخت مبلغ مذکور به اداره گمرک نباشد بانک موظف می گردد که وجه ضمانت نامه را به حساب معین شده از طرف اداره گمرک واریز نماید.

لازم به ذکر است که در صورتیکه فرد قادر به تادیه وجه ضمانت نامه ها در سررسید نباشد، بایستی جریمه تاخیر تادیه پرداخت نماید.

 

ضمانت نامه های حسن انجام کار

ضمانت نامه های حسن انجام کار بدین جهت است که کارفرما پس از انجام کار و پروژه اطمینان یابد که انجام عمل و پروژه مزبور به درستی انجام می گیرد.

در واقع این ضمانت نامه صحت و سلامت انجام پروژه را ضمانت می نماید.

و ذینفع که می تواند شرکت، سازمان و کارفرما باشد  این اطمینان  را می یابد که  چنانچه کار توسط مجریان انجام عمل در هر مرحله ای به درستی انجام نگیرد و یا اینکه مجریان به تعهدات خویش عمل ننمایند، سازمان یا شرکت مربوطه  بتواند وجه ضمانت نامه ها را از طریق بانک وصول نماید و خسارت  به بار آمده از این طریق جبران گردد.

 

شرایط صدور ضمانت نامه بانکی توسط بانک ها

بانک جهت صدور ضمانت نامه های بانکی، وثیقه های متعددی از متقاضیان ضمانت نامه  دریافت می نماید که این وثیقه ها با توجه به توان پرداخت متقاضیان در نظر گرفته می شود. وثیقه های اخذ شده از طرف بانک می تواند شامل موارد ذیل باشد.

  1. وجه نقد، طلا، اوراق قرضه دولتی ،اسناد خزانه، سپرده های بلند مدت،  اوراق مشارکت های صادر شده براساس مجوز بانک مرکزی، سپرده های بلند مدت، حساب های قرض الحسنه نزد بانک، حساب های ارزی یا حساب های سرمایه گذاری مدت داری که متقاضی در نزد بانک ها دارا می باشد.
  2. ضمانت بانک ها یا موسسات اعتباری غیر بانکی خارجی معتبر .
  3. اموال غیر منقول،سفته با ضمانت قابل قبول بانک، همچنین سهام شرکت هایی که در بورس پذیرفته شده باشند و….

گروه وکلای وکیل پرس جهت مشاوره حقوقی بانکی و حل و فصل دعاوی بانکی تدبیری اندیشیده است و بدین جهت از بهترین وکلای بانکی تهران دعوت به عمل آورده است که در مجموعه ای گرد هم آیند و مشاوره های حقوقی لازم را به متقاضیان امور بانکی و دعاوی بانکی به صورت تخصصی ارائه دهند.

 

برخی سوالات حقوقی در حوزه ضمانت نامه بانکی

چه فایده ای در اخذ ضمانت نامه های شرکت در مناقصه وجود دارد؟

با اخذ ضمانت نامه های شرکت در مزایده از طرف سازمان های برگزار کننده مزایده، این اطمینان وجود دارد که چنانچه شرکت کنندگان در مناقصه به تعهدات خویش عمل ننمایند، سازمان های  مزبور بتوانند مبلغ ضمانت نامه را از بانک دریافت نماید.

 

 

جهت اخذ مشاوره حقوقی تخصصی بانکی با وکیل بانکی متخصص و یا مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری هم اکنون تماس بگیرید

تماس با وکیل ارزان و مشاوره حقوقی رایگان

 

مطالب پیشنهادی

انتشار نوشته در شبکه های اجتماعی:

دیدگاهتان را بنویسید