سامانه چک صیادی
فهرست مطالب

سامانه چک صیادی

دسته چک های بانکی مربوط به هر بانک در گذشته گاهی سبب می‌شدند تا افراد در پاس کردن وجوه نقد آنان دچار مشکل‌ شوند به تازگی سامانه جدید برای دسته چک ها تحت عنوان سامانه صیاد مطرح شده است سامانه چک صیادی که به بررسی صدور یکپارچه الکترونیک دسته چک می پردازد از سال ۹۶ رونمایی شده است. سامانه چک صیادی قابلیت دارد امکان استعلام حساب صادر کننده را فراهم آورد در این مقاله قصد داریم به بررسی سامانه چک صیادی، کاربردها و اهدافی که دارد بپردازیم تا هم با قوانین جدید صدور چک آشنا شویم و هم روش استعلام واستفاده از سامانه را بیاموزیم.

چک صیادی چیست؟

 پیش از آنکه به بحث معرفی سامانه ثبت چک های صیادی بپردازیم بهتر است ابتدا مفهوم چک صیاد را بدانیم از اردیبهشت سال جاری یعنی سال ۱۴۰۰ چک های صیاد جایگزین چک های قدیمی برای تمامی بانک‌های صادرکننده آنها شدند دلیل یکپارچه شدن چک های تمامی بانک‌ها امکان استعلام گیری برای فرد گیرنده می باشد چک های صادر شده به رنگ بنفش هستند و کد شناسه ۱۶ رقمی دارند و عبارتی تحت عنوان (کارسازی این چک منوط به ثبت آن در سامانه صیاد است) در قسمت پایین چک نگاشته شده است آنچه این چک ها را نسبت به چک های قدیمی متمایز کرده است کد یکتای ۱۶ رقمی است که امکان استعلام حساب فرد صادر کننده را به گیرنده آن می دهند.

سامانه صیاد
.

سامانه چک صیادی و اهداف آن

 سامانه چک صیادی یا سامانه صدور یکپارچه الکترونیک دسته چک که به طور اختصاصی به آن سامانه صیاد می‌گویند از سال ۹۶ رونمایی گردید. کاهش تعداد چک های برگشتی و همچنین جلوگیری از صدور بی مورد چک برای افراد بد حساب از اهداف سامانه صیاد است، از دیگر اهداف سامانه چک صیادی می توان استعلام حساب فرد صادر کننده توسط گیرنده که منجر به افزایش اعتبار چک در معاملات می شود دانست. این سامانه امکان پیگیری چک را فراهم می‌کند سامانه چک صیادی علاوه بر صدور چک های صیادی جدید که توسط بانک مرکزی به تمامی بانک ها معرفی شده اند امکان استعلام آن ها را نیز فراهم کرده است.

 

وجود اطمینان در صدور چک
.

قوانین مربوط به صدور چک

در ابتدا می توان بهترین تفاوت چک صیاد را نسبت به دسته چکهای قدیمی اعتبار آن بیان کرد در گذشته افراد بد حساب نیز می توانستند توسط آشنایی با مسئول شعبه اقدام به دریافت دسته چک کنند این در حالی است که در قانون جدید چک، برای صدور دسته چک هر فرد باید حداقل دو سال دارای حساب بانکی با کارکرد بالا باشد و امکان دیگری را که فراهم کرده است عدم دخالت بانک در صدور دسته چک می باشد در این حالت نقش بانک ها تنها واسطه ای برای صدور درخواست دسته چک در سامانه چک صیادی می باشد لازم به ذکر است که در صورتی که فرد دارای چک برگشتی باشد تا زمانی که نتواند از چک خود رفع سوء کند نمی تواند اقدام به درخواست دسته چک در سامانه چک صیادی کند در ادامه قصد داریم به برخی از اهداف اصلی صدور چک و همچنین روش های استعلام آنها بپردازیم.

 

قانون جدید چک
.

قوانین مربوط به صدور چک چه مزایایی دارند؟

قوانین جدیدی در رابطه با صدور چک مطرح شده اند که به راحتی می توان حساب را استعلام کرد و از صدور چک بلامحل جلوگیری کرد استفاده از این قوانین مزایای دیگری نیز داشته است که می‌توان به برخی از آنها اشاره کرد در ابتدا اینکه شناسه ۱۶ رقمی چک صیادی خود این امکان را برای استعلام حساب فرد صادر کننده فراهم کرده است یعنی هر فرد می‌تواند به راحتی با استعلام گیری از اطلاعات حساب صادرکننده اطمینان حاصل کند از طرفی بانک به عنوان واسط در این امر نقش دارد و از زد و بندهای افراد با مسئولین شعب جلوگیری می کند در قوانین جدید چک همه چک ها به صورت یکسان دارای ویژگی های ظاهری می باشد و تنها تفاوت آنها لوگوی بانک ها می باشد چک صیاد دارای امنیت بالایی است و قابل جعل نیز نمی باشد با توجه به امکان استعلام حساب آمار چک های برگشتی در این موارد کاهش می یابد آنچه که این قوانین را نسبت به سایر قوانین متمایز کرده است امکان نقد شدن چک در همه بانکها بدون توجه به عنوان بانک صادر کننده میباشد سامانه چک صیادی امکان تعیین سقف مبلغ را فراهم کرده است در این حالت از صدور چک با مبالغی که بیشتر از حساب مالی فرد صادر کننده باشد جلوگیری می شود در این قوانین از صدور چک در وجه حامل نیز جلوگیری می شود و افراد نگرانی بابت به سرقت رفتن چک و مفقود شدن آن ندارند همچنین چک سفید امضا اعتباری ندارد. در ادامه لازم است به جزئیاتی در رابطه با این سامانه بپردازیم.

 

در ویدیو زیر نیز به موضوع : نجات از جعل با چک صیادی! پرداخته ایم شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جلوگیری از جعل چک صیادی ویدیو زیر را مشاهده کنید.

آیا میدانید چک صیادی چگونه ما را از جعل چک نجات می دهد؟ این ویژگی ها شامل سایز می‌باشد که ۸۵ درصد 170 میلیمتر است. استفاده از کاغذ مات مارک بر اساس به مواد شیمیایی دارای آرم چک شرکت چاپخانه سهامی دولتی ایران طراحی نقوش با استفاده از الیاف نامرئی رنگی درمتن طراحی نقش روی چک و پشت چک با استفاده از الیاف رنگی چاپ رامین چاپ نامرئی ریز نوشته ها ایران در کادر تاریخ و در کادر ریالی به رنگ قرمز و سبز به صورت سینوسی از دیگر ویژگی های چک های صیادی درج لوگو چکاوک در پایین کادر ریالی می باشد دیزاین لوگو به رنگ نامرئی چاپ شده است رنگ قرمز و سبز درجه شماره سریال مشکی رنگ که در زیر نور ماورای بنفش به رنگ سبز یشمی دیده می‌شود

 

 

 آموزش ثبت چک در سامانه صیاد

سامانه چک صیادی یا همان سامانه یکپارچه صدور دسته چک می تواند نقش موثری در صدور چک های مختلف داشته باشد ثبت چک صیاد معمولاً از طریق اینترنت بانک و برنامه هایی که بر روی موبایل قابل نصب هستند امکان پذیر است پس از آن که نرم افزار را بر روی گوشی نصب کردید لازم است که برگ چک صیاد را رونویسی کنید از بین گزینه هایی که در نرم افزار ساد ۲۴ وجود دارد.

گزینه ثبت چک صیاد را انتخاب کنید پس از انتخاب گزینه ثبت چک بین بانک‌های صادرکننده که در صفحه وجود دارند بانک مربوطه خود را انتخاب کنید این بانک ها معمولاً شامل بانکهای داخلی کشور هستند که نام و لوگوی آنها قابل مشاهده است پس از ورود به صفحه سامانه چک صیاد بانک مربوطه، لازم است تا تلفن همراه و شماره ملی را جهت احراز و تشخیص هویت وارد کنید پس از تایید کد، پیامکی مبنی بر صحت آن برای شما ارسال می گردد که با وارد کردن شماره و رمز پویا کارت خود می توانید به بانک صادر کننده چک دسترسی پیدا کنید در نهایت لازم است تا کد ۱۶ رقمی چک صادر شده را وارد کنید تا بتوانید اطلاعات اصلی را دریافت کنید در این قسمت پس از ورود، اطلاعات چک مانند سریال، مبلغ و شماره حساب را وارد کنید همچنین در قسمت توضیحات اگر نکته ای مبنی بر علت صدور چک وجود دارد قید کنید لازم است در نهایت اطلاعات فرد گیرنده و یا گیرندگان را وارد کنید تا مشخص کنید چک صادر شده در وجه چه فرد یا افرادی می باشد پس از بررسی اطلاعات گزینه ثبت را وارد کنید از صفحه اطلاعات کاملی مبنی بر تایید نهایی چک در این سامانه دریافت میکنید این مراحل را فرد صادر کننده چک باید انجام دهد تا صدور چک خود را در سامانه چک صیادی تایید کند.

در مطلب فوق که به آن اشاره شد به نحوه ی ثبت چک در سامانه صیاد پرداختیم و برخی از قوانین را که مربوط به صدور چک هستند بیان کردیم.

 

استعلام چک صیادی به چه صورت می باشد؟

لازم است اگر فرد گیرنده قصد استعلام چک صیادی را دارد با مراجعه به همان نرم افزار همانگونه که بیان شد پس از وارد کردن اطلاعات و طی کردن مراحلی که همانند مراحل ثبت چک شامل وارد کردن تلفن همراه و کد ملی و احراز هویت و همچنین شماره و رمز پویا و وارد کردن کد ۱۶ رقمی جهت دریافت اطلاعات چک صادر شده باشد از صحت آن اطمینان حاصل کند پس از طی مراحل اطلاعات شخص وارد کننده چک نمایش داده میشود.

 

.

 آیا می توان چک صیادی را انتقال داد؟

 چک صیادی نیز مانند سایر چکها و آنچه که تحت عنوان قوانین مربوط به صدور چک در گذشته وجود دارد امکان انتقال را نیز فراهم کرده است. نحوه ی انتقال چک صیادی نیز مانند ثبت چک بسیار ساده می باشد برای انتقال چک صیادی باید ابتدا وارد سامانه چک صیادی توسط نرم افزاری مانند نرم افزار ساد ۲۴ شویم پس از انتخاب بانک مورد نظر گزینه انتقال چک را در صفحه نرم‌افزار وارد کرده پس از وارد کردن شماره شناسه ۱۶ رقمی اطلاعاتی را مانند علت انتقال، شرح انتقال چک، شماره شبای فرد منتقل شونده وارد کنیم لازم است شناسه چک صیادی وارد شود همچنین نوع کد شناسایی و کد ملی فرد دریافت کننده، نام و اطلاعات آن را نیز لازم است وارد کنیم پس از وارد کردن اطلاعات مورد نظر از شخص گیرنده گزینه ثبت را زده تا صحت سنجی اطلاعات توسط سامانه چک صیادی انجام شود پس از تایید، چک مورد نظر به درستی انتقال می یابد.

 

 آیا میتوان از چک برگشتی خود استعلام گرفت؟

 با توجه به نکاتی که در مورد رفع اثر سوء چک های برگشتی در گذشته عنوان شد قاعدتاً افراد دارای چک برگشتی از دریافت دسته چک صیادی و ثبت آن در این سامانه محروم خواهند شد لازم است در صورتی که بانک بخواهد سوء اثر چک برگشتی را بر اساس سوابق فرد صادرکننده در نظر بگیرد یابد در سامانه استعلام چک برگشتی نیز وضعیت فرد صادر کننده چک را با رنگ سفید مشخص کند در این صورت فرد می تواند با مراجعه به برنامه های مانند نرم افزار ساد ۲۴ به راحتی از چک برگشتی خود استعلام بگیرد.

سامانه چک صیادی یا سامانه صیاد شرایط کاملی را برای امکان استعلام گیری از چک های صادر شده برای فرد گیرنده و همچنین ثبت آن توسط فرد صادر کننده چک فراهم کرده است. افراد می توانند با مراجعه به سایت های معتبر و همچنین دفاتر حقوقی نسبت به انجام امور حقوقی و مالی خود اقدام کنند. گروه وکیل پرس شامل کادری مجرب از وکلا و کارشناسان حقوقی اقدامات متفاوتی را در زمینه مشاوره های حقوقی همچنین وکالت دعاوی مالی و تجاری، وکالت امور خانواده و املاک و اراضی ایجاد کرده است و گزینه مناسبی برای مشاوره حقوقی می باشد و می تواند در زمینه های مختلف قضایی حقوقی و مالی نیازهای شما را برآورده کند علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت وکیل پرس از سایر اقدامات و همچنین شرایط گروه وکیل پرس بازدید و اطمینان حاصل کنند.

همچنین بخوانید:

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

 

 

برخی سوالات متداول سامانه چک صیادی

در قانون جدید چک، برای صدور دسته چک هر فرد بایدچند سال حداقل دارای حساب بانکی با کارکرد بالا باشد؟

پاسخ: حداقل دو سال

آیا در قانون جدید چک، صدور چک در وجه حامل ممکن است یا نه؟

پاسخ: در این قوانین از صدور چک در وجه حامل نیز جلوگیری می شود و افراد نگرانی بابت به سرقت رفتن چک و مفقود شدن آن ندارند همچنین چک سفید امضا اعتباری ندارد.

 

صفحه رسمی اینستاگرام وکیل پرس را دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

انتشار نوشته در شبکه های اجتماعی:

دیدگاهتان را بنویسید