سامانه استعلام چک صیادی
فهرست مطالب

سامانه استعلام چک صیادی

از تاریخ بیست و هشتم شهریور ماه 1396 بانک مرکزی، از سامانه‌ای تحت عنوان سامانه صیاد رونمایی کرد. هدف از این سامانه کم کردن آمار و تعداد چک‌های برگشتی بود. همینطور این سامانه کمک می‌کند که برای افرادی که بد حساب هستند دسته چک صادر نشود و حساب صادرکننده چک توسط گیرنده آن کنترل شود. این سامانه کمک شایانی به افزایش اعتبار چک می‌کند. در این مقاله به ویژگی‌های ظاهری چک صیادی و روش‌های استعلام چک صیادی و همینطور سامانه استعلام چک برگشتی و غیره می‌پردازیم.

 

آنچه که در هفته آینده از وکیل پرس خواهید دید

در مقاله قبل با عنوان سامانه چک صیادی به معرفی کلی این سامانه پرداختیم حال در این مقاله جدید ابتدا توضیح مختصری در رابطه با چک می‌دهیم. چک یکی از اسناد تجاری پرطرفدار است. به علت اینکه این امکان وجود دارد که صادرکننده چک را تحت تعقیب کیفری قرار داد در بیشتر معاملات از چک برای پرداخت وجه استفاده می‌کنند. متاسفانه در این سال‌ها نظارت مناسبی بر صدور دسته چک برای افراد وجود نداشت و افرادی دسته چک اخذ کردند که نسبت به قوانین چک اطلاعات کافی نداشتند یا جزء افراد بد حساب بودند در نتیجه سیستم قضایی با افزایش تعداد چک‌ های برگشتی مواجه شد.

قانون جدید صدور چک راهکاری برای این مشکل ارائه کرد و آن این بود که طبق ماده 6 این قانون بانک‌ها مکلف شدند فقط از طریق سامانه صیاد به مشتریان خود دسته چک ارائه دهند. از طریق این سامانه بانک مرکزی مستقیما بر فرآیند صدور دسته چک نظارت می‌کند و صلاحیت متقاضی را احراز می‌نماید.

استعلام چک صیادی
سامانه استعلام چک صیادی

نحوه استعلام چک صیادی

پیش از اینکه در رابطه با استعلام چک صیادی توضیحاتی ارائه دهیم، اشاره‌ای به ویژگی‌های ظاهری چک صیادی و برخی مزایای آن می‌کنیم. چک صیادی از نظر ظاهری دارای اندازه 85 در 170 میلیمتر و به رنگ بنفش است. در بخش پایین این چک طرف چپ عبارتی تحت عنوان ” کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است” ذکر شده است. در سمت چپ قسمت بالای چک، شناسه صیادی چک که عددی 16 رقمی است درج شده است. در این چک از کاغذ واتر مارک مولتی تن نود گرمی استفاده شده است که با آرم شرکت سهامی چاپخانه دولتی ایران می‌باشد که این کاغذ به مواد شیمیایی حساس است.

سامانه استعلام چک صیادی
یکی از مهمترین مزایای چک صیادی امنیت بالای آن است که آرم برجسته آن و نوع کاغذش قابل جعل نیست. از مزایای دیگر این چک می‌توان به این مورد اشاره کرد که چک سفید امضا و صدور چک در وجه حامل حذف شد . در این چک سقف مبلغ چک متناسب با توان صادر کننده توسط سامانه صیاد تعیین می‌گردد.
در پاسخ به این سوال که چک‌های صیادی را چگونه استعلام کنیم؟ باید گفت: استعلام چک برگشتی در سامانه صیاد انجام می‌شود. در این سامانه می‌توان به این مساله پی برد که آیا صادرکننده چک قبلا دارای سابقه چک برگشتی بوده است؟ صادرکننده چک صیادی موظف است که این چک را در سامانه صیاد ثبت کند و بعد از انجام عملیات ثبت آن ‌را به دارنده تحویل دهد. در مقابل دارنده نیز موظف است از طریق روش‌هایی که بانک مرکزی تایید کرده است از چک‌های صیادی استعلام بگیرد و بعد از این استعلام باید چک را رد یا تایید کند.

 

روش‌های استعلام چک صیادی

برای استعلام چک صیادی روش‌های مختلفی وجود دارد. در این قسمت به معرفی روش‌های 4 گانه استعلام چک می‌پردازیم.

  • استعلام از طریق پیامک: این روش استعلام برخلاف روش قبل رایگان نیست. در این روش باید کد 16 رقمی که بر روی چک درج شده است را به شماره 70171 ارسال کنید و از وضعیت صادر کننده چک از نظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی استعلام بگیرید. پاسخ این استعلام نهایت ظرف پانزده دقیقه برای شما ارسال می‌گردد. اگر بعد از استعلام پاسخی در رابطه با وضعیت اعتبار شخص صادر کننده چک برای شما ارسال نشد، یک پیامکی دریافت می‌کنید که حاوی متن” عدم امکان اخذ استعلام” است . بعد از دریافت این پیامک باید مجدد برای استعلام اقدام به عمل آورید.
استعلام چک صیادی از طریق پیامک
استعلام چک صیادی از طریق پیامک
  • استعلام چک صیادی، (رایگان) از طریق سایت بانک مرکزی: اگر قصد دارید از طریق بانک مرکزی از چک خود استعلام بگیرید، باید از طریق نشانی cbi.ir به سایت بانک مرکزی وارد شوید. سپس با بازکردن صفحه مربوط به استعلام وضعیت اعتباری صادر کننده چک صیاد، شناسه چک را وارد کنید و از وضعیت صادر کننده چک استعلام بگیرید.
  •  استعلام از طریق برخی نرم افزارها: یکی دیگر از روش‌های موجود برای استعلام چک صیادی استفاده از برخی نرم افزارهای تایید شده بانک مرکزی مانند نرم افزارهای آپ و ساد 24 است. همانطور که گفته شد بانک مرکزی برخی نرم افزارها را جهت استعلام و ثبت چک تایید کرده است.
    به جهت استعلام چک به کمک نرم افزار آپ اگر این نرم افزار را ندارید در ابتدا اقدام به نصب آن کنید و سپس وارد آن شوید. در این نرم افزار امکان ثبت چک صیادی، انتقال چک و دریافت وضعیت اعتباری صادر کننده وجود دارد. برای اینکه از وضعیت اعتباری صادر کننده مطلع شوید قسمت وضعیت اعتباری صادر کننده چک برای تمام کاربران در دسترس است . راه ورود به این سرویس فقط کد صیادی است که از طریق اسکن کد تصویری یا کد دستی وارد می ‌شود.
  • یکی دیگر از نرم افزارهای تایید شده بانک مرکزی، سامانه ساد24 است. این سامانه توسط معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه حمایت می‌گردد. وظیفه سامانه ساد24 ثبت و استعلام چک‌های سرقت شده و مفقودی است.
استعلام چک صیادی با استفاده از نرم افزار آپ
استعلام چک صیادی با استفاده از نرم افزار آپ

 

 

  • استعلام از طریق سامانه بانک‌ها: در سامانه اینترنتی همه بانک‌ها امکان ثبت و استعلام و… چک‌های صیادی وجود دارد.

 

رنگبندی نتیجه استعلام چک صیادی

پاسخ به استعلام چک صیادی با رنگبندی متفاوتی اعلام می‌گردد. این رنگبندی به تعداد چک‌های برگشتی و مبلغ آنها و همینطور خوش حسابی صادرکننده چک بستگی دارد. نتیجه استعلام با رنگ‌های سفید، زرد، نارنجی، قهوه‌ای و قرمز مشخص می‌شود.

  • رنگ سفید: رنگ سفید نشان دهنده این است که صادر کننده چک، هیچگونه سابقه چک برگشتی ندارد یا اگر چنین سابقه‌ای دارد از آن رفع سوء اثر شده است.
  • رنگ زرد: این رنگ نشان می‌دهد که صادر کننده چک، یک فقره چک برگشتی دارد یا دارای حداکثر مبلغ پنجاه میلیون ریال تعهد برگشتی می‌باشد.
  • رنگ نارنجی: رنگ نارنجی اعلام می‌دارد که صادر کننده چک، دارای حداکثر مبلغ دویست میلیون ریال تعهد برگشتی یا دو تا چهار فقره چک برگشتی است.
  • رنگ قهوه‌ای: این رنگ نیز نشان دهنده این است که صادر کننده چک، پنج تا ده فقره چک برگشتی دارد یا حداکثر به مبلغ پانصد میلیون ریال تعهد برگشتی دارد.
  • رنگ قرمز: رنگ قرمز اعلام می‌دارد که صادر کننده چک، بیشتر از ده فقره چک برگشتی دارد یا بیش از پانصد میلیون ریال تعهد برگشتی دارد.

 

سخن آخر در رابطه با استعلام چک صیادی

همانطور که در این مقاله گفته شد چک صیادی، چکی است با امنیت بالا که دارنده چک می‌تواند با استفاده از قابلیت استعلام این چک در سامانه صیاد، از وضعیت اعتباری صادر کننده آن استعلام بگیرد. شخص می‌تواند در صورتیکه نتیجه استعلام رضایت بخش نبود از پذیرش این چک خودداری نماید.

در مورد استعلام چک صیادی یک سری نکات وجود دارد که به ذکر آنها می‌پردازیم.

نکته اول در رابطه با ارسال استعلامات متعدد قبل از تکمیل استعلام اول است، در این حالت نتیجه‌ای که ارسال می‌شود به آخرین استعلام ارسال شده مربوط می‌شود. نکته بعدی این است که در رابطه با اشخاص حقوقی که در پایگاه داده بانک مرکزی شناسه ملی ثبت شده ندارند، اخذ استعلام امکان پذیر نیست.

نکته آخر این است که در خصوص چک‌هایی که به اشخاص حقیقی دارای حساب مشترک تعلق دارند، وضعیت استعلامی که اعلام می‌گردد مربوط به فردی است که بیشترین چک برگشتی و بالاترین مبلغ را بین صاحبان حساب دارد.

 

برخی سوالات متداول در حوزه چک صیادی

مهمترین مزیت سامانه چک صیادی چیست؟

امنیت

استعلام از طریق پیامک چک صیادی به چه شماره ای باید پیام ارسال نمود؟

به شماره 70171 ارسال کنید و از وضعیت صادر کننده چک از نظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی استعلام بگیرید

آدرس سایت بانک مرکزی برای استعلام رایگان چک صیادی چیست؟

cbi.ir

 

جهت اخذ مشاوره تخصصی با وکیل چک برگشتی هم اکنون تماس بگیرید.

 

شماره مشاوره حقوقی تلفنی

 

صفحه رسمی اینستاگرام وکیل پرس را دنبال کنید

اینستاگرام وکیل پرس
آدرس اینستاگرام وکیل پرس

 

مطالب پیشنهادی

انتشار نوشته در شبکه های اجتماعی:

دیدگاهتان را بنویسید