نماد سایت وکیل پرس

نحوه رسیدگی دیوان عالی کشور در تجدید نظرخواهی چگونه است؟

به نظر شما نحوه رسیدگی دیوان عالی کشور در تجدید نظرخواهی چگونه است؟ با وکیل پرس همراه باشید.

دیوان عالی کشور به عنوان مرجع رسیدگی قرار است در رابطه با پرونده های کیفری در مقام مرجع تجدید نظر خواهی وارد ماهیت پرونده شود.

در رابطه با این امر قانون گذار مرجع صالح به رسیدگی پرونده های کیفری که قرار است مطابق ماده 426 قانون آیین دادرسی کیفری رسیدگی ماهوی به آن در دادگاه کیفری یک به عمل آید اعتراض از آراء صادره در دیوان به عمل می آید. به بیان ساده تر مرجع تجدید نظر خواهی از رای بدوی ماده 428 دیوان عالی کشور بوده است نه دادگاه تجدید نظر استان.

جهات تجدید نظرخواهی در دیوان عالی کشور

ماده 464 قانون آیین دادرسی کیفری این جهات به قرار زیر است :

نحوه رسیدگی دیوان عالی کشور در مرحله تجدید نظرخواهی

دیوان چنانچه یکی از موجبات تجدید نظر خواهی را وارد تشخیص بدهد اقدام به نقض رای صادره نموده و با بررسی ماهیت پرونده حکم به صدور رای می نماید و اگر انجام تحقیقات ناقص تشخیص داده گردید پرونده به شعبه صادر کننده رای بدوی جهت رسیدگی بیشتر ارجاع می شود تا دادگاه مذکور پرونده را رفع نقص نماید و پس از تکمیل مجددا جهت صدور رای صادر نماید.

برخی از سوالات متداول

آیا امکان اعتراض از آراء صادره از دیوان بوده است؟

در شرایطی که موجبات نقض رای دیوان وجود داشته باشد، رای صادره نقض و برای رسیدگی مجدد به مرجع هم عرض ارسال می شود

مدت زمان رسیدگی به پرونده در فرضی که دیوان قرار است ورود به ماهیت پرونده نماید و به عنوان مرجع تجدید نظر به پرونده رسیدگی نماید چقدر است؟

از آنجایی که این مرجع قرار است به عنوان مقام صلاحیت دار به پرونده های ارجاع شده اعم از دعاوی حقوقی یا کیفری رسیدگی شده بوده است نمی توانیم موعد زمانی مشخصی را تعیین نماییم.

آیا در رابطه با کلیه دادگاه های کیفری دیوان عالی کشور مرجع رسیدگی به نقض آراء دادگاه کیفری بدوی بوده است؟

در پاسخ به این سوال ماده 428 قانون آیین دادرسی کیفری تنها دیوان را مرجع تجدید نظر خواه نسبت به آراء دانسته که از دادگاه ککیفری یک صادر شده اند و در رابطه با اعتراض به سایر آراء بدوی دادگاه کیفری، دادگاه تجدید نظر استان صالح به رسیدگی بوده است.

 

شما عزیزان می توانید برای اختیار کردن وکیل دیوان عالی کشور و هم چنین مشاوره حقوقی دیوان عالی کشور که از مهمترین خدمات حقوقی خانواده وکیل پرس می باشد با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.

نویسنده خانم آخوندی کارشناس ارشد حقوقی وکیل پرس

خروج از نسخه موبایل