فهرست مطالب

رد مال در کلاهبرداری

وقتی به بررسی جرم کلاهبرداری می پردازیم متوجه خواهیم شد که در اثر تحقق این فعل مجرمانه شخص مال باخته مالش را بدون آنکه رضایت به انتقال و یا از دست دادن آن داشته باشد بر اثر فریبی که خورده از دست داده است و حالا که متوجه شده که چه ضرر و زیانی نصیب او گردیده می خواهد مالی که از دست داده را از شخص کلاهبردار پس بگیرد.

در اینجا ابتدا با طرح شکایتی علیه شخص کلاهبردار اقدام به طرح دعوی تحت عنوان کلاهبرداری علیه شخص کلاهبردار بر می آید و در صورت اثبات ادعای شخص متضرر به شکایتش ترتیب اثر داده شده و شخص کلاهبردار علاوه بر تحمل مجازات ملزم به برگرداندن مال یا وجهی که براساس توسل به وسایل متقلبانه به دست آورده به شخص زیان دیده می گردد. در اینجا اگر مال موجود بوده باشد شخص کلاهبردار ملزم به بازگرداندن آن به صاحب مال می شود اما فرضی را در نظر بگیرید که عین مال تصاحب شده موجود نبوده باشد که در این حالت چند فرض قابل بررسی می باشد.

 

عین مال تصاحب شده از بین رفته شده و دیگر موجود نیست :

در این حالت اگر مال تصاحب شده مثلی بوده باشد مثل آن مال به مالک برگردانده می شود و اگر مال تصاحب شده قیمی بوده باشد قیمت آن بازگردانده می شود و ملاک قیمت در رد مال حسب معادل قیمت آن مال  در مرحله اجرای حکم بوده است

اما در حالتی که نه رد عین مال یا مثلش و پرداخت قیمت آن امکان پذیر نبوده باشد

در این حالت شخص کلاهبردار تا زمانی که مال را نپرداخته باشد حبس خواهد شد و از آنجایی که جرم مذکور جنبه خصوصی داشته است آزادی شخص کلاهبردار منوط به رضایت مال باخته بوده است و تا زمانی که او رضایت به آزادی شخص و انصراف خود را  از بازگرداندن مالش اعلام ندارد شخص محکوم به حبس خواهد ماند.

اما واقعا حبس کردن شخص کلاهبردار به علت رد مال مشکلی را حل می کند به بیان دیگر با حبس کردن شخص کلاهبردار هم صاحب مال به مالش نمی رسد در اینجا چاره چیست؟

در اینجا شخص مال باخته می تواند با توسل به راه کارهایی که حسب قانون راجع به الزام شخص به ادای دینش بیان شده متوسل شود و از طریق بررسی آنکه شخص کلاهبردار صاحب مال یا اموالی بوده است یا نه تحقیقات لازمه را از طریق مراجع قضایی به عمل آورد و حسب استعلام انجام شده اگر شخص صاحب مالی بوده باشد و مال مذکور در حیطه مستثنیات دین نبوده باشد تقاضای توقیف آن را از دادگاه بنماید.

 

همچنین بدانید:

هزینه طلاق در محضر به عهده کیست؟

 

سوالات متداول :

آیا مالی که توسط شخص کلاهبردار تصاحب شده قابل بازگشت به صاحب آن مال خواهد بود؟

در صورتی که عین مال تصاحب شده موجود باشد شخص کلاهبردار باید عین آن را بپردازد و در صورت تلف یا مفقود شدن آن باید مثل یا قیمت آن را به صاحب مال بازگرداند

ملاک قیمت در زمان که مال تصاحب شده قیمی بوده باشد چگونه مصاحبه خواهد شد؟

در این وضعیت ملاک عمل در رد مال ، برحسب محاسبه قیمت آن مال در مرحله اجرای حکم خواهد بود.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص وکیل دعاوی مالی با شماره تلفن زیر با ما در تماس باشید

شماره تلفن وکیل طلاق توافقی در تهراننویسنده: خانم فائزه آخوندی کارشناس ارشد حقوقی وکیل پرس

مطالب پیشنهادی

انتشار نوشته در شبکه های اجتماعی:

دیدگاهتان را بنویسید