نماد سایت وکیل پرس

دریافت خسارت از خریدار مال غیر چگونه خواهد بود؟

دریافت خسارت از خریدار مال غیر چگونه خواهد بود؟ با ما همراه باشید.

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که نسبت به معامله یکی از اموالتان بی‌اطلاع باشید و شخص دیگری آن را بفروشد؟ در چنین شرایطی باید چکار کرد؟ به این نوع معامله، خرید و فروش مال غیر گفته می‌شود که از نظر حقوقی و کیفری مستوجب مجازات است. حال سوال اینست اگر صاحب ملک خواهان دریافت خسارت از خریدار مال غیر باشد، باید چکار کند؟

نحوه دریافت خسارت از خریدار مال غیر

خریدار مال غیر به شخصی گفته می‌شود که از سارقان اموال دیگران، چیزی را خریداری کرده باشد. در معاملات مال غیر، یک شخص مال شخص دیگری را بدون إذن او برداشته و به فرد دیگری می‌فروشد. در اینجا مالک از این معامله بی‌خبر است و قطعا هیچ رضایتی هم نسبت به آن ندارد و می‌تواند آن را رد کند.
از نظر حقوقی، چنین معامله‌ای باطل است و فروشنده باید وجهی را که از خریدار مال غیر دریافت کرده است، به صاحب اصلی برگرداند. در غیر این صورت مستوجب مجازات حقوقی و کیفری می‌شود. در صورتی که این اتفاق نیفتد و فروشنده از برگرداندن وجه به صاحب اصلی مال خودداری کند، به موجب قانون خساراتی برعهده او خواهد بود.
طبق گفته تیم حقوقی وکیل پرس فردی که مال غیر را بدون اذن او می‌فروشد، کلاهبردار است و صاحب اصلی می‌تواند مطابق با ماده 238 قانون مجازات عمومی او را در دادگاه محکوم کند. همچنین کسی مال غیر را خریداری و مالکیت به نام منتقل شده است، کلاهبردار خواهد بود و صاحب مال می‌تواند او را محکوم کند.

کسانی که قادر به دریافت خسارت از خریدار مال غیر هستند

برابر با قانون 1308 معاملات مال غیر، مالک اصلی باید با حصول شرایط خاص اقدام به ارائه دادخواست برای مجازات خریدار و فروشنده اموالش را داشته باشد. داشتن سند قانونی مالکیت مال مورد معامله در این رابطه الزامی است تا در دادگاه ثابت شود او صاحب اصلی است.
مطابق با نظر کارشناسان تیم حقوقی وکیل پرس از نظر حقوقی، چنین معاملاتی یک معامله فضولی است که به تنفید مالک نیاز دارد و اگر صاحب اصلی مال، آن را تنفیذ نکند، دادگاه قادر به صدور هیچ رأیی نخواهد بود. برای دریافت خسارت از خریدار مال غیر هم مالک اصلی باید تفنیذ کند و مطابق با ماده 352 قانون مدنی، بیع فضولی بعد از اجازه مالک نافذ خواهد بود.
مطابق با ماده 390 قانون مدنی اگر در معاملات فضولی بعد از قبض ثمن مبیع کلاً یا جزئا مستحق اللغیر در آید، خریدار ضامن است، حتی اگر تصریح به ضمان نشده باشد.

 

دریافت خسارت از خریدار

در اینجا کارشناسان حقوقی تیم وکیل پرس تاکید دارند در هر معامله مال غیر، صاحب اصلی مال که دچار خسارت شده است، می‌تواند به دلیل ورود خسارت و ضرر، مطالبه آن را از محکمه درخواست کند. در ماده 10 قانون مرقوم هم آماده است: «زیان دیده کسی است که در اثر وقوع جرم دچار خسارت و زیان شده است و می‌تواند از متهمان (خریدار و فروشنده مال غیر) شکایت کند. سپس آن‌ها تحت تعقیب کیفری قرار می‌گیرند.
اگر صاحب اصلی مال، خواستار ضرر و زیان وارده شود، می‌تواند مطالبه خسارت فروش مال غیر از خریدار را داشته باشد که در این صورت مدعی خصوصی خواهد باشد. شاکی باید ذی‌صلاح و ذی‌سمت هم باشد تا درخواست او در محکمه مورد پذیرش قرار بگیرد.
نکته مهم
اگر خریدار مال غیر مدعی شود که در زمان معامله از کلاهبرداری فروشنده بی‌اطلاع بوده است، دادگاه از او مدرک درخواست می‌کند.

برای مثال فردی که اقدام به خرید خودرو مال غیر کرده است، باید در دادگاه ثابت کند فروشنده در زمان معامله اسناد و مدارک جعلی و ساختگی ارائه و او را فریب داده است. طبق گفته تیم مشاور حقوقی وکیل پرس در صورتی که خریدار قادر به اثبات ادعای خود مبنی برای بی‌اطلاعی از معامل مال غیر نباشد، صاحب مال می‌تواند خسارت مال را از او دریافت کند. حتی خرید و فروش از روی ناآگاهی هم عواقبی دارد که در آینده برای خریدار دردسرساز می‌شود.
البته در این موارد، خریدار بی‌اطلاع هم مورد سوءاستفاده قرار گرفته است و فروشنده مجرم اصلی خواهد بود. بنابراین دریافت خسارت از معامله مال غیر بر عهده او خواهد بود. طبق گفته تیم وکیل پرس، در این مواقع خریدار ناآگاه هم می‌تواند خسارت فروش مال غیر را از فروشنده طلب کند.

مرجع مطالبه خسارت فروش مال غیر

مطابق با نظری که کارشناسان حقوقی تیم وکیل پرس ارائه می‌دهند، مطالبه خسارت از خریدار مال غیر در دادگاه کیفری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حرف آخر
دریافت خسارت از خریدار مال غیر می‌تواند دو حالت داشته باشد؛ در یک حالت خریدار از موضوع معامله بی‌اطلاع است که در این صورت باید آن را در دادگاه ثابت کند. بنابراین خسارت معامله مال غیر بر عهده فروشنده خواهد بود. اما در حالت دوم، خریدار از معامله مال غیر اطلاع داشته است و باید خسارت صاحب اصلی مال را پرداخت کند.

سوالات متداول

دریافت خسارت از خریدار مال غیر چطور انجام می‌شود؟

صاحب اصلی مال در ابتدا باید بتواند مالکیت خود بر مال در دادگاه ثابت کند. همچنین اثبات بی‌اطلاعی از معامله هم یکی از شروط ارائه درخواست در دادگاه خواهد بود.

اگر خریدار از معامله مال غیر بی‌اطلاع باشد، مستوجب پرداخت خسارت است؟

در چنین شرایطی با اثبات در دادگاه او تبرئه می‌شود و باید خسارت خود را از فروشنده طلب کند. مالک اصلی در این مواقع باید خسارت معامله مال غیر را از فروشنده طلب کند.

 

خروج از نسخه موبایل