فهرست مطالب

خرید ملک ورثه ای

ممکن است تصمیم بگیرید که ملکی را خریداری کنید و تمام مقدمات لازم راجع به  انجام داده اید و سپس متوجه می شوید که ملکی که خریده اید موروثی بوده و فروشنده بدون اذن سایر وراث راجع به ملک مشاعی معامله کرده است و وراث راضی به معامله انجام گرفته نیستند.

  • معامله صورت گرفته از لحاظ حقوقی چه وضعیتی خواهد داشت؟
  • آیا در صورت اذن سایر وراث، معامله صورت گرفته از نظر قانونی صحیح می باشد؟
  • در صورتی که یکی از وراث رضایت به فروش ملک ورثه ای نداشته باشد چه اتفاقی می افتد؟
  • چکار کنیم که دچار همچنین معاملاتی نشویم ؟

و سوالاتی از این قبیل که ممکن است با آن روبه رو شوید

 

در این مقاله سعی بر آن داریم که مطالبی پیرامون این موضوعات داشته باشیم و آن را به صورت مفصل بررسی کنیم

ملک موروثی ملک مشاعی بوده که بعد از فوت متوفی به وراثش به عنوان سهم الارث انتقال می یابد و تازمانی که تقسیم نامه برای تعیین تکلیف راجع به سهم هر یک از ورثه صورت نپذیرد کلیه وراث در ملک مذکور شریک بوده و اگر قرار است معامله صورت بپذیرد کلیه وراث باید راجع به آن به توافق نظر برسند و به معامله صورت گرفته رضایت داده باشند در غیر این صورت معامله در قالب معامله فضولی بوده و زمانی نافذ می گردد که کلیه وراث به معامله صورت گرفته رضایت بدهند

پس در هنگام خرید ملک ورثه ای حتما به نکات ذیل دقت کنید:

احراز مالکیت

ابتدا باید راجع به مالکیت ملک مذکور اطمینان خاطر حاصل کنید. گفتیم که ملک مذکور ملکی بوده که مالکیت آن متعلق به مالکی بوده که هم اکنون فوت کرده و ملک مذکور به وراثش منتقل شده است لذا اگر مالکیت ملک پس از استعلام به نام متوفی نبوده ، ملک مورد نظر ملک ورثه ای نبوده و مالک شخصی است که نام او در دفتر خانه ثبت اسناد به عنوان مالک ثبت گردیده شده است . لذا در اینجا برای تعیین تکلیف لازم است از فروشنده ای که ادعا دارد از وراث متوفی یا ذی النفعی بوده که ملک موروثی به او منتقل شده بوده بخواهید که انحصار وراثت متوفی را ارائه بدهد تا وراث متوفی مشخص گردد.

 

بررسی وصیت نامه متوفی

ممکن است سوال شود که بررسی وصیت نامه چرا نیاز به بررسی دارد ؟

اهمیت این موضوع به این دلیل است که ممکن است متوفی طبق وصیت نامه صورت گرفته یک سوم از اموالش را به شخص دیگری به غیر از وراثش منتقل  یا وقف کرده باشد

و یا

در بین وراث، ورثه ای صغیر بوده که به دلیل نداشتن اهلیت قانونی به منظور جلوگیری از تضییع شدن حقوقش نسبت به مالی که طبق وصیت نامه به نفعش وصیت شده باشد ولی یا قیمی تعیین شود تا رعایت مصلحت طفل را بنماید لذا ممکن است سایر وراث بدون در نظر گرفتن حقوق طفل و اذن او به دلیل نداشتن اهلیت قانونی و عدم قوه تشخیص و تمیز در تشخیص معامله، ملک مذکور را به فروش برسانند و از آنجایی که ملک یا خانه از اموال غیر منقول بوده الزامی است در صورت تصمیم بر فروش مال صغیر، ولی یا قیم او از دادستان کسب اجازه نمایند و در صورت موافقت دادستان سهم صغیر را به فروش برسانند.

 

بررسی وکالت نامه

فروش ملک ورثه ای منوط به آن بوده که کلیه وراث نسبت به فروش ملک مذکور اذن داده و نسبت به آن اعلام رضایت کرده باشند در غیر این صورت معامله صورت گرفته نافذ نیست اما ممکن است فروشنده ادعا داشته باشد که از سایر وراث وکالت نامه رسمی داشته و راجع به خرید و فروش از ملک مذکور وکالت داشته و اختیار داشته که اعمال حقوقی انجام بدهد

 

بررسی مفاصاحساب و اظهارنامه مالیاتی

این اظهارنامه مالیاتی که از سوی اداره دارایی تنظیم شده بیانگر آن بوده که ملک مذکور متعلق به متوفی بوده و در فهرست اموال او بوده است

و سوال دیگری که ممکن است پیش بیاید این است که اگر یکی از وراث راضی به فروش ملک موروثی نباشد وضعیت معامله چگونه است ؟

در اینجا چنانچه پس از انجام اقدامات لازمی که لازمه انجام فروش ملک موروثی توسط وراث بود رعایت گردید ممکن است یکی از وراث اعلام رضایت نداشته باشد که در اینجا قانون گذار مجوز فروش ملک را به بقیه وراث داده است و مخالفت وی به تنفیذ معامله خللی وارد نکرده و چنانچه ورثه مذکور مخالف با فروش ملک موروثی بوده می بایست سهم الارث بقیه وراث را بپردازد و در غیر این صورت نمی تواند ممانعتی نسبت به فروش ملک داشته باشد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص وکیل ملکی با شماره تلفن زیر با ما در تماس باشید

شماره تلفن وکیل طلاق توافقی در تهراننویسنده: خانم فائزه آخوندی کارشناس ارشد حقوقی وکیل پرس

 

بهترین وکلای ملکی

سرکار خانم فرزانه آذربیک

متخصص پرونده های ملکی، کیفری، حقوقی و ...

دکتر علیرضا صالحی فر، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی تهران و وکیل پایه یک دادگستری با بیش از ۱۴ سال سابقه وکالت در محاکم دادگستری می باشد.

دکتر صالحی فر، دارای تالیفات متعدد علمی حقوقی بوده و بارها از ایشان به عنوان استاد مدعو و پژوهشگر برتر در دانشگاهها و موسسات علمی جهان از جمله سوئد، آلمان، استرالیا و نیوزیلند دعوت به عمل آمده است.

فرزانه آذربیک وکیل پایه یک دادگستری، مشاور حقوقی، کارشناس ارشد حقوق خصوصی هستند و همچنین ایشان چهارده سال سابقه وکالت دارند.

سرکار خانم بهاره فیض

متخصص در دعاوی ملکی، کیفری و خانواده

دکتر محمد تقی زاده، وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقی در شهر تهران، عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و از بهترین، موفق ترین و با تجربه ترین وکلای تهران و فارغ التحصیل از دانشگاه دولتی علامه طباطبایی تهران می باشند.

تخصص ایشان در پرونده های کیفری علی الخصوص جرایم مواد مخدر در تمامی مراجع شامل دادسرا، دادگاه انقلاب و دیوان عالی کشور می باشد :

صبر، حسن سابقه، صداقت، پاسخگویی، دقت نظر در اظهارات مراجعین و ارائه راه حل مطلوب و پیگیری مجدانه در پرونده‌های وکالتی سبب گردیده تا ایشان در زمره وکلای خوشنام کشور قرار گیرند. در کارنامه شغلی دکتر محمد تقی زاده، سابقه وکالت در پرونده های کلان و جنجالی مشاهده می گردد.

بهاره فیض وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، دانش آموخته ممتاز حقوق از دانشگاه دولتی شهید بهشتی تهران، رتبه 30 و برتر کانون وکلای دادگستری مرکز تهران، با بیش از ده سال سابقه فعالیت حقوقی، افتخار ارائه خدمات ملکی، حقوقی، جزائی، تجاری، خانواده، ارث و … به کلیه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی دارد.

آقای دکتر محمد تقی زاده

متخصص در دعاوی اراضی و املاک

آقای اسلامی مهر با بیش از 20 سال سابقه در حرفه وکالت یکی از بهترین وکلای مواد مخدر در تهران هستند. متخصص در دعاوی کیفری، مواد مخدر، سرقت، آدم ربایی و … می باشند. سایر فعالیت های آقای اسلامی مهر در زمینه پرونده های حقوقی، خانواده، ملکی، ثبتی و … است.

آقای اسلامی مهر به عنوان وکیل پایه یک دادگستری تجارب بسیاری را در زمینه های مختلف کسب کرده اند. در دیوان عدالت اداری فعالیت داشته اند و به تنظیم انواع قراردادهای داخلی و بین المللی می پردازند.

تخصص ایشان در پرونده های خانواده و مشکلات خانوادگی و دعاوی طلاق از جمله طلاق توافقی، طلاق به درخواست زوج و طلاق به درخواست زوجه می باشد. همچنین دکتر محمد تقی زاده وکالت دعاوی در خصوص مهریه، حضانت، سلب و لغو حضانت، ملاقات فرزند مشترک، نفقه زوجه، نفقه فرزند مشترک، الزام به تمکین، استرداد جهیزیه، تهیه مسکن مستقل، اثبات واقعه نکاح، اجرت المثل ایام زوجیت و کلیه امور مربوط به مشکلات خانوادگی را بر عهده می گیرد.

سرکار خانم مونا ترابی

وکالت در کلیه دعاوی حقوقی، ملکی، خانواده و ...

جناب آقای بنی جمالی وکیل پایه یک دادگستری در تهران و خبره در پرونده های مربوط به مواد مخدر هستند. ایشان پیش از وکالت، نزدیک به 15 سال در یکی از موسسات مالی و اعتباری کشور به عنوان کارمند فعالیت داشته اند. از جمله تخصص های ایشان در زمینه پرونده های مواد مخدر، تولید و پخش انواع مواد مخدر صنعتی و سنتی، قاچاق آن به کشور، مصرف انواع مواد مخدر و … است.

خانم مونا ترابی وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز هستند، ایشان در زمینه وکالت 10 سال سابقه دارند و می توان گفت که از موفق ترین وکلای ایرانی هستند. دارای مدرک کارشناس ارشد حقوق خصوصی هستند و مجموعه ای قوی دارند که به حل پرونده های کیفری، ملکی و … می پردازند.

 

خانم معصومه سادات موسوی

متخصص دعاوی ملکی و کیفری

سرکار خانم آذین طالبی وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره حقوقی و وکالت خود را با گرفتن پروانه وکالت صادره از کانون وکلای استان مازندران انجام می‌دهد. از تخصص های وی می توان به قبول دعاوی جرایم اقتصادی، تنظیم قرارداد، جرایم رایانه ای، کیفری، وکیل مهاجرت، حقوقی، خانواده، دعاوی شرکت ها اشاره نمود که وی با سابقه موفق خود در این زمینه ها توانسته اند تا جایگاه ویژه ای بین وکلای شهر تهران کسب کنند.


  • دانش آموخته لیسانس حقوق از دانشگاه تهران
  • اخذ پروانه وکالت از کانون وکلای دادگستری تهران و دارای ۱۷ سال سابقه وکالت و مشاوره حقوقی در دعاوی حقوقی به ویژه دعاوی ملکی
  • دارای سوابق مشاوره در دستگاههای دولتی و غیر دولتی
  • ۱۰ سال سابقه فعالیت در دفاتر معاضدت قضایی مجتمع قضایی بعثت ،شهید مدنی ،شهید بهشتی و مجتمع شماره یک خانواده

آقای دکتر محمد تقی زاده

متخصص در پرونده های کیفری، ملکی، خانواده و طلاق

جناب آقای محمد مومن زاده وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی با بیش از 7 سال سابقه مشاوره و همکاری با موسسات و شرکت ها، کسب رتبه برتر در آزمون های ورودی وکالت، قضاوت، ارشد، دارای مدرک کارشناس ارشد جزا و جرم شناسی دانشگاه سراسری قم، وی با سابقه درخشان چندین ساله خود توانسته است تا ورود در بیش از ۳۰۰ پرونده کیفری، ملکی، حقوقی و ارث و خانواده و … را داشته باشد. جناب آقای محمد مومن زاده متخصص در پرونده های کیفری، ملکی، قراردادها، ارث، خانواده، مواد مخدر می باشد.

جناب آقای محمد مومن زاده وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی با بیش از 7 سال سابقه مشاوره و همکاری با موسسات و شرکت ها، کسب رتبه برتر در آزمون های ورودی وکالت، قضاوت، ارشد، دارای مدرک کارشناس ارشد جزا و جرم شناسی دانشگاه سراسری قم، وی با سابقه درخشان چندین ساله خود توانسته است تا ورود در بیش از ۳۰۰ پرونده کیفری، ملکی، حقوقی و ارث و خانواده و … را داشته باشد. جناب آقای محمد مومن زاده متخصص در پرونده های کیفری، ملکی، قراردادها، ارث، خانواده، مواد مخدر می باشد.

مقالات مرتبط

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید