آیا جرم بد حجابی در کشور ما مورد جرم انگاری قرار گرفته است ؟
فهرست مطالب

جرم بی حجابی چیست؟

در رابطه با جرم بد حجابی و یا بی حجابی اگر بخواهیم از نظر حقوقی بحث کنیم که آیا عمل مذکور حسب عرف ما که ارزش زیادی بر خلاف سایر کشورهای غربی داشته بر این امر داشته و از نظر شرعی عدم رعایت آن را عمل حرامی دانسته آیا از نظر قانونی هم قانون گذار این الزام را به عنوان قاعده و هنجاری برای بانوان قرار داده و عدم رعایت آن را مساوی با اجرای مجازات دانسته است در این مقاله سعی داریم به این سوال (جرم بی حجابی چیست؟) پاسخ بدهیم . تا انتهای مقاله با من همراه باشید.

با مراجعه به قوانین متعدد متوجه خواهیم شد که قانون گذار در رابطه با جرم بی حجابی این عمل را مورد جرم انگاری قرار داده و برای این عمل مجازات تعیین نموده است

اما جرم بدحجابی را شاید به عنوان عملی ناپسند در جامعه پیش بینی نموده اما آن را مصداق جرم ندانسته و تنها به مامورین گشت ارشاد، به عنوان ضابط در اجرای شئونات اسلامی در جامعه ، اذن دادن تذکر کتبی و امر و نهی را داده نه فراتر از آناما نکته ای که در این رابطه لازم به ذکر بوده آن است که این عمل باید در ملا عام انجام گرفته و موجبی برای ترویج فساد در جامعه بوده باشد تا بتوانیم بگوییم این عمل جرم بوده است ‌

همان گونه در ماده 638 قانون مجازات اسلامی قانون گذار به صراحت به این نکته اشاره نموده و جرم مذکور را در صورتی که به صورت مشهود انجام گرفته باشد مصداق جرم تلقی نموده است نکته بعدی که در این رابطه لازم به توجه بوده در رابطه با این است که جرم بی حجابی ممکن است شاکی خصوصی داشته باشد یا نه ؟

 به بیان دیگر:

آیا ممکن است براساس بد حجابی شخصی، کسی دچار ضرر و زیان گردد ؟

و یا جرم مذکور جنبه عمومی داشته و تصور داشتن مدعی خصوصی در این رابطه فرضی محال بوده است.

در پاسخ به این سوال وقتی به تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات مراجعه می نماییم متوجه خواهیم شد که این جرم واجد جنبه عمومی بوده و رواج این بی حجابی ،موجب ایجاد اختلال به نظم و اخلاق حسنه بوده است.

 اما فرض در نظر گرفتن جنبه خصوصی راجع به این جرم در فرضی ممکن بوده که موجب ایجاد ضرر و زیانی به شخصی گردد که در این حالت جرم مذکور علاوه بر جنبه عمومی واجد جنبه خصوصی می گردد ولی در حالت کلی جرم صورت گرفته بیشتر به واسطه ضابطین و پلیس امنیت اخلاقی قابل کشف بوده و در اکثر اوقات این جرم به واسطه این افراد بوده که قابلیت اعلام داشته و قابل پیگیری بوده است.

همچنین بخوانید:

اثبات مالکیت در فروش مال غیر

برخی از سوالات متداول در خصوص مجازات زنان بی حجاب

آیا جرم بد حجابی در کشور ما مورد جرم انگاری قرار گرفته است ؟

حسب الزامی که در جامعه اسلامی در رابطه با حجاب در نظر گرفته شده و رعایت آن به عنوان هنجاری پذیرفته شده در شرع بوده .لذا قانون گذار این عمل را بر حسب شرع جرم انگاری نموده و برای آن مجازات تعیین نموده است

 در رابطه با جرم بد حجابی چه شخصی به عنوان شاکی می تواند خواستار اعلام این جرم باشد ؟

از آنجایی که جرم مذکور واجد جنبه عمومی بوده و رواج آن موجب خدشه دار شدن نظم عمومی و اخلاق حسنه بوده، لذا مدعی العموم به عنوان نماینده جامعه ، ضابطین ، پلیس امنیت اخلاقی می تواند به عنوان اعلام کننده  این جرم باشند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه وکیل ملکی با شماره تلفن زیر با ما در تماس باشید. صفحه اینستاگرام وکیل پرس را دنبال کنید

شماره تلفن وکیل طلاق توافقی در تهراننویسنده: خانم فائزه آخوندی کارشناس ارشد حقوقی وکیل پرس

مطالب پیشنهادی

انتشار نوشته در شبکه های اجتماعی:

1 دیدگاه دربارهٔ «جرم بی حجابی چیست؟»

  1. با سلام درود با رهبر انقلاب
    دلیل بدن نمایی و خود نمایی در خیابان چیست؟ چرا مردان همیشه خوار باشند و مهریه بدهند و نتوانند پوشش خانم خودشان را کنترل کنند؟ جریمه بهترین نوع هست که با تکرار ان باید چند برابر شود و با پرداخت نکردن حسابشان مسدود شود.
    انشالا بی حجابی در جمهوری اسلامی ریشه کن شود.

دیدگاهتان را بنویسید