ثبت-قرارداد-الکترونیک-وکلا
فهرست مطالب

ثبت قرارداد الکترونیک وکلا

پیشرفت تکنولوژی کمک شایانی به گسترش تعاملات الکترونیکی و مجازی کرده است. قرارداد الکترونیک وکلا در راستای پاسخگویی به نیاز مراجعین قوه قضائیه راه اندازی شده و باعث حذف کاغذ و اسناد کاغذی از فرایند دادرسی می شود.

آشنایی با نحوه ثبت قرارداد الکترونیک وکالت به وکیل و موکل کمک می کند که به آسانی وارد سامانه شده و قرارداد وکالت خود را به ثبت برسانند.

 

قرارداد الکترونیک وکالت چیست؟ 

تا قبل از تصویب قانون بودجه در سال 1399 وکیل و موکل قرارداد وکالت را به صورت کاغذی و بر روی برگه های مخصوص تنظیم می کردند. اما پس از تصویب این قانون براساس بند ش تبصره 6 وکیل و موکل موظف هستند قرارداد الکترونیک وکالت را در سامانه به ثبت برسانند.

حرکت دولت و قوه قضائیه به سمت خدمات الکترونیک می تواند اصطلاح کاغذ بازی را در فرایند اداری و قضایی حذف نماید و این امکان را فراهم آورد که که اسناد مد نظر به آسانی قابل دسترسی باشند.

ویژگی قرارداد الکترونیک وکالت

همانطور که گفته شد از آذر ماه سال 1399 تمامی وکلا، سردفتران و مشاوران حقوقی مکلف شده اند قراردادی که با موکل یا مراجعان خود تنظیم می کنند را در سامانه قرارداد الکترونیکی به ثبت برسانند. قرارداد الکترونیک وکالت ویژگی هایی دارد که می تواند برای طرفین مفید باشد. از جمله آنکه دسترسی به این سند در هر شرایطی امکان پذیر خواهد بود و به آسانی می توان با ورود به سامانه به مشاهده قرارداد الکترونیک وکالت پرداخت.

سامانه عدل ایران

این قرارداد علاوه بر اینکه به موضوع وکالت می پردازد، روابط مالی بین وکیل و موکل را آشکار می کند. وکیل موظف است در هنگام ثبت قرارداد مبلغ حق الوکاله را مشخص کند، و نحوه پرداخت اعم از نقد و غیر نقدی را ذکر نماید.

پس از تصویب این قانون ادعای نبود قرارداد بین وکیل و موکل قابل استماع نخواهد بود، و هیچ یک از مراجع قضایی و قانونی اسناد کاغذی را از طرفین نمی پذیرند. مراجع قانونی با استعلام قرارداد وکالت صحت آن را ارزیابی خواهند کرد. بنابراین شعب دادگاه و دادسرا با وارد کردن کد شناسه قرارداد الکترونیک در قسمت استعلام قرارداد می توانند محتویات آن و حدود اختیارات وکیل را مشاهده کنند.

 

مراحل ثبت قرارداد الکترونیک وکلا

اولین قدم برای ثبت قرارداد الکترونیک وکالت ثبت نام افراد در سامانه ثنا می باشد. قوه قضائیه این سامانه را جهت ارائه خدمات الکترونیک به مراجعان خود راه اندازی نموده و از این طریق ابلاغیه های را به اطلاع ایشان می رساند. پس از دریافت کد مربوط از سامانه ثنا افراد می توانند برای ثبت قرارداد به صورت الکترونیک اقدام نمایند. برای آموزش بیشتر در خصوص چگونگی نحوه ثبت نام در سامانه ثنا، میتوانید به مقاله آموزش ثبت نام در سامانه ثنا مراجعه کنید. در زیر نحوه ثبت قرارداد الکترونیک وکالت آورده شده:

مرحله اول

پس از ورود به سامانه الکترونیک، ابتدا هر یک از وکلا، سردفتران و مشاوران حقوقی به بخش مربوط به خود مراجعه کرده و رمز ورود و شماره کارت ملی را وارد می کنند.

مرحله دوم

در مرحله بعد شخص باید بخش قرارداد الکترونیک را انتخاب کند و قسمت های خواسته شده را تکمیل نماید.

در صفحه هر موکل مشخصات وکیل آمده است و چنانچه قصد داشته باشند که تعداد وکلا را افزایش دهند، می توانند با کلیک بر روی قسمت مربوطه مشخصات وکیل دیگری را وارد نمایند.

 

قرارداد الکترونیک1

همانطور که گفته شد قبل از اقدام برای ثبت قرارداد الکترونیک وکالت باید اشخاص در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشند.

برای ورود به سامانه الکترونیکی قرارداد وکالت وکلا و اشخاص حقوقی رمز یکتایی خواهند داشت. برای شناسایی افراد می توان از طریق سامانه اینترنتی شناسنامه ملی اقدام نمود و شناسه افراد را مشاهده کرد.

مرحله سوم

در مرحله سوم وکیل باید نوع وکالت را مشخص نماید. نوع وکالت می تواند تسخیری، معاضدتی، عادی یا تبرعی باشد.

مرحله چهارم

در این مرحله باید اصحاب دعوا تعیین گردد. طرفین دعوا ممکن است شخص حقیقی یا حقوقی باشد. وکیل با وارد کردن مشخصات ایشان طرفین دعوا را مشخص می کند.

ثبت قرارداد ممکن است از طریق نماینده موکل انجام شود. در صورتی که موکل محجور باشد، قیم وی و چنانچه موکل صغیر باشد، ولی قانونی ایشان باید برای ثبت قرارداد الکترونیک وکالت اقدام نماید.

اگر طرف دعوا شخص حقوقی باشد، نماینده قانونی او می تواند قرارداد وکالت را ثبت کند. در صورتی که نماینده قرارداد را تنظیم نماید، امضا موکل و نماینده هر دو نیاز خواهد بود. شایان ذکر است هر کدام از اشخاص گفته شده باید قبلا در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشند.

مرحله پنجم

تعیین موضوع قرارداد وکالت از جمله مواردی است که باید تکمیل شود. در صفحه مربوطه موضوعات مختلف آورده شده است، اما چنانچه موضوع وکالت در میان موارد پیش بینی شده وجود نداشته باشد، وکیل میتواند موضوع مد نظر خود را وارد نماید.

قرارداد الکترونیک

مرحله ششم

در این مرحله حدود اختیارات وکیل تعیین خواهد شد. وکیل با توافقی که قبلا با موکل داشته این قسمت را تکمیل خواهد کرد. اقدام برای تجدید نظر خواهی، فرجام خواهی از جمله اختیاراتی است که موکل برای وکیل در نظر می گیرد. اجازه صلح و گذشت درباره موضوع پرونده یکی از مواردی است که باید در قرارداد آورده شود.

عملکرد وکیل خارج از قرارداد تخلف محسوب می شود، بنابراین این قسمت باید به دقت تکمیل گردد، و مشاهده قرارداد وکالت توسط موکل قبل از ثبت نهایی قرارداد می تواند این اطمینان را به وجود آورد.

مرحله هفتم 

حق الوکاله یکی از بخش های مهم در تنظیم قرارداد الکترونیک وکالت می باشد، که باید با توافق وکیل و موکل مبلغ مورد نظر وارد شود. حق الوکاله می تواند نقد یا غیرنقد باشد، نوع حق الوکاله باید در سامانه وارد شود.

ثبت مبلغ حق الوکاله در راستای شفاف سازی مالی انجام می شود و می تواند برای طرفین قرارداد به خصوص موکل موجب اطمینان خاطر شود.

مرحله هشتم

در این مرحله می توان قرارداد را به طور موقت ثبت کرد، و شماره قرارداد را دریافت نمود.

مرحله نهم

در این مرحله با انتخاب چاپ پیش نویس قرارداد، شکل قرارداد و چارچوب آن مشخص خواهد شد.

قرارداد الکترونیک

مرحله دهم

امضا وکیل و موکل باید به صورت الکترونیکی درج شود. اگر وکیل در حال ثبت قرارداد الکترونیک وکالت است، می تواند امضا خود را درج نماید، اما برای درج امضا موکل ابتدا باید شماره موکل را وارد کند. پس از وارد کردن شماره یک کد برای موکل ارسال می شد، موکل این کد را در اختیار وکیل قرار می دهد، و وکیل با وارد کردن کد در سامانه به درج امضا موکل می پردازد.

قبل از آنکه موکل کد را برای وکیل ارسال کند، امکان مشاهده قرارداد الکترونیک وکالت توسط موکل وجود دارد. وی باید به سامانه عدل ایران مراجعه کرده و با مشاهده متن وکالتنامه، حدود اختیارات وکیل و سایر موارد را به دقت بررسی نماید و پس از آن کد را در اختیار وکیل بگذارد.

پس از درج امضا موکل در قرارداد، از طریق پیامک به موکل اطلاع داده خواهد شد که امضا ایشان در قرارداد ثبت شده است.

در صورتی که تصویر امضا موکل در سامانه ثنا وجود نداشته باشد، باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و تصویر امضا خود را به ثبت برساند.

مرحله آخر 

در مرحله آخر باید قرارداد به تایید نهایی برسد. پس از تایید، کد رهگیری در اختیار وکیل قرار داده می شود. در این مرحله وکیل می تواند قرارداد را چاپ کند و یک نسخه را به موکل تحویل دهد.

چه زمانی برای تنظیم قرارداد  وکالت به صورت فیزیکی مجوز صادر می شود؟ 

 در برخی مواقع برای تنظیم وکالتنامه فیزیکی مجوز خاص صادر می شود و آن زمانی است که موکل معلولیت شدید داشته باشد، یا در زندان بوده و شرایط وی ویژه باشد، یا موکل در خارج از کشور حضور داشته باشد، در این صورت وکیل با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می تواند مجوز خاص جهت تنظیم قرارداد وکالت فیزیکی دریافت نماید.

در صورتی که موکل خارجی در سامانه ثنا ثبت نام نکرده، یا با وکیل در خارج از کشور قرارداد وکالت تنظیم نموده باشد، باید برای اعتبار بخشیدن به وکالتنامه خود مجوز خاص دریافت نماید. مدارک لازم جهت اخذ مجوز شامل گذرنامه و مدارک هویتی شخص می باشد.

همانطور که ملاحظه می شود، با راه اندازی سامانه امکان ثبت قرارداد الکترونیک وکالت با آسانی امکان پذیر است. در صورتی که افراد در این زمینه دچار ابهام و اشکال هستند می توانند با دریافت مشاوره از کارشناس حقوقی قرارداد خود را به ثبت برسانند.

 

برخی سوالات متداول در خصوص قراردادهای الکترونیکی وکلا

ویراش قرارداد الکترونیک وکالت چگونه انجام می شود؟

برای ویرایش قرارداد باید پیش از ثبت نهایی قرارداد اقدام کرد. در هنگام ثبت موقت قرارداد می توان بخش های مختلف مانند مشخصات افراد، میزان اختیارات وکیل، حق الوکاله و… ویرایش کرد. پس از ثبت نهایی قرارداد امکان ویرایش قرارداد وجود ندارد.

آیا امکان ابطال قرارداد الکترونیک وکالت وجود دارد؟ 

همانطور که گفته شد پس از ثبت نهایی قرارداد الکترونیک وکالت امکان ویرایش و ابطال قرارداد وجود ندارد. در صورتی که موکل قصد ابطال قرارداد را داشته باشد، باید به کارشناس حقوقی مراجعه نماید. برای ابطال وکالتنامه چه از طرف موکل با عزل وکیل و چه از طرف وکیل با دادن استعفا نیاز است که به شعبه مربوطه لایحه ارسال گردد. بنابراین از طریق اظهارنامه عزل یا استعفا و ارسال آن به دادگاه می توان وکالتنامه را باطل کرد.

چه زمانی باید به ابطال تمبر پرداخت؟ 

برای ابطال تمبر باید در هنگام ارائه دادخواست اقدام کرد و زمانی که وکیل دادخواست را به دادگاه ارائه می کند، در همان زمان ابطال تمبر انجام می شود.

برای ثبت قرارداد وکلا چه چیزهایی لازم داریم؟

اینترنت، رایانه و یا گوشی هوشمند به همراه نام کاربری سامانه خدمات الکترونیکی قضایی

 

صفحه رسمی اینستاگرام وکیل پرس را دنبال کنید

عکس آیکون اینستاگرام
آدرس اینستاگرام وکیل پرس

مطالب پیشنهادی

انتشار نوشته در شبکه های اجتماعی:

دیدگاهتان را بنویسید