فهرست مطالب

تفاوت هتک حرمت و هتک حیثیت

در رابطه با مفهوم و اصطلاح هتک حرمت به صورت مفصل با یکدیگر بحث و تحلیل کردیم ممکن است هنوز ابهامی راجع به واژه هتک برایتان وجود داشته باشد که آیا واژه هتک حیثیت که در قانون جرائم رایانه ای مورد جرم انگاری قرار گرفته همان واژه هتک حرمت است ؟ یا اینکه در قالب جرم مستقلی مورد توجه قانون گذار قرار گرفته است؟ تا انتهای مقاله با وکیل پرس همراه باشید

گفتیم که هتک حرمت ممکن است در قالب مصادیق متعددی که مهم ترین مصادیق آن شامل توهین و افتراء و نشر اکاذیب و قذف بوده انجام شود و بدین وسیله شخصیت و حیثیت معنوی فرد خدشه دار گردد . اما قانون گذار در قانون جرائم رایانه ای به صراحت واژه هتک حیثیت و نشر اکاذیب را کنار هم به کار برده و مصادیقی از رفتارهایی که به حیثیت و آبروی افراد لطمه وارد ساخته و موجب شکسته شدن حیثیت و آبروی او شده را در مفاد این قانون بیان داشته و تحقق آن را در قالب انتشار تصاویر و فیلم های خصوصی بدون رضایت صاحب آن یا انتشار مطالب کذب که مصداق جرم نشراکاذیب بوده است بیان داشته است

در قانون جرایم رایانه ای هرچند فعل مادی هتک حیثیت صرفا منحصر به افشای اطلاعات خصوصی و محرمانه افراد در قالب تصویر و یا صوت و یا انتشار اخباری به دروغ ( نشر اکاذیب ) مصداق پیدا کرده و مرتکب جرم قصدش از این عمل وارد ساختن ضرر و زیان معنوی و بردن آبرو و حیثیت شخصی بوده، و با داشتن سو نیت اقدام به این عمل مجرمانه نموده است تعریف گردیده شده و شخص حسب آن علاوه بر تحمل مجازات باید درصدد اعاده حیثیتی که به شخص وارد کرده برآید اما قانون گذار در قالب هتک حرمت ، از این موضوع فراتر رفته و توهین و قذف و  افتراء را هم مصداقی از این عمل مجرمانه دانسته است.

تا اینجا بحث متوجه شدیم که قانون گذار از واژه هتک حیثیت در قانون جرائم رایانه ای نام برده و تحقق آن را بیشتر در بستر فضای مجازی و وب دانسته است که قصد مجرمانه شخصی که اقدام به انجام چنین عملی می نماید آن بوده که شخصیت معنوی فردی را با انتشار اکاذیبی به دروغ و یا انتشار صوت و تصویری محرمانه و شخصی از او در این فضا دچار خدشه سازد و آبروی او را ببرد.
پس اولین نکته ای که شاید بتوانیم بگوییم موجب آن بوده که قانون گذار تفکیکی بین دو جرم هتک حرمت و هتک حیثیت قائل گردد و این دو واژه را به صورت مجزا به کار ببرد راجع به مکان تحقق جرم بوده باشد و الا در مصداق و مفهوم این دو عمل مجرمانه با یکدیگر تفاوت خاصی نداشته و هر دو در واقع با خدشه دار ساختن شخصیت معنوی افراد ارتباط داشته است و در واقع قصد مجرمانه شخص آن بوده که آبروی شخصی را ببرد.

 

روش پیگیری قانونی در خصوص اتهام ناحق به شما چگونه است؟

اما تفاوت دوم شاید راجع به این امر باشد که شما برای پیگیری و شکایت خود راجع به اتهامی که به صورت ناحق به شما وارد گردیده به کدام مرجع صالح رسیدگی باید مراجعه و طرح شکایت بنمایید ؟
خوب مسلما باید بیان داریم که چون تحقق جرم هتک حیثیت و نشر اکاذیب در فضای مجازی تحقق یافته مرجع صالح برای رسیدگی به طرح شکایت شما دادگاه جرائم رایانه بوده است و شما برای طرح شکایت تان و اثبات واهی بودن تهمت و افترایی که به شما وارد شده باید اقدام به طرح شکایت خود از طریق دفتر خدمات قضایی بنمایید تا ترتیبات لازمه برای پیگیری شکایتتان صورت بپذیرد

اما در رابطه با طرح شکایت راجع به تهمت و یا افترایی که به شما زده شده بعد از طرح شکایت در دفاتر خدمات قضایی به شکایت شما در دادسرایی که جرم مربوطه در آنجا تحقق یافته رسیدگی خواهد گردید و حسب آنکه مصداق جرم در قالب توهین به اشخاص عادی بوده یا رسمی دادگاه رسیدگی به پرونده مطروحه متمایز می گردد و در رابطه با مصادیق دیگر جرم هتک حرمت نیز اعم از افترا و قذف و غیره حسب آنکه صلاحیت رسیدگی به جرم مذکور در کدام دادگاه بوده است متفاوت خواهد بود.

پس تا اینجا متوجه شدیم که شخصی که حیثیت معنوی او خدشه دار گردیده شده می تواند با طرح شکایت اقدام به اعاده حیثیت بنماید و خواستار جبران خسارت مادی و یا معنوی که به او گردیده شده باشد هر چند در ظاهر به موجب ماده 1 قانون مسئولیت مدنی شخص زیان داده باید بتواند از دادگاه خواستار جبران خسارت معنوی بوده باشد اما متاسفانه این عمل در دادگاه ها اجرا نگردیده و خواسته طرف مبنی بر اینکه ضرر و زیانی معنوی که به موجب این آبرو ریزی و تهمت و توهین ناروا به او زده شده است قابلیت اجرا نداشته است و همان گونه که در ماده 698 قانون مجازات بیان گردیده شده است در صورت امکان این اعاده حیثیت باید جبران گردد، اما تا امروزه هیچ حکمی راجع به این موضوع در محاکم اجرا نگردیده شده است.

 

همچنین بخوانید:

آیا زن می تواند قبل از طلاق جهیزیه خود را ببرد؟

 

برخی از سوالات متداول :

منظور قانون گذار از اعاده حیثیت در قانون جرایم رایانه ای چه بوده و شخص مجرم چگونه باید درصدد اعاده حیثیت برآید؟

منظور از واژه اعاده حیثیت که در ماده 18 قانون مذکور بیان شده جبران حیثیت و آبروی از دست رفته شخصی است که حسب عمل مجرمانه شخص مرتکب از بین رفته وخدشه دار گردیده شده است ،بوده که در صورت امکان باید جبران شود

مرز تفکیک بین دو جرم هتک حرمت و هتک حیثیت در چیست؟

این دو جرم که هر دو ارتباط با شخصیت معنوی افراد داشته از لحاظ ماهیت با یکدیگر تفاوتی نداشته اند، و تنها مرز تفکیکی که می توان بین این دو جرم قائل شد این است که قانون گذار دایره جرم هتک حیثیت را صرفا محدود به مصادیقی دانسته که در مفاد 18.17.16 قانون جرایم رایانه  به آن تصریح گردیده شده است اما دایره ،جرم هتک حرمت فراتر از آن چیزی است که راجع به جرم هتک حیثیت بیان شده است.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص وکیل مطالبه مهریه با شماره تلفن زیر با ما در تماس باشید

شماره تلفن وکیل طلاق توافقی در تهراننویسنده: خانم فائزه آخوندی کارشناس ارشد حقوقی وکیل پرس

 

 

بهترین وکلای طلاق

سرکار خانم زهره رستگار

متخصص پرونده های حقوقی، کیفری، خانوادگی به خصوص طلاق

دکتر علیرضا صالحی فر، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی تهران و وکیل پایه یک دادگستری با بیش از ۱۴ سال سابقه وکالت در محاکم دادگستری می باشد.

دکتر صالحی فر، دارای تالیفات متعدد علمی حقوقی بوده و بارها از ایشان به عنوان استاد مدعو و پژوهشگر برتر در دانشگاهها و موسسات علمی جهان از جمله سوئد، آلمان، استرالیا و نیوزیلند دعوت به عمل آمده است.

خانم رستگار یکی از برترین وکلای پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در تهران می باشند. با تحصیلات عالیه و بیش از 23 سال سابقه وکالت در انواع پرونده های حقوقی، کیفری، خانوادگی به خصوص طلاق خوش درخشیده اند. خانم زهره رستگار به عنوان وکیل تخصصی در انواع دعاوی مربوط به خانواده از جمله طلاق، طلاق توافقی، طلاق از جانب زوج و طلاق از جانب زوجه، مطالبه مهریه، نفقه و حضانت فرزند فعالیت می کنند.

سرکار خانم بهاره فیض

متخصص در دعاوی خانواده اعم از طلاق

دکتر محمد تقی زاده، وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقی در شهر تهران، عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و از بهترین، موفق ترین و با تجربه ترین وکلای تهران و فارغ التحصیل از دانشگاه دولتی علامه طباطبایی تهران می باشند.

تخصص ایشان در پرونده های کیفری علی الخصوص جرایم مواد مخدر در تمامی مراجع شامل دادسرا، دادگاه انقلاب و دیوان عالی کشور می باشد :

صبر، حسن سابقه، صداقت، پاسخگویی، دقت نظر در اظهارات مراجعین و ارائه راه حل مطلوب و پیگیری مجدانه در پرونده‌های وکالتی سبب گردیده تا ایشان در زمره وکلای خوشنام کشور قرار گیرند. در کارنامه شغلی دکتر محمد تقی زاده، سابقه وکالت در پرونده های کلان و جنجالی مشاهده می گردد.

بهاره فیض وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، دانش آموخته ممتاز حقوق از دانشگاه دولتی شهید بهشتی تهران، رتبه 30 و برتر کانون وکلای دادگستری مرکز تهران، با بیش از ده سال سابقه فعالیت حقوقی، افتخار ارائه خدمات ملکی، حقوقی، جزائی، تجاری، خانواده، ارث و … به کلیه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی دارد.

آقای دکتر محمد تقی زاده

متخصص در دعاوی خانواده و طلاق

آقای اسلامی مهر با بیش از 20 سال سابقه در حرفه وکالت یکی از بهترین وکلای مواد مخدر در تهران هستند. متخصص در دعاوی کیفری، مواد مخدر، سرقت، آدم ربایی و … می باشند. سایر فعالیت های آقای اسلامی مهر در زمینه پرونده های حقوقی، خانواده، ملکی، ثبتی و … است.

آقای اسلامی مهر به عنوان وکیل پایه یک دادگستری تجارب بسیاری را در زمینه های مختلف کسب کرده اند. در دیوان عدالت اداری فعالیت داشته اند و به تنظیم انواع قراردادهای داخلی و بین المللی می پردازند.

تخصص ایشان در پرونده های خانواده و مشکلات خانوادگی و دعاوی طلاق از جمله طلاق توافقی، طلاق به درخواست زوج و طلاق به درخواست زوجه می باشد. همچنین دکتر محمد تقی زاده وکالت دعاوی در خصوص مهریه، حضانت، سلب و لغو حضانت، ملاقات فرزند مشترک، نفقه زوجه، نفقه فرزند مشترک، الزام به تمکین، استرداد جهیزیه، تهیه مسکن مستقل، اثبات واقعه نکاح، اجرت المثل ایام زوجیت و کلیه امور مربوط به مشکلات خانوادگی را بر عهده می گیرد.

سرکار خانم مونا ترابی

وکالت در کلیه دعاوی حقوقی، طلاق، طلاق توافقی و ...

جناب آقای بنی جمالی وکیل پایه یک دادگستری در تهران و خبره در پرونده های مربوط به مواد مخدر هستند. ایشان پیش از وکالت، نزدیک به 15 سال در یکی از موسسات مالی و اعتباری کشور به عنوان کارمند فعالیت داشته اند. از جمله تخصص های ایشان در زمینه پرونده های مواد مخدر، تولید و پخش انواع مواد مخدر صنعتی و سنتی، قاچاق آن به کشور، مصرف انواع مواد مخدر و … است.

خانم مونا ترابی وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز هستند، ایشان در زمینه وکالت 10 سال سابقه دارند و می توان گفت که از موفق ترین وکلای ایرانی هستند. دارای مدرک کارشناس ارشد حقوق خصوصی هستند و مجموعه ای قوی دارند که به حل پرونده های کیفری، ملکی و … می پردازند.

 

جناب آقای صمد زارع

متخصص دعاوی خانواده و حقوقی و ...

سرکار خانم آذین طالبی وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره حقوقی و وکالت خود را با گرفتن پروانه وکالت صادره از کانون وکلای استان مازندران انجام می‌دهد. از تخصص های وی می توان به قبول دعاوی جرایم اقتصادی، تنظیم قرارداد، جرایم رایانه ای، کیفری، وکیل مهاجرت، حقوقی، خانواده، دعاوی شرکت ها اشاره نمود که وی با سابقه موفق خود در این زمینه ها توانسته اند تا جایگاه ویژه ای بین وکلای شهر تهران کسب کنند.

سرکار خانم آذین طالبی وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره حقوقی و وکالت خود را با گرفتن پروانه وکالت صادره از کانون وکلای استان مازندران انجام می‌دهد. از تخصص های وی می توان به قبول دعاوی جرایم اقتصادی، تنظیم قرارداد، جرایم رایانه ای، کیفری، وکیل مهاجرت، حقوقی، خانواده، دعاوی شرکت ها اشاره نمود که وی با سابقه موفق خود در این زمینه ها توانسته اند تا جایگاه ویژه ای بین وکلای شهر تهران کسب کنند.

آقای دکتر محمد تقی زاده

متخصص در پرونده های کیفری، ملکی، خانواده و طلاق

جناب آقای محمد مومن زاده وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی با بیش از 7 سال سابقه مشاوره و همکاری با موسسات و شرکت ها، کسب رتبه برتر در آزمون های ورودی وکالت، قضاوت، ارشد، دارای مدرک کارشناس ارشد جزا و جرم شناسی دانشگاه سراسری قم، وی با سابقه درخشان چندین ساله خود توانسته است تا ورود در بیش از ۳۰۰ پرونده کیفری، ملکی، حقوقی و ارث و خانواده و … را داشته باشد. جناب آقای محمد مومن زاده متخصص در پرونده های کیفری، ملکی، قراردادها، ارث، خانواده، مواد مخدر می باشد.

جناب آقای محمد مومن زاده وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی با بیش از 7 سال سابقه مشاوره و همکاری با موسسات و شرکت ها، کسب رتبه برتر در آزمون های ورودی وکالت، قضاوت، ارشد، دارای مدرک کارشناس ارشد جزا و جرم شناسی دانشگاه سراسری قم، وی با سابقه درخشان چندین ساله خود توانسته است تا ورود در بیش از ۳۰۰ پرونده کیفری، ملکی، حقوقی و ارث و خانواده و … را داشته باشد. جناب آقای محمد مومن زاده متخصص در پرونده های کیفری، ملکی، قراردادها، ارث، خانواده، مواد مخدر می باشد.

مقالات مرتبط

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید