فهرست مطالب

آیا تخریب بنا با عدم پرداخت جریمه کمیسیون ماده 100 ممکن است؟

به نظر شما مهلت پرداخت جریمه کمیسیون ماده 100 شهرداری چقدر است؟ و آیا آیا تخریب بنا با عدم پرداخت جریمه کمیسیون ماده 100 ممکن است؟

با ما همراه باشید وکیل پرس پاسخ این سوال را خواهد داد.

اگر مالک بنا در کمیسیون ماده صد به پرداخت جریمه محکوم شود اما در زمان مهلت قانونی آن را نپردازد، حکم پرونده به تخریب بنا تغییرخواهد کرد. البته در قانون بازه زمانی شفافی برای پرداخت جریمه بیان نشده است. ممکن است این عدم شفافیت برای مالکان ابهاماتی ایجاد ‌کند .
اداره کل حقوقی قوه قضایه تصمیم تعیین مهلت پرداخت جریمه متخلفان را برعهده شهرداری گذاشته است. شهرداری مختار است جریمه را به صورت نقدی یا اقساطی از متخلفان دریافت کند. ناگفته نماند درصورت عدم پرداخت جریمه، حکم کمیسیون ماده صد از جریمه به تخریب بنا تغییر می‌کند.

نکته مهم این است پرونده هایی که شهرداری برای زمان پرداخت جریمه آن تعیین تکلیف می کند، درباره همه موارد صدق نمی‌کند. رای پرونده‌هایی که از ابتدا به دلیل رعایت عدم موازین فنی شهرسازی حکم تخریب گرفته اند به جریمه تبدیل نخواهد شد.

عواقب تعلل در پرداخت جریمه

سازنده یا مالکی که به پردخت جریمه محکوم شده است باید آن را در زمان تعیین شده توسط شهرداری بپردازد. اگر متخلف در این زمینه تعلل کند ،حکم به تخریب بنا تغییر می‌کند و شهرداری هیچ حق مخالفت یا ممانعت نخواهد داشت. این تصمیم قانون گذار به نوعی ضمانت اجرایی پرداخت جریمه متخلفان ساختمانی در زمان قانونی است.
تعیین جریمه نقدی برای ساختمان ها به عوامل مختلفی بستگی دارد و یکسان نیست. این تمایزات در تبصره 2و 3 ماده 100 قانون شهرداری‌ها به صراحت عنوان شده است. به عنوان مثال مبلغ جریمه تخلف ساخت تراکم ساختمان‌های مسکونی و تجاری، متفاوت خواهد بود.

 

 

مشاور حقوقی تلفنی رایگان | وکیل پرس

مطالب پیشنهادی

انتشار نوشته در شبکه های اجتماعی:

دیدگاهتان را بنویسید