فهرست مطالب

انتقال ضمانت نامه بانکی | وثیقه قراردادن ضمانت نامه بانکی

انتقال ضمانت نامه بانکی چگونه صورت می گیرد؟ این مطلب وکیل پرس را که توسط کارشناسان حقوقی ما نگاشته شده است را از دست ندهید. اطلاعات مفیدی در خصوص انتقال ضمانت نامه بانکی و نیز وثیقه قرار دادن ضمانت نامه بانکی در اختیارتان قرار داده ایم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا از نحوه انتقال ضمانت نامه بانکی مطلع شوید.

در صورتی که نیاز به هر گونه مشاوره حقوقی با وکیل بانکی ، مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره حقوقی رایگان، مشاوره حقوقی آنلاین و … دارید، حتما در اولین فرصت از گروه وکلای وکیل پرس  کمک بگیرید.

 

 وثیقه و انتقال ضمانت نامه بانکی

آنچه در رویه بانک ها دیده می شود این است که ضمانت نامه بانکی قابل انتقال نمی باشد. اما از آنجایی که همیشه برای هر موضوعی راهکار و تبصره ای  نیز لحاظ می گردد، برای این امر نیز راهکاری وجود دارد و ضمانت نامه های بانکی در مواردی قابل انتقال می باشد

اما لازم به ذکر است که همانطور که از واژه انتقال بر می آید با انتقال ضمانت نامه بانکی  کلیه حقوق و وظایفی که افراد ذینفع دارا می باشند به شخص ثالث واگذار می گردد و از زمان انتقال تنها فرد ثالث ذینفع شناخته می شود و قائم مقام فرد منتقل علیه می گردد.

 

سوال: در صورت انتقال ضمانت نامه بانکی فرد ثالث (منتقل علیه ) دارای چه حقوقی می گردد؟

پاسخ: در صورتی که ضمانت نامه بانکی منتقل گردد شخص ثالث می تواند نسبت به ارائه درخواست تمدید، درخواست پرداخت و همچنین اعلام تخلف یا آزاد سازی و دریافت هر پرداختی که تحت ضمانت نامه بانکی باید انجام گیرد، اقدام نماید.

 

وثیقه قراردادن ضمانت نامه های بانکی 

سوالی که در خصوص اسناد تجاری و اعتباری مطرح می گردد این است که ،آیا اسناد تجاری و اعتباری را می توان به عنوان وثیقه قرار داد؟

در پاسخ به این سوال که آیا اسناد اعتباری و تجاری قابلیت وثیقه قرار گرفتن را دارا می باشند یا خیر اختلاف نظرات بسیاری به چشم می خورد . که در ادامه اختلاف نظرات مطابق قوانین  حقوق تجارت، حقوق مدنی و قوانین بانکی بررسی می گردد.

وثیقه گذاردن اسناد اعتباری و بانکی طبق قانون تجارت: قانون تجارت در این باره سکوت کرده است.

وثیقه گذاردن اسناد اعتباری و بانکی طبق حقوق مدنی: در قانون مدنی، قانون گذار در ماده 772 این قانون چنین مقرر داشته است:

” مال مرهون باید به قبض مرتهن یا به تصرف کسی که بین طرفین معین میگردد داده شود ولی استمرار قبض شرط صحت معامله نیست.”

در این ماده قانون گذار قبض را شزط صحت عقد بیان کرده است و البته ناگفته نماند که به اموال مادی تعلق دارد.

قانون گذار در ماده 774 قانون مدنی نیز در این خصوص چنین مقرر داشته است:

” مال مرهون باید عین معین باشد و رهن دین و منفعت باطل است.”

آنچه در قانون مدنی آمده است، قانون گذار وثیقه گذاردن را بدین صورت در قالب عقد رهن بیان داشته است. از این رو استفاده از این نهاد در سایر قالب ها به سهولت امکان پذیر نیست.

وثیقه گذاردن اسناد تجاری و اعتباری طبق قوانین بانکی: در حوزه بانکی موضوع متفاوت می باشد چرا که وثیقه گذاردن اسناد تجاری و اعتباری مجاز می باشد.

قانون گذار در ماده واحده قانون عدم الزام سپردن وثیقه ملکی به بانکها و دستگاهها و سایر مؤسسات و شرکتهای دولتی به منظور تسهیل امر سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال بیشتر در طرحهای تولیدی و صادراتی که مصوب 1380 می باشد، وثیقه گذاردن اسناد تجاری و اعتباری که ضمانت نامه های بانکی نیز جز آن ها می باشد را مجاز دانسته است.

 

سوال: بانک ها چه تضمینی جهت بازپرداخت تسهیلاتی که به مشتریان ارائه داده اند می توانند اخذ نمایند؟پاسخ: بانک ها مجاز می باشند جهت تضمین بازپرداخت تسهیلاتی که به مشتریان ارائه داده اند از آن ها اسناد تجاری و اعتباری دریافت نمایند که این اسناد عبارتند از:

  • چک یا سفته
  • اوراق بهادار و اوراق مشارکت
  • ضمانت نامه های بانکی
  • حساب های بانکی
  • گواهی سپرده ثابت
  • تعهد شرکت های بیمه

 

 ذکر یک نکته مهم:

 اسناد و اعتبارات تجاری که در ماده واحده عدم الزام سپردن وثیقه ملکی به بانکها و دستگاهها و سایر مؤسسات و شرکتهای دولتی به منظور تسهیل امر سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال بیشتر در طرحهای تولیدی و صادراتی که مصوب 1380 آمده است جز دیون می باشند و عین نیستند و این در حالی است که قانون گذار در ماده 774قانون مدنی رهن دین و منفعت را باطل دانسته است اما با توجه به ماده مزبور اسناد و اعتبارات مذکور قابل وثیقه گذاردن می باشند و این موضوع حاکی از صحت وثیقه گذاردن ضمانت نامه های بانکی در نزد بانک ها می باشد.

 

انواع ضمانت نامه ها

ضمانت نامه ها طبق قانون ایران انواع متفاوتی دارند که عبارتند از:

ضمانت نامه معین:

ضمانت نامه معین تنها مسئولیت ناشی از یک قرارداد را تحت پوشش قرار می دهد.

بدیهی است که در این نوع از ضمانت نامه ها پس از پرداخت مبلغ موضوع ضمانت نامه، ضامن، دیگر مسئولیتی ندارد.

 

ضمانت نامه مداوم:

ضمانت نامه هایی هستند که  مسئولیت پوشش مسئولیت ها و معاملاتی که بین طلبکار و بدهکار یه صورت دائمی منعقد می گردند را پوشش می دهند.

در این ضمانت نامه ها تا زمانی که بین طرف های اصلی (طلبکار و بدهکار) معامله و قرارداد ادامه دارد، ضامن همچنان مسئول می باشد.

ضمانت نامه مداوم می تواند دارای زمان محدود و مشخص و یا نامحدود نیز باشد.

 

سوال: ضمانت نامه بانکی در ایران ضمانت نامه  معین است یا مداوم؟

پاسخ: با توجه به آیین نامه صدور ضمانت نامه، کلیه انواع و اقسام ضمانت نامه های بانکی  لازم است که از نوع مشخص و معین باشد.به صورتی که تعهدات مشخص را تحت پوشش قرار دهد.

 

انتقال ضمانت نامه بانکی به چه صورت هایی امکان پذیر است؟

ذینفع ضمانت نامه های بانکی می تواند بدون اینکه موافقت بانک و یا ضمانت خواه را داشته باشد، ضمانت نامه را به شخص ثالث منتقل نماید.

در این باره برای ضمانت نامه های عند المطالبه به ماده 4 قواعد اتاق بازرگانی و بین المللی استناد می گردد.

و در خصوص ضمانت نامه های مستقل و اعتبارات انتظاری نیز به ماده 10 کنوانسیون انستیترال استناد می گردد.

 

نکته قابل توجه:

منظور از انتقال ضمانت نامه بانکی به شخص ثالث، انتقال منافع ضمانت نامه بانکی است و لازم به ذکر است که انتقال گیرنده نمی تواند بدون همکاری ذینفع ، درخواست مطالبه وجه ضمانت نامه را داشته باشد البته استثنا هم وجود دارد و آن زمانی است که در ضمانت نامه خلاف این امر ذکر گردیده باشد.

البته ناگفته نماند که قرار دادن چنین شرطی در ضمانت نامه  ریسک بالایی دارد چراکه زمانی که ضمانت نامه به سندی قابل انتقال تبدیل می گردد، خطر مطالبه وجه ضمانت نامه به صورت متقلبانه را افزایش می دهد.

زمانی که ضمانت نامه به انتقال گیرنده منتقل می گردد در صورتی که نام انتقال گیرنده در آن تصریح نشده باشد، انتقال گیرنده مجاز نیست که مستقلا و بدون همکاری ذی النفع وجه آن را مطالبه نماید و یا اینکه  درخواست صدور ضمانت نامه ای جدید به نام خود را بنماید .

 

 البته ناگفته نماند که…

 در صورتیکه وجه ضمانت نامه درست مطالبه گردد از قابلیت وثیقه قرار گرفتن برخوردار است. و این موضوع تابع نظام حقوقی حاکم بر آن می باشد.

امور بانکی از آن دسته اموری است که نیازمند تخصص و تبحر بالایی می باشد، از این رو گروه وکلای وکیل پرس با گرد هم آوری وکلای بانکی متخصص تهران سعی بر این داشته است تا به نحو احسن به متقاضیان امور بانکی و دعاوی بانکی خدمات لازم را متناسب با نیاز آنان ارائه دهد. 

 

جهت اخذ مشاوره بانکی با وکیل بانکی متخصص و مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری هم اکنون تماس بگیرید.

مطالب پیشنهادی

انتشار نوشته در شبکه های اجتماعی:

دیدگاهتان را بنویسید