نماد سایت وکیل پرس

اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور

اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور به چه صورت است!! اعاده دادرسی چیست و در چه شرایطی امکان پذیر است؟ با وکیل پرس همراه باشید.

اعاده دادرسی به چه معنی است؟

اعاده در لغت به معنای بازگشت می باشد و زمانی که با دادرسی همراه می گردد به معنای بازگشت مجدد به فرآیند دادرسی تعبیر می شود. در علم حقوق زمانی که به موضوعی در محاکم رسیدگی صورت می گیرد، موضوع مربوطه مختومه می گردد و اعتبار امر مختومه می یابد ، بدین معنا که رسیدگی مجدد به موضوع مربوطه امکان پذیر نمی باشد چرا که یک بار موضوع مربوطه در محکمه بررسی و نسبت بدان رای صادر شده است.

اما گاهی به جهت وجود برخی از شرایط قانون گذار لازم دیده است که موضوعی مجدد مورد بررسی واقع شود. به بررسی مجدد چنین موضوعاتی گفته می شود. لازم به ذکر است که اعاده دادرسی یکی از طرق فوق العاده شکایت می باشد و در موارد خاصی از این شیوه می توان استفاده نمود و چنانچه شرایط فراهم نباشد، اعاده دادرسی معنا نمی یابد.

همچنین بدانید:

آیا رای دیوان عالی کشور قابل اعاده دادرسی است؟

 

اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور

آرائی که به دیوان عالی کشور فرستاده می شوند به صورت شکلی مورد بررسی قرار می گیرند و در دیوان عالی کشور، نقض و یا ابرام می گردند. نقض به این معناست که دیوان عالی کشور رای صادره را رد کرده است و بایستی رای مجددا مورد رسیدگی ماهوی قرار گیرد و اما ابرام به این معناست که دیوان عالی کشور رای صادره را تایید نموده است.

لازم به ذکر است که رایی که در دیوان عالی کشور نقض و یا ابرام می گردد، دیگر قابل اعاده دادرسی نمی باشد اما چنانچه رائی در دیوان عالی کشور تایید ( ابرام) گردد، آن حکم را مجدد می توان مورد اعاده دادرسی قرار داد. در چنین مواقعی چون حکم در دیوان عالی کشور تایید ( ابرام) شده است لازم است که این دادخواست نیز به دیوان عالی کشور داده شود تا توسط دیوان عالی کشور دادخواست مزبور را به دادگاه صادر کننده حکم قطعی ارجاع گردد.

 

 

گروه وکلای وکیل پرس چه خدمات حقوقی را ارائه می دهند؟

 

جهت اخذ وکیل تضمینی اعاده دادرسی هم اکنون تماس بگیرید.

 صفحه رسمی اینستاگرام وکیل پرس در دنبال کنید

خروج از نسخه موبایل