اصلاح سند ازدواج
فهرست مطالب

نحوه تغییر و اصلاح سند ازدواج

اصلاح سند ازدواج به چه صورت است؟ چه اشتباهاتی هنگام اصلاح سند ازدواج به چشم می‌خورد؟ همان‌طور که می‌دانید بیشتر جوانان به دلیل هیجان و اضطراب زیاد در مراسم عقد، بدون این که شرایط دوازده گانه درج شده در سند ازدواج را مطالعه کنند، آن را امضا کرده و بعد پشیمان می‌شوند. گاهی ممکن است این اشتباه در سند ازدواج از سوی طرفین باشد و گاه از سوی دفترخانه. برای رفع این اشتباهات می‌توانید به کمک وکیل ثبتی مراحل اصلاح سند ازدواج را به راحتی طی کنید.

امروز در وکیل پرس قصد داریم شرایط دوازده گانه شروط ضمن عقد و همچنین نحوه اصلاح سند ازدواج و اشتباهاتی که ممکن است در آن به وجود بیاید را بررسی کنیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اشتباهات رایج در سند ازدواج

در برخی مواقع به دلیل پیچیدگی کار دفاتر اسناد رسمی و دخالت عوامل انسانی، تنظیم سند ازدواج خالی از اشتباه نیست. اشتباهات رایجی که هنگام تنظیم اسناد رخ می‌‌دهد و لازم است اصلاح سند ازدواج صورت گیرد به شرح زیر می‌باشد:

اشتباهات ثبتی:

اشتباه ثبتی شامل اشتباهاتی مانند سند املاک یا تعیین مساحت و حدود املاک و به طور کلی‌تر اشتباه در سند مالکیت و … می‌شود. مثلا اگر هنگام تنظیم سند ازدواج مرد بخواهد ملکی را به همسر خود بدهد و هنگام تنظیم سند از سوی دفتر اشتباهاتی رخ دهد از نوع اشتباه ثبتی است و نیاز به اصلاح سند ازدواج می‌باشد. با این که مسئول این اشتباهات دفاتر اسناد رسمی است اما اگر در آینده قصد انتقال آن را در دفاتر اسناد رسمی داشته باشید باعث به وجود آمدن مشکلات متعددی هم برای دفاتر اسناد رسمی و هم برای صاحبان سند می‌شود.

اشتباه قلمی:

اصلاح سند ازدواج با وجود این مشکل کار دشواری نیست. زیرا این نوع اشتباه در دفاتر اسناد رسمی متداول است. در اصطلاح به اشتباه اقراری سهوقلم یا قلم انداز نیز می‌گویند.

اشتباه اقراری:

این نوع اشتباه به دفترخانه مربوط نمی‌شود و در واقع اشتباهی است که از طرف اقرار کننده یا مراجع رخ می‌دهد.

اصلاح مشخصات در سند ازدواجاشتباه در موضوع سند:

اشتباه در موضوع سند به دفاتر اسناد رسمی مربوط نیست و هنگام اصلاح سند ازدواج در صورت مشکل، باید بین طرفین حل شود. زیرا این اشتباه بدین معناست که موضوع مد نظر زوج یا  زوجه موضوع خاصی بوده است اما طرف مقابل طور دیگری برداشت کرده و موضوع دیگری را در نظر گرفته و قبول کرده و ثبت شده است.

اشتباه در تفکیک:

اشتباه در تفکیک درعمل تفکیک یک ملک به قطعات مختلف صورت می‌گیرد. مثلا هنگام عقد ازدواج، توافق شده است نصف املاک مرد، به زن تعلق گیرد. اما در تنظیم سند کمتر یا بیشتر از مقدار توافق شده ذکر شده است. در این مورد نیز باید اصلاح سند ازدواج صورت پذیرد.

اشتباه حکمی:

اشتباه حکمی که دراسناد رسمی رخ می‌دهد، به معنای اشتباه در استنباط از قوانین و یا تفسیر نادرست از قانون موجود می‌باشد. در نتیجه اصلاح آن پس از استعلام و استفتا از مراجع ذی‌صلاح صادرکننده حکم و مراجعی که صلاحیت تفسیر قوانین را دارند، انجام می‌شود.

اشتباه در سبب معامله:

اشتباه در سبب معامله بدین شکل است که مثلا اگر ورثه موصی یا موصی له، مال مشاع را افراز به تراضی کنند و بعد از آن مشخص شود که اصل وصیت باطل و اشتباه بوده است، آن افراز هم باطل خواهد بود. در خصوص این موارد می‌توانید به مقاله تفکیک ملک مشاعی مراجعه نمایید.

اشتباه مانع عقد:

این اشتباه باعث می‌شود رضایت عاقد از بین برود یا مانع توافق در رضا می‌شود. در نتیجه با وجود این اشتباه، عقد واقع نمی‌شود و صحیح نیست.

اشتباه محاسبه:

این اشتباه هنگام تنظیم سند در موقع عملیات حسابداری پیش می‌آید وقابل اصلاح است.

از دیگر اشتباهاتی که باعث اقدام برای اصلاح سند ازدواج می‌شود می‌توان به اشتباه در شماره شناسنامه، کد ملی و سایر مشخصات طرفین، اشتباهی که بعد از امضای سردفتر و دفتریار مشخص می‌شود، جا افتادن بخشی از متن سند و… اشاره کرد.

تغییر شرایط سند ازدواجتغییر شرایط سند ازدواج

در بعضی موارد پیش آمده است که یکی از طرفین پس از ازدواج یکی از موارد ذکر شده در سند ازدواج مانند شغل یا موارد دیگری را بدون اطلاع به همسرش تغییر می‌دهد. این کار جرم محسوب می‌شود. در واقع ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی، خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن، الحاق، محو، اثبات، سیاه کردن، تقدیم، تأخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته ای به نوشته دیگر یا به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن و نظایر اینها به قصد تقلب بر اساس ماده 523 کتاب پنجم مبحث تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده قانون مجازات اسلامی ، جرم جعل و تزویر محسوب می گردد.

جعل مادی در سند رسمی در سند ازدواج نیز باعث جاعل شناخته شدن شخص انجام‌دهنده می‌شود و اگر مندرجات جعل شده سند رسمی ازدواج  مزبور بر علیه و ضرر طرف دیگر استفاده گردد، عمل مجرمانه دیگری تحت عنوان استفاده از سند مجعول علاوه بر جعل به آن اضافه می‌گردد .در مواردی که طرفین با یکدیگر مشکلی ندارند و می‌خواهند به زندگی خود ادامه دهند با توافق و رضایت طرفین می‌توان با اصلاح سند ازدواج این مشکل را حل کرد.

همچنین به استناد ماده 1128 قانون مدنی ، هر گاه در یکی از طرفین (ازدواج) صفت خاصی شرط شده ( مانند میزان تحصیلات ، نوع شغل زوج و زوجه و باکره بودن زوجه و … ) و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور فاقد وصف مقصود بوده برای طرف مقابل حق فسخ وجود خواهد داشت. خواه وصف مذکور در عقد تصریح شده یا عقد متبایناً بر آن واقع شده باشد .

در نتیجه مثلا اگر قبل از عقد شرط کرده باشید که همسرتان شغل خاصی را داشته باشد و بعد از عقد متوجه شوید که او فاقد وصف و شغل مزبور بوده و بتوانید در دادگاه اثبات کنید که همسرتان از ابتدا فاقد وصف مذکور بوده و شما را فریب داده است، این عمل تدلیس در ازدواج است و حکمش فسخ و انحلال نکاح است. علاوه بر آن فریب و تدلیس در ازدواج، بر اساس ماده 647 کتاب پنجم تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده قانون مجازات اسلامی، جرم و مجازات آن حبس تعزیری از 6 ماه تا 2 سال است .

برای پیگیری و حل این مشکل و بهره‌مندی از مشاوره با بهترین وکلا می‌توانید با مشاوره حقوقی تلفنی وکیل پرس تماس حاصل فرمایید.

تغییر نام در سند ازدواج

گاهی پیش می‌آید که زن یا مرد بعد از ازدواج نام خود را در شناسنامه عوض می‌کنند یا قبل از ازدواج نام خود را عوض کرده‌اند، اما شناسنامه جدید آن‌ها هنگام عقد نکاح موجود نمی‌باشد و همان نام قبلی در سند ازدواج ثبت می‌شود. در نتیجه بعد از ازدواج و پس از صادر شدن شناسنامه جدید در صدد اصلاح سند ازدواج برآمده و برای آن اقدام می‌کنند. برای اصلاح این مورد تنها می‌توانید به محضری که سند ازدواج شما در آن ثبت شده است مراجعه کنید و پس از آن، نام جدید شما در قسمت توضیحات عقدنامه اصلاح و ثبت خواهد شد.

خط خوردگی در سند ازدواج

وجود خط خوردگی در سند ازدواج بسیار مهم است و اگر اصلاح نشود باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود. این مسئله مانعی جدی برای انجام کارهایی مانند گرفتن وام، اخذ گذرنامه و مواردی از این قبیل خواهد بود. این اشتباه ممکن است در هنگام تنظیم سند ازدواج توسط دفتردار در محضرخانه پیش آمده باشد و محضرخانه گفته باشد که با خط‌ خوردگی آن‌ها را تصحیح می‌کند. مثلا شماره شناسنامه شما و همسرتان سهوا جابجا نوشته شده است و دفتردار با خط‌‌ خوردگی آن را درست می‌کند. اما این کار اشتباه است و حتما دفتردار باید در قسمت توضیحات و مندرجات سند ازدواج قید کند که کدام موارد خط خورده و اصلاح شده است. در غیر اینصورت باید برای اصلاح سند ازدواج خود اقدام کنید تا با مشکلات ذکر شده در بالا روبه‌رو نشوید.

دستکاری در سند ازدواج

دستکاری در سند ازدواج، جرم جعل سند رسمی به حساب آمده و در موارد زیادی باعث اختلاف طرفین و جدایی آن‌ها می‌شود. مثلا زوج مهریه‌ی همسر خود را در سند ازدواج تغییر می‌دهد. زوجه با اطلاع از این موضوع می‌تواند به دادسرای محل دفترخانه‌ای که سند ازدواج در آنجا تنظیم شده است مراجعه کرده و از ایشان جهت جعل سند ازدواج شکایت کند. اگر قصد شکایت کردن نداشتید، در صورت توافق و رضایت زوجه و حل مشکل به دفترخانه‌ مراجعه و برای اصلاح سند ازدواج خود اقدام کنید.

ممکن است پیش آید که یکی از طرفین ادعا می‌کند که سند ازدواج به درستی تنظیم نشده است و به این جهت تقاضای ابطال یا اصلاح سند ازدواج آن را نماید. به طور مثال زوجین تصمیم می‌گیرند که مبلغ مهریه را بیشتر یا کمتر از آنچه مورد توافق واقعی است در سند ازدواج درج کنند یا به اشتباه مقدار و مبلغ متفاوتی در عقدنامه نوشته می‌شود. همچنین در خصوص سایر مندرجات سند ازدواج از جمله شروط ضمن عقد ، مشخصات طرفین، نوع عقد و مکان و زمان عقد (که در صورت اشتباه، سهو قلم یا درج چیزی خارج از دایره توافق طرفین) امکان طرح درخواست ابطال یا اصلاح سند ازدواج از سوی هر یک از زوجین وجود دارد.

 

برخی پرسش و پاسخ در چت آنلاین وکیل پرس

می خواستم بدونم برای گرفتن حق طلاق و حق حضانت بچه ها باید به همون دفترخونه ای که سند ازدواجمون تنظیم شده مراجعه کنیم؟ و این که برای این کار چه مدارکی لازم هست همراهمون باشه؟
میتوانید به هریک از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایید
من دوماه پیش عقد کردم. میخوام ببینم میتونم شغلی که توی سند ازدواج برای من ثبت شده رو تغییر بدم؟؟
مراجعه کنید به دفتر اسناد رسمی

تو سند ازدواجم شغل همسرم به جای خانه دار ، کارمند نوشتن ، چجوری باید درستش کنیم؟

به دایره مرکزی اداره ثبت مراجعه کنید

مطالب پیشنهادی

انتشار نوشته در شبکه های اجتماعی:

8 دیدگاه دربارهٔ «نحوه تغییر و اصلاح سند ازدواج»

  1. سلام ببخشید من ۶ ماهه عقد کردم رو تغییر دادم الان میخوام امضای داخل سند ازدواج امضای جدیدم باشه.آیا میشه ؟؟

  2. سلام ببخشید من ۶ ماهه عقد کردم و امضام رو تغییر دادم الان میخوام امضای داخل سند ازدواج امضای جدیدم باشه.آیا میشه ؟؟

  3. با سلام
    آیا این امکان وجود داره که بعد از ثبت اطلاعات در صیغه نامه و مهر عاقد شرعی، در یک زمانی دیگری موخر بر زمان ثبت اطلاعات و با یک قلم دیگه تعداد مهریه ثبت بشه؟

  4. سلام ببخشید ثبت ازدواج من سال 1390 بوده ولی نتوانستم وام ازدواج و بگیرم ئایا ئالان میتونم درخواست وام ازدواج بدم لطفا هرکسی اطلاعاتی دراین زمینه داشت باشماره 09186897210 تماس بگیره ممنونم

  5. با سلام،بنده میخوام وام ازدواج ثبتنام کنم تو سامانه خطای تاریخ عقد میده که میگه با تاریخ عقد نامه همخوانی نداره،چطور میتونم اصلاحش کنم؟با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید