اخد پایان کار
فهرست مطالب

اخذ پایان کار و مزایای انجام آن توسط وکیل ملکی

از الزام به اخذ پایان کار چه می‌دانید؟ آیا از مراحل و روند قانونی اخذ پایان کار اطلاعی دارید؟ انتقال سند بدون اخذ پایان کار چگونه انجام می‌شود؟ اینها سوالاتی هستند که هر سازنده و صاحب ملکی باید پاسخ آن را دانسته و بی‌گدار به آب نزند! در واقع می‌توان گفت اخذ پروانه ساختمانی اولین قدم برای ساخت ساختمان و اخذ پایان کار آخرین قدم برای اتمام عملیات ساختمانی به شمار می‌رود. پایان کار مهم‌ترین مدرک برای یک ملک است که در آن کاربری ملک مشخص می‌گردد. در این مقاله از وکیل پرس قصد داریم به بررسی اهمیت اخذ پایان کار، مراحل و مدارک مورد نیاز برای آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

برای هرگونه مشاوره حقوقی در زمینه دعاوی ملکی می‌توانید با وکیل پرس تماس بگیرید. 

الزام به اخذ پایان کار چیست؟

پس از پایان ساخت و ساز یک ملک، مالک یا نماینده قانونی وی باید برای اخذ پایان کار به شهرداری مراجعه کند. سپس شهرداری موضوع را به کارشناسان ارجاع داده و تمامی قسمت‌های ساختمان توسط آنان مورد بازدید قرار گرفته و مطابق ضوابط شهرسازی بررسی می‌شود. تمامی قسمت‌ها و واحدها اندازه گیری شده و در صورتی که قوانین ساختمانی تمام و کمال رعایت شده باشد و با پروانه ساخت مغایرت نداشته باشد، پایان کار آن صادر خواهد شد.

اخذ پایان کار برای هر پروژه ساختمانی لازم و ضروری است. چراکه در انتقال سند نقشی اساسی دارد و معمولا گرفتن پایان کار با مالک یا سازنده ملک می‌باشد. لازم به ذکر است که اگر ملک توقیف شده باشد مانع اخذ پایان کار نبوده اما ممکن است زمان صدور سند مشکل ساز باشد.

در نتیجه اگر تخلفات ساختمانی یا بدهی داشته باشید با مشکل مواجه خواهید شد. در صورتی که مالک جریمه را پرداخت کند اخذ پایان کار انجام می‌شود. در غیر اینصورت پرونده به کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ ارجاع و رای تخریب صادر خواهد شد. همچنین در اکثر موارد و در حین ساخت ملک در صورت داشتن خلافی ممکن است شهرداری تا یک ماه از ساخت ملک جلوگیری کند.

شرایط اخد پایان کار

انتقال سند بدون پایان کار چگونه انجام می‌شود؟

انتقال سند بدون اخذ پایان کار نیازمند تاییدیه‌هایی از سوی شهرداری است. شهرداری در صورتی مجوز پایان کار را صادر می‌کند که مواردی مانند استحکام بنا، وسایل آتش نشانی، نصب پلکان و… به درستی صورت گرفته باشد. در غیر اینصورت انتقال سند بدون اخذ پایان کار ممکن نخواهد بود. در نتیجه اگر ملک شما مشکلی دارد ابتدا باید در صدد رفع آن برآیید تا بتوانید انتقال سند بدون پایان کار را انجام داده و به مشکل برنخورید. البته در این رابطه بهتر است که با وکیل ملکی مشورت نمایید. در ادامه نیز متن آیین نامه اجرایی قانون تسهیل تنظیم اسناد را جهت تکمیل اطلاعات، برای شما آورده‌‌ایم:

ماده ۱‌ـ

دفاتر اسناد رسمی مکلفند قبل از تنظیم سند رسمی انتقال عین اراضی و املاک اعم از قطعی، شرطی، هبه، معاوضه، صلح، وقف و وصیت، مطابقت مشخصات ملک و مالک (مندرج در سند مالکیت) با دفتر املاک و بازداشت نبودن ملک را از اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع آن استعلام و پس از اخذ پاسخ، با رعایت سایر مواد این آیین‌نامه مبادرت به تنظیم اسناد مذکور نمایند و شماره و تاریخ پاسخ استعلام را در سند تنظیمی قید کنند.

پاسخ استعلام ثبت باید حاوی نام و مشخصات آخرین مالک، شماره پلاک ثبتی، صفحه و دفتر املاک، شماره چاپی سند مالکیت و مراتب بازداشت یا عدم بازداشت ملک مورد استعلام باشد. چنانچه ملک در دفتر املاک ثبت نشده باشد، اداره ثبت محل مکلف است وضعیت ثبتی را اعلام نماید.

ماده ۲-

چنانچه پس از ارسال پاسخ استعلام به دفتر اسناد رسمی در مدت اعتبار پاسخ مذکور، دستور مرجع ذی‌صلاح قضایی یا ثبتی مبنی بر بازداشت ملک یا نظریه قطعی وزارت مسکن و شهرسازی یا وزارت جهاد کشاورزی حسب مورد، مبنی بر موات بودن و یا شمول ماده (۵۶) قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع باشد، به اداره ثبت محل وقوع ملک اطلاع داده شده و اداره مذکور مکلف است فوراً مراتب را رأساً یا از طریق اداره ثبت محل استقرار دفترخانه به دفتر یادشده کتباً ابلاغ نماید.

ماده ۳-

دفاتر اسناد رسمی درخصوص گواهی پایان ساختمان و عدم خلاف، ملزم به رعایت تبصره (۸) اصلاحی ماده (۱۰۰) قانون شهرداری ـ مصوب ۲۷/۶/۱۳۵۸ شورای‌ انقلاب ـ قبل از تنظیم سند انتقال املاک موضوع تبصره مذکور می‌باشند.

ماده‌ ۴-

دفاتر اسناد رسمی موظفند هنگام تنظیم سند رسمی انتقال اراضی و املاک واقع در خارج از محدوده و حریم شهر، اعلام نظر اداره جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه مبنی بر عدم شمول مقررات قانون مرجع تشخیص اراضی موات و ابطال اسناد آن و یا عدم شمول ماده (۵۶) قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع را اخذ و شماره و تاریخ آن را در سند تنظیمی قید نمایند.

ادارات جهاد کشاورزی مکلفند با رعایت مفاد تبصره ماده (۱) قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی و ماده (۷) این آئین‌نامه، نسبت به ارجاع موضوع به سازمان‌های ذی‌ربط (حسب مورد سازمان امور اراضی یا سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور) و یا ادارات وابسته اقدام و اعلام نظر نمایند.

ماده ۵-

وزارت جهادکشاورزی تا پایان مهلت قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و به شرح بند (ج) ماده (۶۸) قانون مذکور، باید کلیه اراضی موات واقع در خارج از محدوده و حریم شهر و همچنین اراضی مشمول ماده (۵۶) قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع را به اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک منعکس نموده و در مورد آنها تقاضای صدور سند مالکیت نماید.

ماده ۶-

دفاتر اسناد رسمی مکلفند هنگام تنظیم سند نقل و انتقال عین اراضی و املاک، حساب مالیاتی و حسب مورد بدهی موضوع ماده (۳۷) قانون تأمین اجتماعی ـ مصوب ۱۳۵۴ـ را از انتقال دهنده مطالبه و شماره آن را در سند تنظیمی قید نمایند؛ مگر اینکه انتقال‌گیرنده ضمن سند تنظیمی متعهد به پرداخت بدهی احتمالی انتقال‌دهنده گردد که در این صورت متعاملین نسبت به پرداخت آن مسئولیت تضامنی خواهند داشت. در صورت اخیر، دفاتر اسناد رسمی موظفند تصویر سند تنظیمی را جهت وصول مطالبات موصوف تا پایان ماه بعد به ادارات امور مالیاتی و تأمین اجتماعی محل مربوط ارسال نمایند.

ماده ۷-

ادارات و سازمان‌های مذکور در بندهای ذیل ماده (۱) قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی مکلفند هنگام تقاضای ذی‌نفع و یا ارایه استعلام دفتر اسناد رسمی، گواهی وصول تقاضا یا استعلام، حاوی پلاک ثبتی ملک مورد استعلام را به ‌مراجعه‌کننده تسلیم و یا برای دفتر اسناد رسمی ذی‌ربط ارسال و حداکثر ظرف ۲۰ روز از تاریخ صدور گواهی وصول تقاضا و یا استعلام، پاسخ آن را اعلام نمایند. نظر مخالف مراجع مذکور باید روشن و با ذکر علت و مستند به دلایل قانونی بایستی اعلام شود و اعلام نظر موافق نیز باید صریح و بدون قید و شرط باشد. در غیر این صورت یا در صورت عدم ارایه پاسخ در مهلت مقرر، ثبت سند با تصریح موضوع در سند تنظیمی بلامانع خواهد بود.

ماده ۸-

دفاتر اسناد رسمی هنگام تنظیم سند، موظفند در صورت عدم وصول پاسخ استعلامات و یا ارایه پاسخ مشروط و مبهم یا مقید، منتقل‌الیه را از آثار و تبعات سند تنظیمی مطلع و مسئولیت تضامنی متعاملین در پاسخگویی کلیه تعهدات قانونی و بدهی‌های مربوط به مورد معامله که تا زمان تنظیم سند طبق قوانین محقق و مسلم بوده را صریحاً در سند قید و ثبت نمایند.

ماده ۹ـ

هرگونه انتقال بلاعوض اراضی و اعیان به نفع دولت و شهرداری‌ها و نیز تنظیم اسنادی که موجب تغییر مالکیت عین نمی‌گردد از قبیل اجاره، رهن و تقسیم‌نامه (غیر از حبس)، از پرداخت عوارض و اخذ هرگونه گواهی و اعلام نظر به استثنای پاسخ استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک معاف می‌باشند؛ لکن دفاتر اسناد رسمی مکلفند نشانی محل وقوع ملک را طبق اظهار متعاملین در سند تنظیمی قید نموده و حداکثر تا پایان ماه بعد تصویر سند تنظیمی را حسب مورد به اداره امور مالیاتی یا اداره تأمین اجتماعی شهر مربوطه ارسال نمایند.

ماده ۱۰ـ

اداره امور مالیاتی محل مکلف است در اجرای تبصره (۱) ماده (۱۲۳) اصلاحی قانون ثبت بایستی ارزش معاملاتی ملک مورد معامله را به دفتر اسناد رسمی استعلام کننده اعلام نماید.

ماده ۱۱ ـ

چنانچه به درخواست متعاملین سند نقل و انتقال تلفن ثابت و همراه در دفاتر اسناد رسمی تنظیم و ثبت گردد، شرکت مخابرات ایران موظف است پس از ارایه سند مذکور نسبت به تغییر نام مالک مبادرت نماید.

ماده ۱۲ـ

دفاتر اسناد رسمی مکلفند قبل از تنظیم سند نقل و انتقال ماشین‌های چاپ، لیتوگرافی و صحافی موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را اخذ و پس از انجام معامله، خلاصه نقل و انتقال را در شناسنامه مالکیت مربوط درج و تصویر سند تنظیمی را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال نمایند. شناسنامه مذکور طبق نمونه‌ای است که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آئین‌نامه، تهیه و در اختیار مالکان ماشین‌های یادشده قرار می‌گیرد.

جهت مشاوره حقوقی با تیم وکلای وکیل پرس کلیک نمایید.  

گرفتن پایان کار چه اهمیتی دارد؟

اگر اخذ پایان کار توسط مالک یا سازنده انجام نشود دریافت سند امکان پذیر نخواهد بود. در املاکی که به صورت مشارکتی نیز ساخته می‌شوند(مالک شخص دیگر و سازنده شخصی دیگر) مالک باید سازنده را ملزم به اخذ پایان کار نماید.

مراحل اخذ پایان کار چیست؟

به طور کلی اخذ پایان کار سه مرحله دارد که عبارت است از:

  1. تشکیل پرونده
  2. تعیین تخلف یا خلافی
  3. پایان کار ساختمان

تشکیل پرونده

  • جهت اخذ پایان کار ابتدا مالک یا سازنده باید فرم درخواست اخذ پایان کار را تهیه و تکمیل کند.
  • پس از آن اگر ساخت و ساز از مدل نوسازی بوده باشد، باید عوارض نوسازی را پرداخت و رسید آن ارائه شود.
  • سپس بایستی مدارک به طور کامل برای تشکیل پرونده ارائه شود.
  • پس از طی شدن این مراحل کارشناسان دفتر فنی و شهرداری باید از ساختمان کامل شده بازدید کنند. زیرا مدارک بازید و تایید کارشناسان نیز باید به پرونده اضافه شود.

تعیین تخلف

  • پس از ارائه مدارک و بازید کارشناسان باید منتظر نظر و رای آنان ماند. اگر ملک شما بدون خلافی باشد پرونده به قسمت محاسبات رفته و رسید عوارض، گزارش ناظر و برگه اتمام بنا صادر خواهد شد.
  • اگر ملک دارای تخلف باشد، پرونده به کمیسیون داخلی ارجاع و در کمیسیون ماده ۱۰۰ مجددا بررسی خواهد شد. پس از آن مالک باید توضیحات خود را ظرف مدت ۱۰ روز راجع به تخلفات ارائه دهد تا دوباره برای پرونده تصمیم گیری شود. در نهایت تاییدیه رئیس بازرسی، معاون شهرسازی و شهرداری صادر و به دبیرخانه شهرداری منطقه تحویل داده خواهد شد.
  • اگر کمیسیون ماده ۱۰۰ رای جریمه را صادر کند، مالک باید جریمه را پرداخت کند تا ادامه مراحل اخذ پایان کار طی شود. در غیر اینصورت کمیسیون رای به تخریب بنا خواهد داد.

پایان کار ساختمان

  • در این مرحله مالک باید با اصل و کپی سند، اصل و کپی شناسنامه، رسید پرداخت عوارض نوسازی و کپی پایان کار ملک، مجددا مراحل تشکیل پرونده را انجام دهد.
  • پس از انجام این مراحل، واحد تشکیل پرونده شهرداری، پیش نویس پایان کار را آماده می‌کند و بعد از آن برگ گواهی پایان کار در قسمت پروانه ساختمان شهرداری تکمیل می‌شود. این برگ جهت تکمیل باید به امضای معاون شهرسازی، شهردار، محاسب و پیش نویس گیرنده برسد. سپس پرونده به دبیرخانه شهرداری رفته و مهر، شماره و تاریخ شهرداری در گواهی پایان کار درج می‌شود.
  • با طی کردن این مراحل، کار صدور مجوز تمام شده و پس از مدتی گواهی پایان کار صادر خواهد شد.

شرایط اخد پایان کار مدارک مورد نیاز جهت دادخواست الزام به پایان کار

مدارک مورد نیاز جهت طرح دادخواست الزام به اخذ پایان کار عبارت است از:

  • اصل و کپی سند
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • اصل و کپی انحصار وراثت و کپی شناسنامه ورثه در صورت فوت مالک اصلی
  • رسید پرداخت عوارض نوسازی
  • اصل و کپی پروانه ساختمان
  • اصل و کپی فیش آب، برق، گاز و تلفن
  • نقشه معماری ملک دارایی مهر شهرداری منطقه به همراه CD
  • تصویر پایان کار ملک که با حضور مالک یا وکیل قانونی وی اعتبار دارد

اخذ پایان کار توسط وکیل ملکی چه مزایایی دارد؟

  • اخذ پایان کار در کوتاه‌ترین زمان
  • عدم نیاز به حضور خریدار در دادگاه و مراحل رسیدگی
  • مطالبه خسارت از فرد متخلف
  • درخواست فک رهن ملک در صورتی که ملک در رهن باشد
  • اگر فروشنده برای اخذ پایان کار اقدام نکند، وکیل خریدار می‌تواند او را ملزم به اخذ پایان کار کرده و خسارت وارده را مطالبه کند.

نمونه دادخواست الزام به اخذ پایان کار

نحوه نوشتن دادخواست الزام به اخذ پایان کار به طور کلی به صورت زیر می‌باشد؟

خواهان:……..

خوانده:……..

وکیل یا نماینده قانونی:……….

خواسته یا موضوع و بهای آن : (تقاضای صدور دستور موقت، صدور حکم به اخذ پایان کار و تفکیک هر یک مقوم بر ……….. ریال و انتقال رسمی مورد معامله ( از جهت تمبر مقوم به………ریال ) و خسارات دادرسی )

دلایل و منضمات دادخواست: ۱- دلیل مالکیت ۲- قرارداد ۳- استعلام ثبتی ۴- استعلام از دفترخانه ۵- اظهارنامه

شرح دادخواست:

سلام علیکم با احترام به استحضار می‌رساند:

۱- به حکایت قرارداد تقدیمی خوانده دعوی تمامی حقوق مالکانه خود نسبت به یک دستگاه آپارتمان پلاک ثبتی . . . فرعی از . . . اصلی بخش . . . شهرستان . . . را به اینجانب خواهان فروخته و مورد معامله را تحویل داده است.

۲-  ثمن معامله مبلغ . . . ریال تعیین گردیده که مبلغ . . . ریال آن طی چک بانکی شماره . . . مورخ . . . بانک . . . پرداخت شده، حسب بند . . . قرارداد مقرر بوده بقیه با انتقال رسمی مورد معامله تایید شود.

۳- فروشنده ضمن امضا قرارداد و سقوط تمامی خیارات قانونی قسمتی از ثمن را اخذ و مورد معامله را تحویل اینجانب داده و فقط تشریفات تنظیم سند که از لوازم عقد تلقی میشود باقی مانده است.

۴- نظر به مراتب یاد شده، بدوا دستور موقت توقیف پلاک مذکور حسب ماده 310  قانون آیین دادرسی مدنی مورد تقاضا است.

۵- عنداللزوم استعلام ثبتی از باب احراز مالکیت خوانده، درخواست می‌شود.

۶-  خسارات احتمالی وفق ماده 319 قانون آیین دادرسی مدنی پس از تعیین واریز خواهد شد.

۷- استدعا دارد وفق قسمت دوم ماده 314 قانون اخیرالذکر بدون احضار خوانده با صدور قرار موافقت فرمایند.

۸- از آنجا که مقرر بوده طرفین طبق بند . . . قرارداد در تاریخ . . . در دفترخانه حاضر شوند و خوانده از اجرای این تعهد امتناع نموده درخواست دارد دستور فرمایید دفتر محترم گواهی صادر فرمایند که با رجوع به دفترخانه شماره . . . گواهی حضور اینجانب خواهان و عدم حضور خوانده اخذ و تقدیم شود.

۹- توضیحا ذکر می‌شود وفق قرارداد اینجانب صاحب حق هستم و به لحاظ امتناع خوانده از انتقال ادعا ایجاد شده و مالکیت آن برای اینجانب ادامه داشته، این حق به دیگری واگذار نگردیده و زوال نیافته است، فلذا دعوت طرفین به رسیدگی استماع دعوی و در صورت احراز صحت ادعا صدور حکم به اخذ پایان کار و تفکیک مورد معامله و محکومیت خوانده به حضور در دفترخانه و انتقال رسمی مورد معامله به جبران خسارات دادرسی درخواست می‌شود.

۱۰- از جهت ابطال تمبر خواسته به رقم مذکور تقویم گردیده و برحسب محاسبه دفتر دادگاه وفق دفترچه محاسباتی املاک تفاوت تمبر ابطال خواهد شد.

صفحه رسمی اینستاگرام تیم وکلای وکیل پرس را دنبال کنید

عکس آیکون اینستاگرام
آدرس اینستاگرام وکیل پرس

مطالب پیشنهادی

انتشار نوشته در شبکه های اجتماعی:

دیدگاهتان را بنویسید