سامانه ثنا عدل
فهرست مطالب

آموزش ثبت نام در سامانه ثنا

یکی از طرح های مهم دستگاه قضایی که موفق شد در طی سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از مدیران دستگاه قضا قرار گیرد، راه اندازی سامانه ای با نام سامانه عدل ایران یا ثنا بود. سامانه ثنا در اصل سامانه ای است که خدمات قضایی را به صورت الکترونیک در اختیار مردم کشور قرار می دهد. طبق ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 92، تمام دستگاه های قضایی موظف شدند تا از این پس با استفاده از سامانه ثنا اوراق قضایی را ابلاغ کنند.

راه اندازی سامانه عدل ایران منجر شد تا حجم بسیار زیادی از مراجعات به مراکز قضایی برای ثبت شکایت، پیگیری شکایت، محاسبه هزینه دادرسی، ارائه دادخواست، ارائه اظهارنامه و پیگیری آن و … کاهش یابد. حال این سوال مطرح می شود که چه کسانی با آموزش نحوه ثبت نام و مشاهده ابلاغیه در سامانه عدل ایران آشنا هستند؟

لازم است چه مراحلی برای استفاده از این سامانه طی شود؟ ما در این مطلب صفر تا صد راهنمای سامانه ثنا را به شما آموزش می دهیم. تا بتوانید بدون حضور به مراکز قضایی اقدام به مشاهده و پیگیری ابلاغیه های قضایی خود نمایید. همچنین در مقاله ای با عنوان امضای الکترونیکی چیست؟ به کاربردهای این نوع امضا پرداخته ایم که می توانید این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.

آموزش سامانه ثنا

راهنمای سامانه عدل ایران و خدمات ارائه دهنده آن 

همانطور که بیان نمودیم تمام افرادی که در دستگاه قضایی پرونده ای برای رسیدگی دارند، یا مشغول به کار هستند، باید در سامانه ثنا ثبت نام کنند. از این رو لازم است این دسته از افراد راهنمای سامانه عدل ایران را با دقت مطالعه کرده و در این سامانه ثبت نام کنند. برای ثبت نام و مشاهده ابلاغیه الکترونیکی در ثنا لازم است چند مرحله مهم را طی کنید:

مرحله اول: ثبت نام در سامانه ثنا 

نحوه ثبت نام در سامانه ثنا به این صورت است که، ابتدا باید وارد سامانه ثنا شده و در صفحه اول بر روی گزینه ثبت نام برخط کلیک کنید. لازم است حتما برای ثبت نام در این سامانه مدارکی همچون کارت ملی، شناسنامه، عکس، قبض آب، برق، گاز یا تلفن محل سکونت را به همراه داشته باشید.

این نکته را در نظر داشته باشید که تمامی مدارک شما باید برای ارسال در سامانه اسکن شوند. تا بتوانید به راحتی در این سامانه ثبت نام نمایید. پس از انتخاب گزینه ثبت نام برخط وارد مرحله دیگری می شوید که از شما شماره ملی، شماره سریال شناسنامه و تاریخ تولد را می خواهد. باید با دقت تمامی این موارد را یادداشت کنید.

راهنمای ثبت نام در سامانه ثنا

پس از آن نوبت به تایید قوانین می رسد. با تایید قوانین در سامانه عدل ایران وارد مرحله جدید ثبت نام در این سامانه خواهید شد. لازم است در این مرحله مشخصات شناسنامه ای خود را به صورت کامل تکمیل کنید. در این مرحله از شما اطلاعاتی همچون نام پدر، تابعیت، وضعیت تاهل، محل صدور شناسنامه، شماره شناسنامه، جنسیت، محل تولد و … درخواست می شود.

پس از تکمیل این مرحله وارد بخش دیگری می شوید که باید در این قسمت شماره تلفن ثابت، شماره همراه، ایمیل و در صورت داشتن فکس، آن را وارد کنید. البته وارد کردن شماره فکس اختیاری است پس می توانید از آن بگذرید و به مرحله بعدی روید. در این مرحله شما وارد بخش اطلاعات اقامتگاه می شوید.

راهنمای سامانه عدل ایران

باید در این بخش اطلاعات کامل محل سکونت خود از جمله استان، شهرستان، شهر، منطقه شهرداری، خیابان اصلی، نشانی کامل محل سکونت و کد پستی خود را وارد کنید. تا وارد مرحله دیگری از سامانه عدل ایران برای ثبت نام شوید. حال نوبت به بخش تکمیل تحصیلات و شغل شما می رسد.

 باید حتما تمامی این بخش ها را به طور کامل پر کنید. در انتها که تمامی مراحل ثبت نام در سامانه ثنا را سپری کردید، می توانید گزینه ثبت اطلاعات اولیه را انتخاب نمایید. تا به درگاه پرداخت هزینه متصل شوید.

ثبت اطلاعات اولیه

مرحله دوم: پرداخت هزینه ثبت نام در سامانه ثنا 

پس از سپری کردن مرحله اول و تکمیل اطلاعات اولیه، باید هزینه ثبت نام را از طریق یکی از کارگزاری ها انتخاب کنید. البته لازم به ذکر است که شما در این مرحله می توانید با انتخاب ویرایش اطلاعات اولیه، به مرحله قبلی بازگردید تا در صورتی که اطلاعاتی را به اشتباه وارد کرده اید، اصلاح نمایید.

در صورتی که هیچ گونه اصلاحی در مرحله قبلی نیاز نداشته باشید، می توانید با انتخاب درگاه مورد نظر خود اقدام به پرداخت هزینه ثبت نام در سامانه عدل ایران نمایید.

پرداخت هزینه ثبت نام در ثنا

مرحله سوم: انجام احراز هویت به صورت غیرحضوری 

زمانی که شما پرداخت هزینه ثبت نام در سامانه ثنا را انجام دادید، وارد صفحه دیگری با نام احراز هویت غیرحضوری می شوید. لازم است در این مرحله بر روی گزینه شروع فرایند احراز هویت کلیک نموده و وارد صفحه مورد نظر شوید. لازم است در صفحه سفید رنگی که در پیش روی شما قرار می گیرد، با استفاده از حالت تاچ پد لپتاپ یا موس امضای خود را وارد کنید.

البته از آنجایی که امضا کردن با موس کار دشواری است، بهتر است این مرحله از احراز هویت سامانه عدل ایران را با استفاده از تلفن همراه خود انجام دهید. پس از ثبت امضا، نوبت به ثبت عکس می رسد. شما باید از عکس باکیفیتی که از چهره خود گرفته اید، این مرحله را سپری کنید. با اتمام این مراحل، احراز هویت شما به اتمام می رسد و شما باید منتظر اعلام نتیجه نهایی ثبت نام در ثنا بمانید.

احراز هویت سامانه عدل ایران

در صورتی که روند ثبت نام شما در سامانه عدل ایران به درستی طی شده باشد، پیامکی بر روی تلفن همراه شما ارسال خواهد شد که” احراز هویت شما با موفقیت انجام شد”. برای آنکه از این مسئله اطمینان حاصل نمایید، می توانید به صفحه اول سامانه ثنا مراجعه نموده و بر روی گزینه ثبت نام برخط کلیک کنید.

پس از آن اطلاعات دیگر همچون تاریخ تولد، شماره ملی و شماره شناسنامه خود را وارد کنید، تا با پیغامی مبنی بر موفقیت شما در ثبت نام مواجه شوید. از این پس می توانید به صورت غیر حضوری خدمات قضایی را دریافت کنید.

بازگشت به صفحه اول سامانه ثنا

نکات مهم در خصوص خطاهای ثبت نام در سامانه ثنا 

برخی از کاربران ممکن است در زمان ثبت نام در سامانه عدل ایران، با خطای  Site is not secure یا عدم امنیت سایت مواجه شوند. برای برطرف کردن این خطا بهتر است به تنظیمات مرورگر خود مراجعه نموده و بر روی گزینه Advanced کلیک کنید. در این قسمت لینک مورد نظر را انتخاب نمایید تا سایت بتواند لینک را بارگذاری کند.

از سوی دیگر اگر با خطای” تصاویر متعلق به یک شخص نمی باشد” مواجه شدید، لازم است به صفحه اول سامانه ثنا بازگردید و مجددا فرایند ثبت نام را تکرار کنید. با وارد کردن اطلاعات اولیه سامانه به صورت خودکار شما را به مرحله احراز هویت هدایت می کند. اگر پرداخت را انجام داده باشید، سیستم دیگر وارد این مرحله نمی شود و تنها باید کارگزاری مورد نظر را برای پرداخت انتخاب نمایید تا وارد مرحله احراز هویت شوید.

خطای عدم امنیت سایت

از آنجایی که امنیت سامانه عدل ایران بسیار بالا است،  هر کاربر در صورت بروز خطا می تواند تنها سه مرتبه فرایند احراز هویت را با یک کارگزاری انجام دهد. در صورتی که این فرایند بیش از 3 بار تکرار شود، لازم است کاربر کارگزاری خود را تغییر دهد.

در انتها نیز اگر با خطای ” ویدئو نامعتبر است” مواجه شدید، باید به این مسئله توجه کنید که علت بروز این خطا نبودن چهره در ویدئو، وجود چندین چهره در ویدئو، فاصله نامناسب چهره از لنز دوربین، و مناسب نبودن نور محیط است. از این رو لازم است با دقت به این نکات توجه نمایید. حتما در نظر داشته باشید که برای گرفتن عکس سلفی، تمامی شئونات اسلامی را رعایت کنید.

خطای احراز هویت

دریافت شناسه قضایی یا کد ثنا چه مزایایی دارد؟

تمام افرادی که در دستگاه قضایی پرونده ای برای رسیدگی دارند، لازم است حتما کد ثنا دریافت کنند. زیرا با استفاده از دریافت این کد می توانند بدون مراجعه حضوری به مراکز قضایی، ابلاغیه های خود را دریافت کنند. لازم است این نکته را بدانید که کد ثنا ابلاغیه های دادگاه را برای هر دو طرف پرونده، کارشناسان، نماینده های قانونی آنها، دفاتر خدمات قضایی و دیگر افراد مرتبط به پرونده ارسال می کند.

از این رو لازم است اشخاص حقیقی، حقوقی، افرادی که به عنوان شاهد به مراکز قضایی مراجعه می کنند، کارشناسان و … همگی در سامانه عدل ایران ثبت نام نموده و کد ثنا دریافت کنند. تا به صورت الکترونیکی بتوانند اوراق قضایی را دریافت کنند و دیگر به صورت حضوری به مراکز قضایی مراجعه نکنند.

مزایای ثبت نام در سامانه عدل ایران

راهنمای ورود به سامانه ثنا (عدل ایران)

در این قسمت توضیح خواهیم داد که پس از ثبت نام، چگونه می توانیم به سامانه ثنا وارد شویم.

  • در ابتدا وارد سامانه ثنا شوید.
صفحه اصلی سامانه ثنا
روی گزینه سمت راست کلیک کنید
  • پس از کلیک بر روی گزینه سامانه ابلاغیه الکترونیک، با صفحه زیر مواجه می شوید.در این صفحه ابتدا باید شماره ملی خود را در فیلد بالا وارد کنید. سپس در فیلد پایین، رمز شخصی خود را که توسط این ارگان به همراه شما پیامک شده را وارد کنید.در نگهداری و ضبط این رمز کوشا باشید. چرا که هر کاربر تنها 3 بار قادر به بازیابی رمز عبور خود می باشد.

پس از وارد کردن کد ملی و رمز شخصی، با پیغامی مواجه خواهید شد که اعلامیه ارسال رمز یک بار مصرف شماست. این رمز یک رمز تصادفی می باشد که امنیت حساب شما را تامین، و هر بار نیز تغییر می کند. این رمز را که به شما پیامک می شود،درون فیلد مشخص وارد می کنید.

چگونه وارد سامانه ثنا شویم؟
بر روی عبارت متوجه شدم                 کلیک کنید.

پس از وارد کردن رمز شخص شما کاملا وارد حساب خود شده اید.اکنون می توانید با کلیک بر روی ابلاغیه های جدید، از اخرین اعلانات نسبت به پرونده خود مطلع شوید. اگر قبلا ابلاغیه خود را در سامانه ثنا مشاهده کرده اید، باید بر روی ابلاغیه های مشاهده شده کلیک کنید که آرشو شما در سامانه ثنا می باشد. نیز می توانید با شماره پرونده، و با رمز پرونده نیز از فیلد های مربوطه برای دریافت ابلاغیه و پیگیری اقدام کنید.

چگونه وارد سامانه ثنا شویم؟

سخن پایانی

حال که با تمامی مراحل و فرایندهای ثبت نام در سامانه ثنا آشنا شدید، می توانید به راحتی تمامی خدمات دستگاه قضایی را به صورت الکترونیکی دریافت کنید. اما در صورت بروز هرگونه مشکلی می توانید از کارشناسان گروه وکلای وکیل پرس مشاوره دریافت کنید. گروه وکلای وکیل پرس تمام خدمات حقوقی آنلاین از جمله مشاوره حقوقی تلفنی و واتساپ در زمینه های مختلف ملکی، بانکی، بورس، خانواده، اراضی و املاک، کیفری و … را به کاربران ارائه می دهند.

از این رو اگر سوالی در زمینه های مختلف داشته باشید، یا آنکه در مرحله ای از ثبت نام در سامانه عدل ایران با مشکل مواجه شدید، می توانید از آنها کمک بگیرید. مسلما دریافت مشاوره تلفنی از وکلای با تجربه می تواند بسیاری از مشکلات شما را برطرف نماید.

همچنین شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی فوری با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.

برخی سوالات متداول در حوزه سامانه عدل ایران

آیا همه افرادی که در دستگاه قضایی پرونده دارند باید در سامانه ثنا ثبت نام کنند؟

بله

آیا افرادی که به عنوان شاهد به مراکز قضایی مراجعه می کنندب باید کد ثنا داشته باشند؟

بلی همه افراد به عنوان شاهد باید در سامانه ثنا ثبت نام و داری کد ثنا باشند.

مطالب پیشنهادی

انتشار نوشته در شبکه های اجتماعی:

دیدگاهتان را بنویسید