کشف حجاب در خودرو
فهرست مطالب

کشف حجاب در خودرو | پیامک کشف حجاب در خودرو

کشف حجاب در خودرو یکی از موضوعاتی که اخیرا به شدت مورد بحث قرار می گیرد و موضوع ارسال پیامک های کشف حجاب سبب نگرانی های بی شماری بین عوام مردم شده است. عده کثیری از افراد که پیامک تذکر کشف حجاب در خودرو را دریافت می نمایند به شدت نگران مسئله سوء پیشینه می باشند.

از این رو بر آن شدیم تا ضمن بررسی موضوع کشف حجاب در قانون مجازات اسلامی با نحوه برخورد با پیامک های کشف حجاب پلیس  امنیت اخلاقی ، نیز شما را آشنا و به سوالات احتمالی ذهنی شما پاسخ دهیم.

در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی رایگان، مشاوره حقوقی آنلاین، مشاوره حقوقی تلفنی و یا مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری دارید با ما تماس بگیرید و یا با تکمیل فرم مشاوره حقوقی سوال خود را از وکلای ما به صورت شخصی بپرسید.

 

آیا کشف حجاب در خودرو جرم است؟

در دین اسلام موضوع حجاب به شدت مورد تاکید قرار گرفته است و جز اصول اساسی است که در جوامع اسلامی به شدت نسبت به آن حساسیت نشان داده شده است.

حفظ حجاب اسلامی موضوعی است که در گذشته تنها در شرع  بررسی می شد اما در سال های اخیر به جهت اهمیت مسئله حجاب از شرع به قانون نیز کشیده شده است.

قانون گذار بحث حجاب را در قانون مجازات اسلامی مورد جرم انگاری قرار داده است و برای زنانی که بدون حجاب درانظار حاضر می گردند مجازات حبس و جزای نقدی را در نظر گرفته است.

قانون گذار در تبصره ماده 638  قانون مجازات اسلامی چنین مقرر داشته است:

 

زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای‌ نقدی محکوم خواهند شد.

 

این تبصره به کشف حجاب در انظار عمومی نظر دارد اما بسیاری از افراد خودرو های شخصی را از این مسئله مستثنی می دانستند و بر این نظر بودند که خودرو حریم شخصی است و در آن می توان آزادانه کشف حجاب نمود .

این موضوع تا مدت ها مورد بحث و بررسی های پی در پی قرار گرفت تا اینکه در نهایت مجلس شورای اسلامی در طرحی تحت عنوان صیانت از عفاف و حجاب، به صورت کاملا مجزا موضوع کشف حجاب در خودرو را مطرح نمود.

محدوده این طرح سر و صورت و گردن و در همان حدی است که شرع مجاز دانسته است.

قانون گذار در این طرح جدای از مجازاتی که در تبصره ماده 638 برای افراد در نظر گرفته شده است جریمه ای معادل 100 هزار تومان  نیز مقرر کرده است و برای چنین فردی که اقدام به کشف حجاب در خودرو نموده است 10 نمره منفی نیز لحاظ می نماید.

البته بدیهی است که با اعمال جریمه نمی توان افکار و اعتقادات فردی را تغییر داد اما این امر نوعی اقدام پیشگیرانه از شیوع این امر در جامعه است اگرچه ریشه یابی نشده اعمال گردیده است.از این رو بهتر است در جهت ریشه یابی مسئله کشف حجاب بررسی های موردی تری لحاظ شود.

 

آیا این جریمه صرفا برای راننده وسیله نقلیه است ؟

بر خلاف تصور بسیاری از افراد این جریمه صرفا برای راننده وسیله نقلیه نمی باشد بلکه برای سر نشینان نیز این جریمه لحاظ می گردد. البته این موضوع به شدت مورد انتقاد ماشین های مسافربری است، چرا که معمولا این افراد به این موضوع معترض هستند که نمی توانند به مسافران برای حجاب تذکر بدهند و یا در صورت تذکر  جوابی دریافت نمی نمایند.

 

پیامک کشف حجاب در خودرو شامل چه تذکری است؟

با پیامک کشف حجاب در خودرو بسیاری از افراد آشنایی دارند. اما بسیاری از افراد که آشنایی با این نوع از پیامک ها ندارند ، زمانی که برای اولین بار با چنین پیامک هایی از طرف پلیس امنیت مواجه می گردند به شدت دچار ترس و نگرانی می شوند. در حالیکه جای نگرانی چندانی مخصوصا در مرتبه اول وجود ندارد چراکه این امر نوعی عمل پیشگیرانه است که اعمال می گردد.

مفاد این پیامک که برای اولین بار به مالک خودرو ارسال می گردد، چنین است:

“سلام.

مالک خودرو به شماره پلاک……………….. سرنشین/ راننده خودرو شما مرتکب جرم کشف حجاب، شده است.

فلذا به جهت جلوگیری از تکرار جرم به شما تذکر داده می شود.

پلیس امنیت اخلاقی “

 

ارسال اولیه این پیامک نگرانی را در بر نخواهد داشت و چنانچه با چنین پیامکی مواجه شدید نیاز نیست که توضیح خاصی را به سازمان یا ارگانی بدهید یا عملی را انجام دهید اما موضوع زمانی جدی می گردد که عمل بی حجابی و بد حجابی در همان خودرو مجددا تکرار گردد. که در این مواقع مفاد پیامک نیز از نوع تذکر صرف  خارج می گردد. پیامک دوم دارای چنین مفادی می باشد:

” مالک محترم خودرو شماره…………در خودرو شما جرم کشف حجاب رخ داده است. لذا ضمن اخطار مبنی بر عدم تکرار جرم، به شما ابلاغ می گردد حداکثر ظرف مهلت 10 روز جهت رسیدگی به پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خود یا کلانتری های تهران بزرگ مراجعه نمایید”

این پیامک دوم زنگ خطری محسوب می گردد و مالک خودرو موظف می گردد به کلانتری محل سکونت خویش مراجعه نماید و تعهد دهد که عمل بدحجابی و کشف حجاب در خودرو مزبور دیگر رخ نخواهد دد.

البته بسیاری از افراد نگران سوء پیشینه شدن تعهد مزبور می باشند اما لازم به ذکر است که چنین امری رخ نمی دهد و این تعهد صرفا جهت نگه داری در پلیس امنیت می باشد.

 

برخی سوالات متداول

پیامک کشف حجاب برای بار دوم واسم اومده، باید چیکار کنم؟

در اسرع وقت به پلیس امنیت مراجعه کنید: 1) از شما تعهد اخلاقی می گیرند 2) با تکرار موضوع ماشین به پارکینگ منتقل می شود.

گروه وکلای وکیل پرس برای انجام هر گونه مشاوره حقوقی با وکلای پایه یک دادگستری، در خدمت شماست.

مطالب پیشنهادی

انتشار نوشته در شبکه های اجتماعی:

دیدگاهتان را بنویسید