فهرست مطالب

مهلت اعاده دادرسی ماده 477

امروز به یکی از سوالات پرتکراری که در پنل گفتگوی انلاین سایت وکیل پرس از وکلای با تجربه پرسیده شده است خواهیم پرداخت با عنوان “مهلت اعاده دادرسی ماده 477” با ما همراه باشید.

در رابطه با اعاده دادرسی موضوع ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری بیان داشتیم که رئیس قوه قضائیه به عنوان مرجع درخواست دهنده به دیوان عالی کشور می تواند خواستار اعاده دادرسی در مواردی که تشخیص بدهد و کاشف به عمل آید که حکم صادر شده با موازین شرعی و قانونی مغایرت دارد نقض آن را از دیوان عالی کشور تقاضا بنماید. تا قبل از تصویب دستورالعمل اجرایی ماده 477 جز رئیس قوه قضائیه، هیچ مقام قضایی نمی توانست در جایگاه مقام تشخیص ، معترض نقض حکمی که توسط مراجع بدوی یا تالی صادر گردیده شده بود در جهت اینکه با مقررات قانون و شرع تطابق ندارد از دیوان عالی کشور گردند اما این دستورالعمل دامنه این اجازه را از محدودیت خارج ساخت و به بعضی از مقامات قضایی از جمله دادستان کل کشور، رئیس سازمان قضایی نیروی های مسلح، قاضی صادر کننده حکم و قاضی اجرای حکم و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ذی النفع ،حق داشتن اعتراض نسبت به نقض حکم را به دیوان عالی کشور به صورت غیر مستقیم داد که در مقاله مرتبط با اعمال ماده 477 در رابطه با آن به صورت مفصل بحث نمودیم اما در اینجا می خواهیم به این سوال بپردازیم که آیا اعلام اعاده دادرسی ماده 477 همانند ماده 474 با محدودیت مواجه بوده است ؟

در پاسخ به این سوال متن صریح ماده 477 پاسخگوی سوال ما خواهد بود چون این ماده برخلاف ماده 474 که مهلت پذیرفته شدن اعاده دادرسی را با محدودیت مواجه نساخته و زمان تشخیص آن را برعهده رئیس قوه قضائیه گذاشته است تا هر زمانی که خلاف بودن امری را ثابت نمود آن را اعلام بنماید و همچنین است راجع به سایر مقامات دیگری که به عنوان معترض قرار است این امر را به صورت غیر مستقیم به دیوان عالی کشور اعلام بنمایند پس متوجه شدیم در این رابطه محدودیتی وجود نداشته است و این اعلام هر زمانی که بوده باشد چه قبل از قطعیت اجرای حکم و چه بعد از قطعی شدن حکم، موجب گردیده که اجرای حکم تا زمان صدور رای جدید متوقف گردد.

این عدم محدودیت زمانی، یکی از نقض های قانونی ماده 477 بوده است چرا که موجب اطاله دادرسی پرونده شده است ممکن است بپرسید چرا ؟
فرض کنید حکم قطعیت یافته به مرحله اجرا رسیده و در اثنای دادرسی کاشف به عمل آمده که حکم صادره با موازین قانونی و شرعی تعارض داشته است، و در اینجا به دستور رئیس قوه قضائیه، تقاضای اعاده دادرسی به دیوان شده و تا زمان مشخص شدن حکم مجدد، اجرای حکم به تعویق می افتد.

در چه زمانی می توان جهت اعاده دادرسی از ماده ۴۷۷ استفاده نمود؟

ماده ۴۷۷ قانون مدنی ایران در مورد اعاده دادرسی تعیین می کند که در صورتی که حکم قطعی صادر شده باشد ولی شرایط اصل عدالت در دادرسی رعایت نشده باشد، طرفین می توانند در موارد زیر از جهت اعاده دادرسی استفاده کنند:

1. وجود تقاضای صحیح: طرف متقاضی باید درخواست خود را به شکل مناسب و به صورت کتبی به دادگاه ارائه کند.

2. عدم رعایت شرایط اصل عدالت: طرف متقاضی باید بتواند نشان دهد که در دادگاه قبلی، شروط عادلانه‌ای برای رسیدگی به پرونده رعایت نشده است. به عبارت دقیق‌تر، باید نشان داد که چارچوب قانون و روال‌های قضائی مناسب رعایت نشده است.

3. حکم قطعی: طرف متقاضی بایستی حکم قطعی در دادگاه قبلی دریافت کرده باشد. حکم قطعی به معنای حکمی است که برای طرفین نهایی شده و از طرف دادگاه صادر شده است.

4. موضوع اعاده دادرسی: موضوع اعاده دادرسی باید در حدود صلاحیت دادگاه جدید باشد و نباید تحت پوشش موارد استثنائی قانون باشد.

بنابراین، طرفین می توانند در صورت رعایت شرایط فوق، پس از صدور حکم قطعی و در صورت عدم رعایت شروط عدالت، جهت اعاده دادرسی از ماده ۴۷۷ استفاده کنند.

آیا می دانید:

اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری

برخی از سوالات متداول در خصوص مهلت اعاده دادرسی ماده 477:

آیا اعتراض نسبت به اعاده دادرسی راجع به اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری محدود به زمان مشخصی بوده است؟

در پاسخ به این سوال باید بیان داریم نص صریح ماده 477 موعد زمانی خاص را راجع به طرح اعتراض چه شخص معترض رئیس قوه قضائیه بوده باشد یا سایر مقامات قضایی دیگر یا شخص ذی النفع و وکیلش محدود به زمان مشخصی ننموده است

ملاک ماده 477 در رابطه با اعتراض به دیوان عالی کشور و درخواست اعاده دادرسی چه بوده است؟

در اینجا غرض از نقض حکم صادره عدم تطبیق آن با موازین شرعی و قانونی بوده است

آیا اعاده دادرسی ماده 477 موجب متوقف شدن اجرای حکم صادره می گردد؟

به موجب ماده 478 درصورت وارد بودن اعتراض نسبت به اعاده دادرسی اجرای حکم تا صدور حکم مجدد به تعویق افتاده و از متهم تامین مناسب اخذ می گردد

جهت اخذ مشاوره تخصصی با وکیل ماده 474 در تهران هم اکنون تماس بگیرید. صفحه رسمی اینستاگرام وکیل پرس پلی برای پاسخ به سوالات در حوزه مهلت اعاده دادرسی ماده 474

 

شماره مشاوره حقوقی تلفنی

نویسنده: دکتر مهدی صنم پور

بهترین وکلای اعاده دادرسی

آقای محمدهادی پورسینا

از وکلای باتجربه در زمینه اعاده دادرسی

دکتر علیرضا صالحی فر، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی تهران و وکیل پایه یک دادگستری با بیش از ۱۴ سال سابقه وکالت در محاکم دادگستری می باشد.

دکتر صالحی فر، دارای تالیفات متعدد علمی حقوقی بوده و بارها از ایشان به عنوان استاد مدعو و پژوهشگر برتر در دانشگاهها و موسسات علمی جهان از جمله سوئد، آلمان، استرالیا و نیوزیلند دعوت به عمل آمده است.

آقای پورسینا وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای دادگستری مرکز تهران هستند. از وکلای باتجربه در زمینه اعاده دادرسی می باشند و دعاوی خانواده، ملکی، کیفری، داوری، وصول مطالبات، جرایم علیه اشخاص، جرایم علیه اموال، اموال و مالکیت، مالکیت معنوی، ثبت اسناد و … تخصص و تجربه دارند.

سرکار خانم نسترن زمانی پور

از وکلای مجرب در اعاده دادرسی

دکتر محمد تقی زاده، وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقی در شهر تهران، عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و از بهترین، موفق ترین و با تجربه ترین وکلای تهران و فارغ التحصیل از دانشگاه دولتی علامه طباطبایی تهران می باشند.

تخصص ایشان در پرونده های کیفری علی الخصوص جرایم مواد مخدر در تمامی مراجع شامل دادسرا، دادگاه انقلاب و دیوان عالی کشور می باشد :

صبر، حسن سابقه، صداقت، پاسخگویی، دقت نظر در اظهارات مراجعین و ارائه راه حل مطلوب و پیگیری مجدانه در پرونده‌های وکالتی سبب گردیده تا ایشان در زمره وکلای خوشنام کشور قرار گیرند. در کارنامه شغلی دکتر محمد تقی زاده، سابقه وکالت در پرونده های کلان و جنجالی مشاهده می گردد.

خانم زمانی پور از وکلای پایه یک دادگستری تهران و از وکلای مجرب در اعاده دادرسی می باشند ایشان بیش از 10 سال سابقه وکالت دارند و در انواع دعاوی کیفری، ملکی، خانواده، داوری، انحصاروراثت، قراردادها، اجرای احکام، جرایم اینترنتی، جرایم علیه اشخاص، جرایم علیه اموال و … تخصص دارند.

سرکار خانم فاطمه میر

متخصص در دعاوی دیوان عالی

آقای اسلامی مهر با بیش از 20 سال سابقه در حرفه وکالت یکی از بهترین وکلای مواد مخدر در تهران هستند. متخصص در دعاوی کیفری، مواد مخدر، سرقت، آدم ربایی و … می باشند. سایر فعالیت های آقای اسلامی مهر در زمینه پرونده های حقوقی، خانواده، ملکی، ثبتی و … است.

آقای اسلامی مهر به عنوان وکیل پایه یک دادگستری تجارب بسیاری را در زمینه های مختلف کسب کرده اند. در دیوان عدالت اداری فعالیت داشته اند و به تنظیم انواع قراردادهای داخلی و بین المللی می پردازند.

تخصص ایشان در پرونده های خانواده و مشکلات خانوادگی و دعاوی طلاق از جمله طلاق توافقی، طلاق به درخواست زوج و طلاق به درخواست زوجه می باشد. همچنین دکتر محمد تقی زاده وکالت دعاوی در خصوص مهریه، حضانت، سلب و لغو حضانت، ملاقات فرزند مشترک، نفقه زوجه، نفقه فرزند مشترک، الزام به تمکین، استرداد جهیزیه، تهیه مسکن مستقل، اثبات واقعه نکاح، اجرت المثل ایام زوجیت و کلیه امور مربوط به مشکلات خانوادگی را بر عهده می گیرد.

خانم ساناز اسدی پور

متخصص در زمینه اعاده دادرسی

جناب آقای بنی جمالی وکیل پایه یک دادگستری در تهران و خبره در پرونده های مربوط به مواد مخدر هستند. ایشان پیش از وکالت، نزدیک به 15 سال در یکی از موسسات مالی و اعتباری کشور به عنوان کارمند فعالیت داشته اند. از جمله تخصص های ایشان در زمینه پرونده های مواد مخدر، تولید و پخش انواع مواد مخدر صنعتی و سنتی، قاچاق آن به کشور، مصرف انواع مواد مخدر و … است.

خانم اسدی پور وکیل پایه یک دادگستری در تهران و دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق خصوصی و بیش از 7 سال سابقه در حرفه وکالت می باشند. متخصص در زمینه اعاده دادرسی، متخصص در دعاوی خانواده، طلاق توافقی، محاسبه مهریه، انحصار وراثت و … هستند. از دیگر خدماتی که در دفتر حقوقی خانم اسدی پور ارایه می شود، قبول وکالت ایرانیان خارج از کشور است. 

آقای محسن علی گل تباربائی

متبحر در امور اعاده دادرسی

سرکار خانم آذین طالبی وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره حقوقی و وکالت خود را با گرفتن پروانه وکالت صادره از کانون وکلای استان مازندران انجام می‌دهد. از تخصص های وی می توان به قبول دعاوی جرایم اقتصادی، تنظیم قرارداد، جرایم رایانه ای، کیفری، وکیل مهاجرت، حقوقی، خانواده، دعاوی شرکت ها اشاره نمود که وی با سابقه موفق خود در این زمینه ها توانسته اند تا جایگاه ویژه ای بین وکلای شهر تهران کسب کنند.

آقای وکیل محسن علی گل تباربائی، وکیل پایه یک دادگستری، عضو کانون وکلای مرکز تهران و مدرس دانشکده حقوق هستند. از وکلای خبره و متبحر در امور اعاده دادرسی می باشند و در این زمینه کمک های بسیاری به موکلین خود ارایه می کنند. مدرک کارشناسی ارشد دارند و در حال حاضر دانشجوی دکترای حقوق خصوصی می باشند.

 

آقای مصطفی محمدی

وکیل خبره در امور اعاده دادرسی

جناب آقای محمد مومن زاده وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی با بیش از 7 سال سابقه مشاوره و همکاری با موسسات و شرکت ها، کسب رتبه برتر در آزمون های ورودی وکالت، قضاوت، ارشد، دارای مدرک کارشناس ارشد جزا و جرم شناسی دانشگاه سراسری قم، وی با سابقه درخشان چندین ساله خود توانسته است تا ورود در بیش از ۳۰۰ پرونده کیفری، ملکی، حقوقی و ارث و خانواده و … را داشته باشد. جناب آقای محمد مومن زاده متخصص در پرونده های کیفری، ملکی، قراردادها، ارث، خانواده، مواد مخدر می باشد.

آقای محمدی وکیل پایه یک دادگستری در تهران و مدیر و مسؤل موسسه وکیل سرا هستند. متخصص در دعاوی کیفری، جرایم رایانه ای، اینترنتی و سایبری می باشند. ایشان به عنوان وکیل خبره در امور اعاده دادرسی، اطلاعات کامل و جامعی در خصوص قوانین می دانند. در جلسات مشاوره ای که با موکلین دارند، به طور کامل جزئیات پرونده را توضیح می دهند.

 
مقالات مرتبط

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید