ممنوعیت صدور چک در وجه حامل
فهرست مطالب

ممنوعیت صدور چک در وجه حامل از چه تاریخی اجرا میشود؟

ممنوعیت صدور چک در وجه حامل ، از جمله مواردی بود که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان متبحر بانکی و حتی مشاوران حقوقی که در دعاوی مالی و بانکی با پرونده های مختلفی سر و کار داشتند، می تواند جلوی سوء استفاده های متعددی را که در طی این سالها رخ داده است را بگیرد.

شاید شما هم جزو آن دسته از افراد باشید که سوالاتی مانند : صدور چک در وجه حامل به چه معناست؟ صدور چک در وجه حامل چه خطراتی می تواند داشته باشد؟ قانون جدید صدور چک یعنی چه ؟ ممنوعیت صدور چک در وجه حامل از چه تاریخی اجرایی شده است ؟ و … در ذهنتان به وجود آمده باشد.

 

ممنوعیت صدور چک در وجه حامل

ممنوعیت صدور چک در وجه حامل طرحی بود که از مورخ 21 آذر 99 اجرایی شد و پس از آن دیگر افراد مجاز به  صدور چک در وجه حامل نمی باشند.

 ممنوعیت صدور چک در وجه حامل گامی اساسی در جهت پیشگیری از جرایم بی شماری است که نسبت به چنین چک هایی رخ می داد.

 

صدور چک در وجه حامل

صدور چک در وجه حامل بدین معنا بود که در قسمت نام دارنده چک، عنوان در وجه حامل قید می شد و از آن پس، هر کس که چنین چکی را در دست داشت، دارنده آن محسوب می شد و می توانست در جهت وصول آن اقدام نماید. اما اگر دارنده چک، آن را گم می کرد و یا اینکه چک مورد سرقت قرار می گرفت، اثبات این امر که چک سرقت شده و یا مفقود شده است دشوار بود، چراکه فلسفه چک حامل این بود که دارنده مالک آن است.

این امر سبب سوء استفاده های بی شماری از چک های در وجه حامل می شد از این رو قانون گذار با تدبیری که اندیشید، ممنوعیت صدور چک در وجه حامل از آذر 99 را اعلام نمود.

با طرح ممنوعیت صدور چک در وجه حامل از آذر 99، تدابیری نیز در این جهت اندیشیده شده است که مهم ترین آن ها ثبت اطلاعات هویتی دارنده چک از تاریخ سررسید و همینطور کلیه نقل و انتقالات چک در سامانه صیاد بانک مرکزی است. این امر الزامی است و چک های صادره که از تاریخ مزبور به بعد صادر می گردد بایستی در سامانه صیاد بانک مرکزی که تحت عنوان سامانه پیچک است ثبت گردد.

بانک مرکزی نیز موظف است از سامانه مزبور استعلام اخذ نماید تا مطمئن گردد که اطلاعات وارد شده صحیح است.

قانون گذار در ماده 21 قانون جدید صدور چک امور فوق را مورد بررسی قرار داده است و با توجه به ماده مزبور ثبت چک در سامانه صیاد الزامی است و از طرفی دیگر قانون گذار در تبصره یک ماده 21 مکرر قانون صدور چک  صدور و ظهر نویسی چک در وجه حامل را ممنوع اعلام نموده است.

 

تبصره یک ماده مذکور چنین آورده است:

 “در مورد چک‌هایی که پس از گذشت دو سال از لازم‌الاجراء شدن این قانون صادر می‌شوند، تسویه چک، صرفا در سامانه تسویه چک (چکاوک) طبق مبلغ و تاریخ مندرج در سامانه و در وجه دارنده نهائی چک براساس استعلام از سامانه صیاد انجام خواهد شد و در صورتی که مالکیت آنها در سامانه صیاد ثبت نشده باشد، مشمول این قانون نبوده و بانک‌ها مکلفند از پرداخت وجه آنها خودداری نمایند. در این موارد صدور و پشت نویسی چک در وجه حامل ممنوع است و ثبت انتقال چک در سامانه صیاد جایگزین پشت نویسی چک خواهد بود. چک‌هایی که تاریخ صدور آنها قبل از زمان مذکور باشد، تابع قانون زمان صدور می‌باشد.”

 

سوال: ترتیب پرداخت چک هایی قبل از تاریخ ممنوعیت صدور چک در وجه حامل صادر شده باشند چیست؟

پاسخ: در مورد چک های در وجه حاملی که پیش از تاریخ مزبور صادر شده اند مطابق با قانون زمان صدور آن ها برخورد می شود اما چنانچه چکی پس از تاریخ مزبور بر خلاف مقررات اعلام شده صادر گردد قابل ترتیب اثر در بانک نیست.

 

برای هر نوع مشاوره حقوقی در زمینه قانون جدید صدور چک با وکلای پایه یک دادگستری در وکیل پرس تماس بگیرید.

مطالب پیشنهادی

انتشار نوشته در شبکه های اجتماعی:

دیدگاهتان را بنویسید