نماد سایت وکیل پرس

زمان به نتیجه رسیدن پرونده های ملکی چقدر است؟

به نظر شما زمان به نتیجه رسیدن پرونده های ملکی چقدر است؟ با وکیل پرس همراه باشید.

پرونده‌های ملکی و اموال غیرمنقول که در محاکم قضایی مورد بررسی قرار می‌گیرد، می‌توانند از طریق وکیل پیگیری شوند. از جمله موضوعاتی که به پرونده‌های ملکی مرتبط است و در دادگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد می‌توان به مواردی از جمله الزام به اخذ صورت‌مجلس تفکیکی، ابطال قرارداد و یا فسخ قرارداد، اخذ و مطالبه اجرت‌المثل. مطالبه سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت، الزام به تنظیم سند رسمی، الزام به فک رهن، الزام به اخذ پایان کار، کلیه دعاوی موقوفات عام و خاص، اخذ و مطالبه اجور معوقه، تخلیه اماکن تجاری مشمول قانون و … اشاره کنیم. اما سوالی که در رابطه با پرونده‌های ملکی وجود دارد، مدت زمان رسیدگی به این پرونده‌هاست که در این مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم.

دعاوی کیفری و پرونده‌های ملکی

طبق نظر مشاوران حقوقی تیم وکیل پرس بیشتر پرونده‌های ملکی در محاکم قضایی مربوط کلاهبرداری‌ها و یا جعل اسناد است که در نهایت خریدار یا فروشنده مجبورند پرونده آن را تشکیل دهند. این پرونده‌ها می‌توانند از طریق وکیل ملکی پیگیری شوند که مدت زمان کمتری وقت صرف آن‌ها می‌شود. از آنجا که مشاور حقوقی املاک با تمامی قوانین آیین دادرسی کیفری آشنایی دارند، مدت زمان پیگیری این پرونده‌ها کوتاه‌تر خواهد بود.

صدور حکم برای پرونده‌های ملکی به چندین عامل بستگی دارد:

نوع دعوای ملکی
یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی زمان به نتیجه رسیدن پرونده‌های ملکی به نوع دعوا بستگی دارد که ممکن است از راه کیفری و یا حقوقی طرح شکایت شده باشد. هر دو روش با هم تفاوت دارند و به همین دلیل مدت زمان پیگیری پرونده نیز با هم متفاوت خواهد بود.

میزان مستندات و ادله پیگیری پرونده
یکی از عواملی که مدت زمان به نتیجه رسیدن پرونده ملکی را مشخص می‌کند، ارائه ادله و مستندات است. شاکی باید در دادگاه تمامی مستندات ادعای خود را به قاضی ارائه دهد تا قابل پیگیری باشد. گاهی شاکی به این مستندات دسترسی ندارد و تهیه آن‌ها و یک سند رسمی به مدت زمان زیادی نیاز دارد.

بررسی کارشناس دادگستری
براساس گفته تیم حقوقی وکیل پرس یکی دیگر از عواملی که ممکن است حتی باعث طولانی‌تر شدن زمان به نتیجه رسیدن پرونده‌های ملکی شود، ضرورت نظارت و تایید کارشناس است. حتی گاهی هم ممکن است به نظر کارشناس اعتراض داشته باشد که دادگاه فرصت دیگری برای نظر کارشناسی را به شما ارائه می‌دهد. تمامی این موارد به زمان بیشتری نیاز دارد تا رأی دادگاه در مورد پرونده صادر شود.

پرداخت هزینه‌های دادرسی
گاهی ممکن است هزینه‌های دادرسی آنقدر زیاد باشد که توانایی پرداخت آن را در مدت زمان کوتاه نداشته باشید و مجبور شوید مدت زمان بیشتری از دادگاه وقت بگیرید. برای ادعای اعسار (پرونده‌های تمام عیار) به مدت زمان بیشتری نیاز دارد که در آن تمامی مراحل بدوی و تجدیدنظر طی می‌شود.

پیگیری پرونده از طریق وکیل
به گفته کارشناسان حقوقی تیم وکیل پرس اگر پرونده‌های اموال غیرمنقول را از طریق وکیل پیگیری کنید، مدت زمان کوتاه‌تری برای این صرف می‌شود.

استناد به پرونده‌های دیگر
اگر قرار باشد پرونده ملکی را به پرونده‌های دیگری استناد کنید که پیش‌تر موضوع آن مورد رسیدگی قرار گرفته است و یا همزمان با هم در جریان بررسی است، مدت زمان زیادی برای بررسی پرونده‌های ملکی مورد نیاز است. در این صورت محاکم قضایی از قضات می‌خواهند تا بدل پرونده را تهیه و به پرونده در حال بررسی ضمیمه کنند. تمامی جزئیات هر پرونده مختص به آن است و این مورد به زمان نیاز دارد.

به دعاوی ملکی و غیر منقول کجا رسیدگی می شود؟

رسیدگی به این پرونده‌ها نیز که می‌توانند در قالب دادرسی کیفری یا حقوقی باشند، در دادگاه‌ها انجام می‌شود و تفاوتی با سایر پرونده‌ها ندارند. به گفته تیم وکیل پرس بررسی این پرونده‌ها در محاکم قضایی بین 6 ماه تا 2 سال به طول می‌انجامد که البته این مدت زمان تقریبی است و ممکن است کمتر یا بیشتر باشد.
بعد از صدور حکم، به مرحله اجرا می‌رسد و اگر شاکی یا متهم اعتراض نداشته باشند، حکم اجرا و پرونده بسته می‌شود.
حرف آخر
در تمامی پرونده‌هایی که در مراجع قضایی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، وکیل و مشاور حقوقی نقش مهمی را ایفا می‌کند. در صورتی که دچار مشکل شده‌اید می‌توانید از خدمات حقوقی تیم وکیل پرس بهره‌مند شوید و با شماره تلفن 09101413904 تماس بگیرید تا در اسرع وقت به درخواست شما پاسخ داده شود.

سوالات متداول درخصوص زمان به نتیجه رسیدن پرونده های ملکی چقدر است؟

پرونده ملکی در کجا بررسی می‌شوند؟

این پرونده‌ها نیز مثل سایر پرونده‌های کیفری و حقوقی در محاکم قضایی و دادگاه‌ها بررسی می‌شوند و نوع موضوع مورد بررسی در آن تاثیری ندارد.

هزینه بررسی پرونده‌های ملکی چقدر است؟

پرداخت حق دادرسی و وکیل ملکی بخشی از هزینه‌های این پرونده‌هاست. همچنین اگر برای رسیدگی به پرونده به کارشناس دادگستری نیاز داشته باشید، هزینه دادرسی بیشتر خواهد بود.

 

شماره تماس زیر برای مشاوره حقوقی وکیل ملکی در دعاوی سرقفلی

 

 

خروج از نسخه موبایل