فهرست مطالب

روش های شکایت از یک کلاهبردار اینترنتی

امروزه با پیشرفته شدن تکنولوژی و انجام اکثر فرآیندها از طریق اینترنت، بسیاری از کارهای سخت و زمانبر به راحتی و در کمترین زمان ممکن قابل رسیدگی می باشند. شما می توانید به جای مراجعه حضوری به مراکز مربوطه و اتلاف وقت، تنها با استفاده از اینترنت در کمترین زمان ممکن، عملیات مد نظر خود را انجام دهید که این مسئله باعث سهولت کار مردم شده است. اما در کنار مزایای فراوان، استفاده از اینترنت می تواند مشکلاتی در پی داشته باشد. کلاهبرداری اینترنتی از رایج ترین مشکلات سالهای اخیر می باشد. ممکن است شما نیز جزء آن دسته از افرادی باشید که مورد کلاهبرداری های اینترنتی قرار گرفته اند و ضررهای مالی کم یا زیادی متوجه آنان شده باشد. باید بدانید که قانون مجازات اسلامی، برای این دسته تخلفات نیز مجازات هایی در نظر گرفته است و شما با ایراد شکایت از فرد کلاهبردار می توانید، مال خود را پس بگیرید.

برای این کار لازم است با روند شکایت، مراحل پیگیری، اخذ وکیل و هزینه های مربوط به آن آشنا شوید. در این محتوا قصد داریم تمامی نکات درباره روش های شکایت از یک کلاهبردار اینترنتی را برای شما شرح دهیم. پس با ما همراه باشید.

 

انواع کلاهبرداری های اینترنتی

کلاهبرداری اینترنتی، می تواند از طریق روش های گوناگونی صورت گیرد. جعل هویت، فیشینگ، اسکیمینگ و… از جمله روش های کلاهبرداری اینترنتی می باشند. در این قسمت از محتوا به معرفی مهمترین انواع اینگونه کلاهبرداری ها خواهیم پرداخت.

جعل هویت: در این روش، کلاهبردار با استفاده از هویت شما اقدام به خرید یا دریافت وجه از کسانی که به شما اعتماد دارند، می کند. البته این روش می تواند از طریق هک شدن حساب های کاربری شما نیز انجام شود.
فیشینگ: در این روش کلاهبردار اقدام به ساخت درگاه های جعلی کرده و با وعده ارائه خدمات، مردم را فریب می دهد تا مبالغی به این درگاه ها واریز نمایند. برای مثال کلاهبردار، سایتی با آدرس و دامنه مشابه یک مرکز معتبر طراحی می کند و بابت ارائه خدمت از شما مبالغی دریافت می کند.
اسکیمینگ: این روش با نصب قطعه ای به نام اسکیمر روی دستگاه های کارتخوان صورت می گیرد. اسکیمر نصب شده روی دستگاه های کارتخوان اطلاعات کارت بانکی شما را ذخیره می کند و بدون آگاهی شما به دریافت وجه از موجودی حساب شما اقدام خواهد کرد.
پیامک ها و لینک های تقلبی: در این روش کلاهبرداری اینترنتی، کلاهبردار از طریق پیامک های حاوی لینک های تقلبی و جعلی با فریب دادن شما، اقدام به کلاهبرداری از حساب بانکی شما می نماید. برای مثال پیامکی با موضوع برنده شدن شما در یک قرعه کشی به شما ارسال می شود و از طریق لینکی که داخل پیامک است، اطلاعات شخصی و بانکی شما را هک کرده و اقدام به اخاذی از حساب شما می کنند.

نحوه شکایت از کلاهبردار اینترنتی

کلاهبرداری اینترنتی، به مثابه سرقت در دنیای واقعی است. همانطور که شما در صورت سرقت اموالتان، می توانید به مراجع قضایی مراجعه کرده و آن را پیگیری نمایید، در مورد کلاهبرداری اینترنتی نیز می توانید از طریق بخش فضای مجازی مراجع قضایی، به ایراد شکایت اقدام نمایید. بخش جرایم مجازی مراجع قضایی، موظف است طبق بند 13 ماده 741 قانون مجازات اسلامی، به شکایت شما رسیدگی کند. البته ممکن است شما، آگاهی لازم برای ایراد شکایت از جرایم مجازی را نداشته باشید. مراحل شکایت از کلاهبرداری اینترنتی به شرح زیر می باشد.
1. در مرحله اول لازم است با ارائه مدارک شناسایی و ثبت نام در سامانه ثنا، به طرح شکایت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام نمایید.
2. در مرحله بعد توضیحات مربوط به شکایت خود را ارائه کرده و اسناد و مدارکی که ادعای شما را اثبات می کنند به عنوان ضمیمه به شکایت خود اضافه نمایید. این اسناد می تواند به صورت فیش های صادر شده یا مدارک برداشت موجودی از حساب شما توسط اشخاص ناشناس باشند.
3. دادسرای جرایم رایانه ای و پلیس فتا به سرعت شکایت شما را مورد بررسی قرار می دهند و در صورت صحت ادعای شما، پرونده را به دادگاه های کیفری ارجاع می دهند.
4. دادگاه کیفری با توجه به توضیحات شکایت و مدارک ارائه شده از سمت شما، رای نهایی را صادر کرده و فرد متخلف را محاکمه کرده و طبق قانون برای او حکم صادر می کند.

شگایت از کلاه برداری اینترنتی
شکایت از کلاهبرداری اینترنتی

مالباخته برای شکایت از کلاهبرداری اینترنتی باید چه کند؟

همانطور که گفته شد، با انجام مراحل ذکر شده برای شکایت از کلاهبرداری اینترنتی می توانید مطمئن باشید که به سرعت به پرونده شما رسیدگی شده و زمینه لازم برای جبران ضرر مالی شما فراهم خواهد شد. البته شما می توانید برای طرح شکایت و انجام امور مربوطه، از وکیلی مجرب و حرفه ای نیز استفاده نمایید. وکیل، با دریافت حق الوکاله و داشتن وکالت نامه از سمت شما، می تواند تمامی کارهای مربوط به شکایت را بدون نیاز به حضور شما پیگیری نماید. اخذ وکیل، مزایای فراوانی می تواند داشته باشد. یک فرد عادی، با قانون و پیچ و خم های آن آشنا نیست و ممکن است نتواند حق خود را ثابت کند. ولی یک وکیل حرفه ای با دانش و آگاهی لازم می تواند به راحتی ضرر مالی شما را جبران نماید.

 

مجازات کلاهبرداری اینترنتی چیست؟

لازم است بدانید که، قانون در صورت اثبات وقوع جرم، مجازات گسترده ای برای فرد یا افراد متخلف در نظر گرفته است. در صورت اثبات بزه انتسابی طبق ماده 3 قانون جرایم رایانه ای، مجرم علاوه بر پس دادن مال سرقت شده به فرد مالباخته، موظف است 2 تا 10 میلیون جزای نقدی به عنوان جریمه پرداخت نماید. به علاوه با توجه به میزان کلاهبرداری صورت گرفته، ممکن است دادگاه بین 1 تا 5 سال حبس برای فرد متخلف در نظر بگیرد.

البته اگر کلاهبرداری صورت گرفته با عنوان خرید تجاری باشد، با فرد متخلف طبق ماده 67 قانون تجارت الکترونیک برخورد می شود. طبق این ماده، کلاهبردار موظف است اصل مال را به به صاحبش بازگرداند. همچنین ممکن است با توجه به تخلف صورت گرفته برای او به مدت 1 تا 3 سال حبس در نظر گرفته شود. علاوه بر این موارد، برای مجرم مقداری جریمه نیز در نظر گرفته می شود که موظف به پرداخت آن می باشد.

 

هزینه شکایت از کلاهبردار اینترنتی

نکته جالب توجه در مورد کلاهبرداری اینترنتی این است که هزینه شکایت آن بسیار کم و در حد شکایت های معمولی دادگاه های کیفری می باشد. اگر احساس کردید که توانایی پیگیری و رسیدگی به شکایت را ندارید، می توانید از وکیلی خبره در این زمینه کمک بگیرید. هزینه اخذ وکیل برای شکایات مالی اینترنتی، معمولا برابر 2 تا 5/2 درصد از مبلغ اخاذی شده می باشد که با توافق طرفین می تواند کم یا زیاد شود. در مواردی نیز ممکن است شما زمان رسیدگی به شکایت را داشته باشید، اما از اطلاعات کافی در این زمینه برخوردار نباشید. در این صورت می توانید برای دریافت مشاوره اقدام نمایید. شما با پرداخت مبلغ بسیار ناچیزی حق مشاوره به وکیل، می توانید به راهکارهای لازم برای پیگیری و ایراد شکایت مسلط شوید.

کلاه برداری اینترنتی
کلاه برداری اینترنتی

خلاصه ای از روند شکایت و مراحل پیگیری آن:

با در نظر گرفتن موارد ذکر شده می توانیم نتیجه بگیریم که کلاهبرداری اینترنتی از مصادیق سرقت محسوب می شود و در مراجع قضایی قابلیت پیگیری دارد. کلاهبرداری ها انواع مختلفی دارند و کلاهبردار با روش های مختلف به اخاذی از افراد نا آگاه اقدام می نماید. در صورتی که مورد هجمه کلاهبرداری اینترنتی قرار گرفتید، لازم است ابتدا با ارائه مدارک شناسایی در سامانه ثنا ثبت نام نمایید. سپس شکایت خود را طرح کرده و مدارک و مستندات را ضمیمه آن کنید. پلیس فتا و دادگاه های جرایم رایانه ای، با بررسی مدارک و اسناد ارائه شده توسط شما صحت ادعای شما را تایید کرده و پرونده را به دادگاه های کیفری ارائه می دهند. دادگاه کیفری نیز موظف است طبق قانون، با فرد متخلف برخورد کرده و او را مورد محاکمه قرار دهد. مجازات فرد متخلف می تواند به صورت نقدی و حبس باشد. از طرف دیگر، لازم نیست نگران هزینه دادرسی شکایات اینترنتی باشید. چرا که هزینه ایراد شکایت اینترنتی بسیار ناچیز است. در صورت نداشتن وقت یا عدم آگاهی از جریان رسیدگی به پرونده، می توانید از وکیلی مجرب استفاده نمایید.

وکیل پرس، مرجعی آگاه برای رسیدگی به کلاهبرداری اینترنتی:

تیم حقوقی وکیل پرس، متشکل از وکلای خبره و با دانش در تمامی زمینه های قضایی، آماده ارائه خدمت به شما در زمینه کلاهبرداری های اینترنتی می باشد. وکلای متخصص وکیل پرس با دانش کافی از روند پیگیری و بررسی جرایم سایبری و اینترنتی، به شما کمک می کنند تا به راحتی و با کمترین هزینه ممکن، حق خود را اثبات نمایید. همچنین، مشاوران حقوقی شاغل در تیم حقوقی وکیل پرس، تمام تلاش خود را می کنند تا بهترین راهکارها برای رسیدگی به جرایم سایبری را به شما پیشنهاد دهند. جهت مشاوره تلفنی یا آنلاین از طریق پنل چت سایت، می توانید به شماره تلفن زیر (شبانه روزی) با وکلای ما در ارتباط باشید. برای دریافت اطلاعات بیشتر از مسائل مربوط به جرایم اینترنتی می توانید به اینستاگرام گروه حقوقی وکیل پرس نیز مراجعه نمایید.

شماره تماس وکیل برای کلاهبرداری

امید است، نکات گفته شده زمینه مناسب برای افزایش آگاهی شما از روند پیگیری پرونده های مربوط به کلاهبرداری اینترنتی را فراهم کرده باشد.

 

برخی سوالات متداول در حوزه کلاهبرداری اینترنتی

مراحل شکایت از شخص کلاهبردار در اینستاگرام چگونه است؟

ثبت درسامانه ثنا، ارائه توضیحات و مدارک در سامانه، مراجعه به دادسرای جرائم رایانه ای و پلیس فتا و سپس ارجاع پرونده به دادگاه کیفری

هزینه وکیل برای شکایت از کلاهبردار اینترنتی چقدر است؟

معمولا برابر 2 تا 5/2 درصد از مبلغ اخاذی شده می باشد که با توافق طرفین می تواند کم یا زیاد شود.

 

 

 

مطالب پیشنهادی

انتشار نوشته در شبکه های اجتماعی:

3 دیدگاه دربارهٔ «روش های شکایت از یک کلاهبردار اینترنتی»

  1. سلام حدود سه هفته پیش برای خرید مدرک به سایتی پول پرداخت کردم که از دیروز دیگر جواب من ندادن ایا راهی برای رسیدگی وجود داره یا خیر

  2. سلام وقت بخیر من خانومم از یک پیج اینستاگرام لباس خرید کرده و مبلغ 400تومان واریز کرده بعد طرف نه لباسها رو میفرسته و نه جوابی میده لطف کنید راهنمای کنید جلوی این افراد رو بگیرم که دیگران ضرر نکنن چون مال من مبلغ زیادی نیست. ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید