فهرست مطالب

روش ثبت شکایت در دیوان عالی کشور

در ابتدا لازم است پیش مقدمه ای راجع به شرح آنکه دیوان عالی به عنوان عالی ترین مرجع قضایی چه صلاحیت هایی داشته بررسی کنیم و سپس به سوال مطروحه که در چه شرایطی قانون گذار به عنوان ذی النفع به ما این حق را داده که خواستار رسیدگی فرجامی از این مرجع باشیم پاسخ بدهیم، مطابق با اصل 161 قانون اساسی وظیفه نظارت بر اجرای صحیح قوانین و مقررات را بر عهده عالی ترین مرجع قضایی که دیوان عالی کشور بوده نهاده است . پس به موجب این اصل توجه می شویم که این مرجع عملکرد نظارتی در مراجع قضایی بدوی و تالی را داشته و چنانچه تشخیص دهد که حکمی که از سوی این مراجع صادر گردیده با قانون و شرع تطبیق نداشته آن را نقض کرده و پرونده برای رسیدگی مجدد به دادگاهی که صلاحیت رسیدگی داشته ارجاع می گردد.

اما در چه شرایطی ما می توانیم خواستار فرجام خواهی (روش ثبت شکایت در دیوان عالی کشور) از دیوان عالی کشور باشیم، به موجب ماده 371 قانون آیین دادرسی مدنی در شرایط ذیل حکم یا قرار صادره رای صادره نقض می گردد :

  • دادگاه صادر کننده رای، صلاحیت ذاتی برای رسیدگی به موضوع را نداشته باشد
  • رای صادره خلاف موازین شرعی و مقررات قانونی شناخته شود
  • عدم رعایت اصول دادرسی و قواعد آمره و حقوق اصحاب دعوا ، در صورتی که به درجه ای از اهمیت باشد که رای را از اعتبار قانونی بیاندازد
  • آرای مغایر با یکدیگر بدون سبب قانونی در یک موضوع و بین همان اصحاب دعوا صادر شده باشد
  • تحقیقات انجام شده ناقص بوده و یا به دلایل و مدافعات طرفین توجه نشده باشد
  • پس اگر آراء صادره که توسط مراجع صادر گردیده با یکی از مواردی که از آنها نام بردیم بوده باشد شما به عنوان ذی النفع پرونده می توانید خواستار نقض آن از دیوان بوده باشید

همچنین بدانید:

اعتراض به رای تجدید نظر در دیوان عالی کشور

 

اما چگونه شما می توانید اقدام به ثبت اعتراض خود به این مقام قضایی بنمایید؟

به موجب ماده 379 قانون آیین دادرسی مدنی شما باید دادخواست خود را به دادگاه که رای مربوطه را صادر نموده تقدیم کنید تا اقدامات لازمه راجع به ثبت درخواست شما توسط مدیر دفتر شعبه دادگاه صورت بپذیرد اما در هر حال حاضر این درخواست همانند سایر مراتب اعتراض منوط به ثبت در سامانه خدمات قضایی بوده است.

برخی از سوالات متداول در خصوص روش ثبت شکایت در دیوان عالی کشور:

آیا قرارهای صادره از محاکم قابلیت فرجام خواهی در دیوان عالی کشور دارد ؟

در رابطه با قرارهای صادره باید بیان داشت که زمانی قابلیت رسیدگی فرجامی پیدا نموده که حکم راجع به آن قرار قابل فرجام خواهی بوده باشد.

آیا اعتراض به دیوان عالی کشور راجع به فرجام خواهی محدود به زمان خاصی بوده است؟

حسب ماده 397 قانون آیین دادرسی مدنی مهلت درخواست فرجام خواهی محدود به مهلت 20 روزه ای بوده که شخص مکلف بوده اقدام به ثبت درخواست خود از طریق دفاتر خدمات قضایی بنماید.

 

همچنین بخوانید:

چطور وکیل ماده 474 اعاده دادرسی می کند؟

 

جهت اخذ مشاوره تخصصی با وکیل ماده 474 در تهران هم اکنون تماس بگیرید. صفحه رسمی اینستاگرام وکیل پرس پلی برای پاسخ به سوالات در حوزه ماده 474

 

شماره مشاوره حقوقی تلفنی

نویسنده: خانم فائزه آخوندی کارشناس ارشد حقوقی وکیل پرس

بهترین وکلای دیوان عالی کشور

آقای دکتر حامد نجفی

متخصص در وکالت دیوان عالی کشور

دکتر علیرضا صالحی فر، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی تهران و وکیل پایه یک دادگستری با بیش از ۱۴ سال سابقه وکالت در محاکم دادگستری می باشد.

دکتر صالحی فر، دارای تالیفات متعدد علمی حقوقی بوده و بارها از ایشان به عنوان استاد مدعو و پژوهشگر برتر در دانشگاهها و موسسات علمی جهان از جمله سوئد، آلمان، استرالیا و نیوزیلند دعوت به عمل آمده است.

خانم رستگار یکی از برترین وکلای پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در تهران می باشند. با تحصیلات عالیه و بیش از 23 سال سابقه وکالت در انواع پرونده های حقوقی، کیفری، خانوادگی به خصوص طلاق خوش درخشیده اند. خانم زهره رستگار به عنوان وکیل تخصصی در انواع دعاوی مربوط به خانواده از جمله طلاق، طلاق توافقی، طلاق از جانب زوج و طلاق از جانب زوجه، مطالبه مهریه، نفقه و حضانت فرزند فعالیت می کنند.

جناب آقای مسعود اسلامی مهر

متخصص در وکالت دیوان عالی کشور

دکتر محمد تقی زاده، وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقی در شهر تهران، عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و از بهترین، موفق ترین و با تجربه ترین وکلای تهران و فارغ التحصیل از دانشگاه دولتی علامه طباطبایی تهران می باشند.

تخصص ایشان در پرونده های کیفری علی الخصوص جرایم مواد مخدر در تمامی مراجع شامل دادسرا، دادگاه انقلاب و دیوان عالی کشور می باشد :

صبر، حسن سابقه، صداقت، پاسخگویی، دقت نظر در اظهارات مراجعین و ارائه راه حل مطلوب و پیگیری مجدانه در پرونده‌های وکالتی سبب گردیده تا ایشان در زمره وکلای خوشنام کشور قرار گیرند. در کارنامه شغلی دکتر محمد تقی زاده، سابقه وکالت در پرونده های کلان و جنجالی مشاهده می گردد.

آقای اسلامی مهر وکیل پایه یک دادگستری و دارای سابقه ای بیش از 20 سال در حرفه وکالت می باشند. متخصص در وکالت دیوان عالی کشور هستند. آقای اسلامی مهر وکالت انواع پرونده های کیفری، دعاوی مربوط به جرایم و تخلفات پزشکی، مطابه دیه، قتل، جرایم رایانه ای، مواد مخدر، دعاوی خانواده، حقوقی، جزایی، تجاری، ملکی، سرقفلی، مصادره اموال، تخلیه ملک تجاری و مسکونی و … می پذیرند. ایشان مشاور حقوقی از کانون وکلای مرکز می باشند.

سرکار خانم فاطمه میر

متخصص در دعاوی دیوان عالی

آقای اسلامی مهر با بیش از 20 سال سابقه در حرفه وکالت یکی از بهترین وکلای مواد مخدر در تهران هستند. متخصص در دعاوی کیفری، مواد مخدر، سرقت، آدم ربایی و … می باشند. سایر فعالیت های آقای اسلامی مهر در زمینه پرونده های حقوقی، خانواده، ملکی، ثبتی و … است.

آقای اسلامی مهر به عنوان وکیل پایه یک دادگستری تجارب بسیاری را در زمینه های مختلف کسب کرده اند. در دیوان عدالت اداری فعالیت داشته اند و به تنظیم انواع قراردادهای داخلی و بین المللی می پردازند.

تخصص ایشان در پرونده های خانواده و مشکلات خانوادگی و دعاوی طلاق از جمله طلاق توافقی، طلاق به درخواست زوج و طلاق به درخواست زوجه می باشد. همچنین دکتر محمد تقی زاده وکالت دعاوی در خصوص مهریه، حضانت، سلب و لغو حضانت، ملاقات فرزند مشترک، نفقه زوجه، نفقه فرزند مشترک، الزام به تمکین، استرداد جهیزیه، تهیه مسکن مستقل، اثبات واقعه نکاح، اجرت المثل ایام زوجیت و کلیه امور مربوط به مشکلات خانوادگی را بر عهده می گیرد.

آقای مهرداد نادعلی

وکالت در کلیه دعاوی حقوقی، طلاق، طلاق توافقی و ...

جناب آقای بنی جمالی وکیل پایه یک دادگستری در تهران و خبره در پرونده های مربوط به مواد مخدر هستند. ایشان پیش از وکالت، نزدیک به 15 سال در یکی از موسسات مالی و اعتباری کشور به عنوان کارمند فعالیت داشته اند. از جمله تخصص های ایشان در زمینه پرونده های مواد مخدر، تولید و پخش انواع مواد مخدر صنعتی و سنتی، قاچاق آن به کشور، مصرف انواع مواد مخدر و … است.

خانم مونا ترابی وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز هستند، ایشان در زمینه وکالت 10 سال سابقه دارند و می توان گفت که از موفق ترین وکلای ایرانی هستند. دارای مدرک کارشناس ارشد حقوق خصوصی هستند و مجموعه ای قوی دارند که به حل پرونده های کیفری، ملکی و … می پردازند.

 

آقای محمد حسن فعال

20 سال تججربه حقوقی و وکالت دیوان عاالی

سرکار خانم آذین طالبی وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره حقوقی و وکالت خود را با گرفتن پروانه وکالت صادره از کانون وکلای استان مازندران انجام می‌دهد. از تخصص های وی می توان به قبول دعاوی جرایم اقتصادی، تنظیم قرارداد، جرایم رایانه ای، کیفری، وکیل مهاجرت، حقوقی، خانواده، دعاوی شرکت ها اشاره نمود که وی با سابقه موفق خود در این زمینه ها توانسته اند تا جایگاه ویژه ای بین وکلای شهر تهران کسب کنند.

سرکار خانم آذین طالبی وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره حقوقی و وکالت خود را با گرفتن پروانه وکالت صادره از کانون وکلای استان مازندران انجام می‌دهد. از تخصص های وی می توان به قبول دعاوی جرایم اقتصادی، تنظیم قرارداد، جرایم رایانه ای، کیفری، وکیل مهاجرت، حقوقی، خانواده، دعاوی شرکت ها اشاره نمود که وی با سابقه موفق خود در این زمینه ها توانسته اند تا جایگاه ویژه ای بین وکلای شهر تهران کسب کنند.

آقای جلیل مالکی

وکیل پایه یک دادگستری و از وکلای دیوان عالی کشور

جناب آقای محمد مومن زاده وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی با بیش از 7 سال سابقه مشاوره و همکاری با موسسات و شرکت ها، کسب رتبه برتر در آزمون های ورودی وکالت، قضاوت، ارشد، دارای مدرک کارشناس ارشد جزا و جرم شناسی دانشگاه سراسری قم، وی با سابقه درخشان چندین ساله خود توانسته است تا ورود در بیش از ۳۰۰ پرونده کیفری، ملکی، حقوقی و ارث و خانواده و … را داشته باشد. جناب آقای محمد مومن زاده متخصص در پرونده های کیفری، ملکی، قراردادها، ارث، خانواده، مواد مخدر می باشد.

جناب آقای محمد مومن زاده وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی با بیش از 7 سال سابقه مشاوره و همکاری با موسسات و شرکت ها، کسب رتبه برتر در آزمون های ورودی وکالت، قضاوت، ارشد، دارای مدرک کارشناس ارشد جزا و جرم شناسی دانشگاه سراسری قم، وی با سابقه درخشان چندین ساله خود توانسته است تا ورود در بیش از ۳۰۰ پرونده کیفری، ملکی، حقوقی و ارث و خانواده و … را داشته باشد. جناب آقای محمد مومن زاده متخصص در پرونده های کیفری، ملکی، قراردادها، ارث، خانواده، مواد مخدر می باشد.

مقالات مرتبط

مطالب پیشنهادی

28 دیدگاه دربارهٔ «روش ثبت شکایت در دیوان عالی کشور»

  1. سلام بزرگوا جانباز ۳۰درصدم بنیادی هستم انگشتان دست راست ندارم کمک معیشتی بگیرم سه فرزند دختر دارم بیارتی هم بهم زده و چند جراحی دیگه کردم با مدرک رفتم کمسیون حالت آشتغال ردم کردن گفتن باید انگشتانت در نیاد ۴۰ساله در نیومده و بیمه بنیادم جای نمیتونم کار کنم حق پرستاری هم نمیگیرم واقعا ۲تومان نون بچه هام نمیشه عاجزانه درخواست دارم کمکم کنید

  2. با ارز احترام ادب سلام خسته نباشید بنده وحید جعفری آغ اسماعیلی هستم با کد ملی ۲۷۴۰۲۲۸۹۸۸ دفعه قبل برای دیوانیان محترم نامه ای با پست پیشتاز ارسال کردم که من حق و حقوق را می خواهم تمامی انقلاب ها پروژه های دولتی از زمان احمدی نژاد تا به امروزمان که دزدی ده شده است تمامی حق و حقوق بلا تکلیف بنده را تحویل خودم بدهید به جای حق وحقوق ام رادیو ذهنیت باز نکنید از صداو سیما مزخرفات گوانتان حتی شما ها به رادیو ذهنیت بنده رسیدگی نکردید لطفا به جای حق و حقوقمان بارادیو ذهنیت دولت جمهوری اسلامی ایران خود کشی به بنده نیندازید رسیدگی کنید حق و حقوق شهروندی بنده را به نام خودم واگذار کنید نه به دور اطرافیانتان

  3. با ارز احترام ادب سلام خسته نباشید بنده وحید جعفری آغ اسماعیلی هستم با کد ملی ۲۷۴۰۲۲۸۹۸۸ دفعه قبل برای دیوانیان محترم نامه ای با پست پیشتاز ارسال کردم که من حق و حقوق را می خواهم تمامی انقلاب ها پروژه های دولتی از زمان احمدی نژاد تا به امروزمان که دزدی ده شده است تمامی حق و حقوق بلا تکلیف بنده را تحویل خودم بدهید به جای حق وحقوق ام رادیو ذهنیت باز نکنید از صداو سیما مزخرفات گویانتان حتی شما ها به رادیو ذهنیت بنده رسیدگی نکردید لطفا به جای حق و حقوقمان بارادیو ذهنیت دولت جمهوری اسلامی ایران خود کشی به بنده نیندازید رسیدگی کنید حق و حقوق شهروندی بنده را به نام خودم واگذار کنید نه به دور اطرافیانتان

  4. باعرض سلام و احترام و خستع نباشید بنده حسین زاده هستم ۴ سالی بود در بیمارستان شهرمان به صورت شرکتی مشغول بهکار بودیم که از اول تیر ماه ۱۴۰۱ما رو تعدیل کردن به هر کجا که فکرمون میرسید رفتیم هیچ کس جواب درست و حسابی به ما نداد خیلی راحت بعد ۴ سال ما رو تعدیل کردن خیلی راحت به ما گفتن برین دنبال یک کار دیگه من الان ۳۲ سالمه متاهل با یک فرزند و مستاجر نشین از کجا برم دنبال یک کاردیگه تو دوران آنفولانزا کرونا این همه زحمت شدیم ۴ ماه یک بار حقوق گرفتیم اخرش‌هم به این راحتی میگن برین یک کار دیگه این واقعا انصافه به نظر شما چرا این تبیعض ها تموم نمیشه ما چه گناهی داریم که ایثارگری نداریم عدالت علی که ازش دم میزنن کو….

  5. بنده جانباز ۳۰درصدم واقعا بی ماشینی رنج میبرم لطفا کمکم کنید یک وسیله نقلیه بخرم از شما مساعت میخواهم

  6. سلام بزرگوا جانباز ۳۰درصدم  انگشتان دست راست ندارم سه فرزند دختر دارم بیارتی هم بهم زده و چند جراحی دیگه کردم  همسرم ارثی پدریش یک ماشین رسیده پژو ۸۳هست خیلی خرابه منم مریضم لطفا کمکم کنید عوض کنم تلفن۰۹۳۸۴۶۵۰۲۱۲

  7. باسلام احتراما اینجانب یک کارگر ومستاجرم از
    اردیبهشت یارانه ام را قطع کرده اند خواهشمندم چون نیاز به آن دارم خواهشمندم آنرا وصل نمایید.متشکرم
    2511255413

  8. سلامدخسته نباشید ما مدارک پرونده از طریق پست ارسال کردیم برای روابط عمومی دیوان عالی کشور چند بارهم پیگیر شدم وهر دفعه فرمودن با شما تماس می‌گیرند البته از طرق ایستا گرام وراهنمایی سایت دیوان عالی کشور وراهنمایی در سایت مدارک با پست ارسال کردیم چگونه پیگیری کنیم خدا خیرشان بده به خدا هیچ راهی چجز خود کشی برام نمانده تورو خدا کمکم کنی و

  9. سلام من ۵سال پیش نوزول کردم و خونه خودم رو ضمانت زدم به نام طرف الان بعد از ۵سال دوندگی اردیبهشت رای به نفع اون تموم شد و الان دوباره شکایت کردم قاضی چون اشناهست با اینا رای دوباره به نفع اونا داده میخوام پروندم رو بفرستم دیوان عالی چون به ناعدالتی حق به اونا داده باید چجوری پیگیر بشم
    ممنون میشم راهنماییم کنید

  10. باسلام
    بنده دو سال پیش از سه نفر در دادسرای نظامی شهرستان قزوین به دلیل تهمت و افترا شکایت کردم به همراه صورتجلسه که ده نفر نظامی امضا کردند که یک نفر را به دادسرای نظامی تهران ارجاع دادند ولی الان دوساله که رای نمیدهند خودمو بخاطر شکایتی که کردم غیر قانونی انتقال دادن مریوان فقط خودم اذیت شدم انقد که رفتم اومدم ، میخواستم ببینم میتونم در دیوان عالی پیگیری کنم یا اونجا هم همین میشه؟

  11. با سلام بنده علی رقم داشتن وکیل ونامه مساعدت از حوزه ریاست قوه قضاییه نتوانستم ارثم را از برادرم بگیرم ودرشعبه ۱۲ تجدید نظر مشهد تاییدشد وبه حکم اعتراض دارم ودرخواست ملاقات حضوری ورسیدگی دردیوان را دارم با تشکرکد ملی ۰۷۷۸۹۸۳۵۸۷شماره پرونده ۱۴۰۰۲۵۹۲۰۰۰۱۱۰۰۷۴۶و۱۴۰۱۲۵۳۹۰۰۰۱۵۸۳۸۸۸شماره بایگانی شعبه۰۱۰۰۱۷۶شماره همراه ۰۹۳۳۳۹۸۱۷۱۷

  12. با سلام
    چرا ایام بارداری زنان که شش ماه استراحت بوده در زمان سختی کار شامل سختی کار نیست ؟؟پس چرا مدافع فرزندآوری هستید?? زنی که در تمام این شش ماه باید بصورت شبانه روز مواظبت و نگهداری فرزند را بعهده دارد لطفا بگید اگربا شکایت و جمع آوری نامه ایا امکان رای از دیان عالی در خصوص تایید مدت بارداری جهت سختی کار می باشد

  13. با سلام اینجانب عباس محمدی هستم که سال ۹۷ همسروفرزندخودرادرحادثه گازگرفتگی ازدست دادم بعد۵سال نظر کارشناسان این بوده که مالک ساختمان مقصره بااین که قبلا ناضرساختمان وپیمانکار۶۰ درصد مقصر حادثه شناخته شده بودن ۱۵ درصد نصاب پکیج و الان هیعت ۷ نفره به نفع حاضر وپیمانکار رای داده لطفا مارو راهنمای کنید با تشکر

  14. باسلام همسرم بعدازجدایی آزمن بی خانمان می ماندبرای کمک گرفتن از استاندار محترم اورمیه به استانداری می روند به همراه بچه هام انهاراتسلیم 123می کنندالان یک ماه یکی از بچه هاتحویل دادن دیگری دخترم4سال دار به من نمی دهندالان همسرم درروانپشزشکی اورمیه شمارا به دین به خدا به امام حسین کمک کنید

  15. لسلام بنده به حرم فروش مال الفیر در زندان می‌باشم که در دادگاه منع تعقیب بر اساس موارد ذیل گردیده ۱/تایید کارشناس و هیئت کارشناسان .گواهی شاهدین در محضر وکالت‌نامه شاکی محضری و صلح نامه شاکی و اثبات معاوضه ملک با ملک دیگر .اما بدلیل عدم حضور در تجدید نظر بدلیل بیماری و عذر موجه با ارایه نامه پزشک قانونی شاکی بنده سو استفاده کرده و منکر گردیده و قاضی بدون تحقیق و بررسی حکم را صادر نموده است و درحال حاضر حبس بنده به پایان رسیده و ملزم به پرداخت رد مال گردیدم بفرمایید چکار باید کرد آیا میتوانم به دیوان شکایت نمایم با توجه به اینکه مدت زمانی گذشته پرنده در زندان بسر میبرم

  16. عرض ادب بنده جانباز ۳۰درصدم همسرم ارثی پدرشیش یک پژو ۱۳۸۴ ماشین خرابه میخوام عوض کنم سه تا دختر دارم خودمم مریضم نه وام میدن نه کمک میکنن پس من چکار کنم کمکم کنید ۰۹۳۸۴۶۵۰۲۱۲

دیدگاهتان را بنویسید