فهرست مطالب

امضای الکترونیکی چیست؟

از وقتی که بسیاری از کسب و کارها و تجارت ها مجازی یا آنلاین شده اند، امضای الکترونیکی بخش مهمی از زندگی ما را تشکیل می دهد. اما شاید برای شما سوال باشد که امضای الکترونیکی چیست؟ و اصلاً چطور ممکن است امضایی جنبه الکترونیکی داشته باشد؟ با این مقاله باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

امضای الکترونیکی بی همتاست!

وقتی صحبت از امضای دیجیتال است یعنی چیزی مانند اثر انگشت! انواع امضای الکترونیکی وجود دارد که هر یک شامل مشخصات مربوط به خود است. امضای الکترونیکی یعنی چیزی که همتا ندارد و به نوعی مخصوص شماست. شما در شرایط سنتی با یک خودکار یا قلم روی کاغذ امضا می زنید اما وقتی صحبت از  امضای الکترونیکی است یعنی استفاده از کد و رمزهای رایانه ای صورت بندی شده! این امضا به واسطه یک سری الگوریتم های ریاضی ساخته می شود و در نهایت به داده های مختلف نیز متصل خواهد شد. تشخیص به این صورت است که فرد دریافت کننده امضای شما، میزان اصالت داده ها را چک می کند و در نهایت هویت شما به عنوان ارسال کننده نیز به تایید نهایی می رسد.

امضای الکترونیکی و مزایا و کاربردهای آن

می خواهیم مزایای امضای الکترونیکی را به زبانی ساده برای شما توضیح دهیم البته شما هم تا حدودی حدس می زنید که این مدل از امضاها چقدر می توانند مزیت داشته باشند. امنیت مهمترین مزیت محسوب می شود. در واقع این روش به صورتی است که فرستنده و گیرنده این اطمینان را خواهند داشت که هرگز امکان دستکاری وجود ندارد و به طور کلی اصالت هویت امضاکننده دچار تغییر نمی شود.

مثلاً اگر بخواهیم مزیت امضای الکترونیکی را بررسی کنیم، استفاده از نام کاربری و گذرواژه یکی از موارد مهم آن محسوب می شود که برای تعیین هویت از آن استفاده می شود و همینطور اصالت امضا نیز شناخته می شود. ویژگی های دیگر مربوط به رمزنگاری غیر متقارن است چون از الگوریتم های ریاضی بسیار پیچیده در آن استفاده شده است و غیر قابل تقلید است. هرگز چیزی به اسم ساخت امضاهای عمومی یا خصوصی جعلی وجود ندارد به این ترتیب شرایط به شکلی است که بتوانید از مرجع اعتبار نهادی سوم شخص نیز استفاده کنید.

از دیگر مزایای این نوع امضا زمان بندی کردن امضا است. یعنی ثبت تاریخ و زمان در این روش صورت می گیرد و به طور کلی امضای دیجیتال برای انجام معاملاتی مثلا خرید و فروش سهام بورس مورد ارزیابی قرار می گیرد. همینطور سبب صرفه جویی در هزینه ها می شود یعی تجارت تسهیل یافته و هزینه های حقوقی نیز کاهش می یابد و به طور کلی یک سری تدارکات در معامله نیز به شیوه سنتی رواج می یابد. این روش تاثیر مثبتی روی محیط زیست می گذارد و سبب کاهش استفاده از کاغذ و سوخت می شود و به طور کلی ردپای کربنی را کاهش می دهد.

 

آموزش ثبت نام در سامانه ثنا

 

کاربردهای امضای الکترونیکی

این امضا در حوزه های مختلف کاربرد دارد:

  • خدمات دولتی: به طور کلی در کشورهای دنیا، امضای الکترونیکی به رسمیت شناخته می شود و البته که وجود این امضا سبب می شود که اسناد و مدارک دولتی با امنیت بالا و هزینه بسیار کم جابجا شوند. این امضا به واسطه ساده تر کردن تراکنش ها سبب می شود تا کسب و کارها از سوی دولت ها به سهولت انجام شود. با کمک این امضا می توان ثبت شرکت را با سرعت بیشتری انجام داد. همینطور می تواند اظهارنامه های مالیاتی و دیگر خدمات دولتی را نیز افزایش داد.
  • بهداشت و سلامت: از امضای الکترونیکی در حوزه بهداشت و سلامت بسیار استفاده می شود و برای دریافت دارو و همینطور تجویز آن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این روش بسیار امن و سریع است و به طور کلی برای ثبت و انتقال اسناد پزشکی نیز می توان از آن استفاده کرد.
  • تولید و صنعت: در طرح های تولیدی بسیاری از کارخانه ها استفاده از امضای دیجیتال اثربخشی خاص خود را دارد و مورد ارزیابی قرار می گیرد.
  • خدمات مالی: بیشترین کاربرد امضای الکترونیکی این است که در بانک ها و موسسات مالی از این روش استفاده می شود و بهترین گزینه بین بانک ها و مشتریان است.

 ثبت امضای الکترونیکی ثنا و مدارک ثبت نام امضای الکترونیکی 

برای دسترسی به خدمات مجازی و آنلاین قضایی، مثلا پیگیری پرونده ها و اظهارنامه و همینطور ارزیابی وضعیت دادخواست ها نیاز به ثبت امضای الکترونیکی ثنا است. این امضا برای اخذ گواهی عدم سو پیشینه و مشاهده ابلاغیه الکترونیک استفاده می شود. همینطور در سامانه نوبت دهی آنلاین خدمات قضایی نیز چنین موضوعی مدنظر قرار گرفته است. این امضا برای درخواست عفو در سال های اخیر مورد تایید واقع شده است و همینطور می تواند هزینه های دادرسی را محاسبه کند.

مدارکی که برای ثبت نام امضای الکترونیکی نیاز است از قرار زیر است:

1-  شما نیاز به سیم کارت از یکی از اپراتورهای معتبر تلفن همراه دارید. اگر سیم کارت به نام خود ندارید برای درخواست گواهی امضای الکترونیکی باید به شکل حضوری اقدام نمایید.

2-  کد پستی محل سکونت نیاز است.

3-  تلفن ثابت باید داشته باشید.

4-  همینطور آدرس ایمیل نیاز است.

5-  شما باید کارت ملی خود را اسکن کنید.

نکته : مدارکی که برای ثبت نام امضای دیجیتال نیاز دارید بر اساس شرایط و نوع امضا متفاوت خواهد بود پس بسیار مهم است که سعی کنید همه مدارک را تنظیم کنید.

 

مرکز صدور گواهی امضا الکترونیکی

برای دریافت امضای الکترونیکی نیاز است که یک سری شرایط را ارزیابی کنید مثلاً می بایست به سامانه امضای الکترونیک ورود نمایید و فرم های مربوطه را تکمیل کنید. مرکز صدور گواهی امضا الکترونیکی به شکل کاملاً دقیق در این زمینه فعالیت می کند و پس از پشت سر گذاشتن مراحل مختلف، مشخص می شود که امضای الکترونیکی به چه شکلی می بایست انجام شود.

چرا سازمان ها نیاز به گواهی امضای دیجیتال دارند؟

بسیاری از سازمان ها و افراد نیاز به گواهی امضای الکترونیکی دارند بنابراین چه خوب است اهمیت و الزام داشتن آن را به خوبی بدانید و شرایط را مدنظر قرار دهید.

پشتوانه حقوقی امضای دیجیتال: یکی از مهمترین مزیت های برجسته این امضا است که پشتوانه حقوقی دارد. در این رابطه به طور کلی از قانون تجارت الکترونیک استفاده می شود.

اعتبار قانونی امضای دیجیتال: هر زمانی که قانون نیاز به امضا داشته باشد می توانید از امضای دیجیتال استفاده کنید و امضای الکترونیکی کفایت خواهد کرد. در واقع این امضا به تنهایی و بدون اینکه نیاز به امضای دستی باشد برای قانون کفایت می کند. در واقع یک سند الکترونیک امضا شده بدون نیاز به نسخه کاغذی به شکل دستی امضا می شود و به مجامع قانونی ارائه خواهد شد.

هویت بخشی به سازمان در فضای الکترونیکی: گواهی های الکترونیکی در واقع مدرکی غیر قابل جعل هستند و بسیار معتبر شناخته می شوند و همینطور قابلیت شناسایی دارند. از سوی دیگر یک سازمان که در وضعیت غیر الکترونیکی قرار گرفته است برای اینکه هویت قابل شناسایی داشته باشد می بایست از یک مدرک هویتی استفاده کند. مدارک هویتی دیجیتالی دیگر مشکلات اسناد کاغذی را ندارند و در بسیاری از موارد نیاز است که افراد به داشتن امضای دیجیتال اهمیت بیشتری بدهند تا به روال کاری آنها سرعت داده شود.

خودکاری سازی فرآیندها: از دیگر خدمات جالبی که برای امضای الکترونیکی ارزیابی می شود این است که یک سازمان می تواند سند ها و دستورالعمل ها و همینطور توافق نامه ها را به واسطه امضای دیجیتال به نتیجه برساند همینطور رویکرد مورد نظر به واسطه اینترنت و وب سایت و … در اختیار کارکنان قرار می گیرد.

کاهش هزینه ها: به طور کلی اسناد کاغذی می تواند هزینه ها را بیشتر نماید. به طور کلی نمونه های آماری نشان داده است که وجود امضای الکترونیکی سبب می شود تا اسناد کاغذی به حداقل رسیده و هزینه ها کاهش یابند. اسناد کاغذی بخش زیادی از هزینه ها را به خود اختصاص داده اند و امضای دیجیتال این مشکل را برطرف ساخته است.

 

چه کسانی نیاز به صدور گواهی امضای الکترونیکی دارند؟

اینطور که ارزیابی ها نشان می دهد به طور کلی سامانه تدارکات الکترونیک دولت و همینطور اعضای کانون سازمان ثبت اسناد و املاک نیاز به گواهی امضای الکترونیکی است. اعضای کانون دفاتر اسناد رسمی و همینطور کاربران سامانه حمل و نقل نیز نیاز به گواهی امضای الکترونیکی خواهند داشت.

جمع بندی

گروه حقوقی وکیل پرس به عنوان تیم وکلای خبره، مشاوره های لازم در زمینه حقوقی را در اختیار شما قرار می دهد. از سوی دیگر شما می توانید از خدمات فوری و آنلاین گروه وکیل پرس استفاده کنید بنابراین هر نقطه ایران که باشید این خدمات در اختیار شما قرار می گیرد و می توانید شرایط را به شکل کاملاً کاربردی در نظر بگیرید. بررسی ها مشخص کرده است که ارتباط به وکلای وکیل پرس برای شهرستانی های عزیز به صورت آنلاین از طریق واتساپ و همینطور به واسطه شماره تماس های 24 ساعته فراهم شده است.

شماره مشاوره حقوقی تلفنی

دقت کنید که امضای الکترونیکی به نوبه خود بخش مهمی از کسب و کارهای مجازی را به خود اختصاص داده است بنابراین چه خوب است که اطلاعاتمان در این زمینه کامل باشد. اگر سوالی دارید و یا ذهن شما درگیر موضوعی است می توانید با کارشناسان حقوقی از طریق صفحه اینستاگرام وکیل پرس ارتباط بگیرید.

 

برخی سوالات متداول حقوقی در خصوص امضا الکترونیک

  امضای الکترونیک برای چه کارهایی لازمه؟

برای دسترسی به خدمات مجازی و آنلاین قضایی، مثلا پیگیری پرونده ها و اظهارنامه و همینطور ارزیابی وضعیت دادخواست ها نیاز به ثبت امضای الکترونیکی ثنا است. این امضا برای اخذ گواهی عدم سو پیشینه و مشاهده ابلاغیه الکترونیک استفاده می شود. همینطور در سامانه نوبت دهی آنلاین خدمات قضایی نیز چنین موضوعی مدنظر قرار گرفته است. این امضا برای درخواست عفو در سال های اخیر مورد تایید واقع شده است و همینطور می تواند هزینه های دادرسی را محاسبه کند.

 چه مدارکی برای ثبت امضای الکترونیک لازمه؟

1-  شما نیاز به سیم کارت از یکی از اپراتورهای معتبر تلفن همراه دارید. اگر سیم کارت به نام خود ندارید برای درخواست گواهی امضای الکترونیکی باید به شکل حضوری اقدام نمایید.

2-  کد پستی محل سکونت نیاز است.

3-  تلفن ثابت باید داشته باشید.

4-  همینطور آدرس ایمیل نیاز است.

5-  شما باید کارت ملی خود را اسکن کنید.

نکته : مدارکی که برای ثبت نام امضای دیجیتال نیاز دارید بر اساس شرایط و نوع امضا متفاوت خواهد بود پس بسیار مهم است که سعی کنید همه مدارک را تنظیم کنید.

چه ارگان یا سازمانی امضای الکترونیکی صادر میکنه؟

برای دریافت امضای الکترونیکی نیاز است که یک سری شرایط را ارزیابی کنید مثلاً می بایست به سامانه امضای الکترونیک ورود نمایید و فرم های مربوطه را تکمیل کنید. مرکز صدور گواهی امضا الکترونیکی به شکل کاملاً دقیق در این زمینه فعالیت می کند و پس از پشت سر گذاشتن مراحل مختلف، مشخص می شود که امضای الکترونیکی به چه شکلی می بایست انجام شود.

امضای الکترونیک کجاها کاربرد داره؟

این امضا در حوزه های مختلف کاربرد دارد:

  • خدمات دولتی: به طور کلی در کشورهای دنیا، امضای الکترونیکی به رسمیت شناخته می شود و البته که جود وجود این امضا سبب می شود که اسناد و مدارک دولتی با امنیت بالا و هزینه بسیار کم جابجا شوند. این امضا به واسطه ساده تر کردن تراکنش ها سبب می شود تا کسب و کارها از سوی دولت ها به سهولت انجام شود. با کمک این امضا می توان ثبت شرکت را با سرعت بیشتری انجام داد. همینطور می تواند اظهارنامه های مالیاتی و دیگر خدمات دولتی را نیز افزایش داد.
  • بهداشت و سلامت: از امضای الکترونیکی در حوزه بهداشت و سلامت بسیار استفاده می شود و برای دریافت دارو و همینطور تجویز آن بسیارمورد استفاده قرار می گیرد. این روش بسیار امن و سریع است و به طور کلی برای ثبت و انتقال اسناد پزشکی نیز می توان از آن استفاده کرد.
  • تولید و صنعت: در طرح های تولیدی بسیاری از کارخانه ها استفاده از امضای دیجیتال اثربخشی خاص خود را دارد و مورد ارزیابی قرار می گیرد.
  • خدمات مالی: بیشترین کاربرد امضای الکترونیکی این است که در بانک ها و موسسات مالی از این روش استفاده می شود و بهترین گزینه بین بانک ها و مشتریان است.

مطالب پیشنهادی

انتشار نوشته در شبکه های اجتماعی:

1 دیدگاه دربارهٔ «امضای الکترونیکی چیست؟»

دیدگاهتان را بنویسید