نماد سایت وکیل پرس

اثبات بی گناهی در حمل مواد مخدر

اثبات بی گناهی در حمل مواد مخدر!!

به نظر شما اثبات بی گناهی در حمل مواد مخدر چگونه است؟  با وکیل پرس همراه باشید.

به ندرت دیده می شود که شخص به صورت بی گناه تنها من باب پاپوشی که بر علیه او ساخته شده است مجرم شناخته شود و مواد مخدری از او یافت شود که متعلق به او نبوده است در اینجاست که اثبات بی گناهی بر اینکه او مرتکب جرم نیست بسیار دشوار است.
هر چند در اینجا شخصی که اقدام به افتراء حمل مواد مخدر به شخص بی گناه نموده و این عمل را سر دشمنی و کدورت، و یا هر دلیل دیگری به او منتسب داشته است مستوجب مجازات می باشد و عملش جرم تلقی گردیده شده است و شخص مفتری را به مجازات شش ماه تا سه سال حبس و یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می سازد اما اثبات این امر بسیار سخت بوده و به آسانی قرار نیست حکم برائت او صادر گردد چرا که تمامی شواهد و قرائن به ضرر او می باشد.

در اینجا قانون گذار در ماده 699 قانون مجازات اسلامی این گونه بیان می دارد که

هرکس عالما عامدا به قصد متهم نمودن دیگری آلات و ادوات جرم یا اشیایی را که یافت شدن آن در تصرف یک نفر موجب اتهام او می گردد، بدون اطلاع آن شخص در منزل یا محل کسب یا جیب یا اشیایی که متعلق به او است بگذارد یا مخفی کند یا به نحوی متعلق به او قلمداد نماید و در اثراین عمل، شخص مزبور تعقیب گردد پس از صدور قرار منع تعقیب و یا اعلام برائت قطعی آن شخص، مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و یا تا 74ضربه شلاق محکوم می شود.

همچنین ماده 27 قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر بیان می دارد که هرگاه شخصی، دیگری را به منظور تعقیب در مراجع ذیصلاح، تعمدا و به خلاف واقع متهم به یکی از جرایم موضوع این قانون نماید به بیست تا هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

این مفاد قانونی که مصداق افتراء عملی می باشد بیان می دارد که تنها زمانی شخصی که در مقام افتراء قرار گرفته توانسته از خود رفع اتهام نماید که با ادله اثبات دعوا در امور کیفری که شهادت شهود، اقرار، سوگند و ادله و اماراتی بتواند در صدد بی گناهی خود برآید و اثبات نماید که به صورت ناحق برای او پاپوش ساخته شده است و من باب اینکه شخصی با او خصومت و دشمنی داشته است با داشتن عمد و سو نیت عامدانه اقدام به انجام این عمل نموده است و اشیایی را که هرگز تعلق به او نداشته است را در منزل یا مکانی که یافتن آن موجب تحت تعقیب قرار گرفتن او شده است را جاسازی و یا مخفی نموده است؛ تا بدین طریق بتواند از خود رفع اتهام کرده و من باب افترایی که به صورت ناروا از سوی شخص مفتری به او نسبت داده شده است اعاده حیثیت بنماید.

برخی از سوالات متداول در خصوص اثبات بی گناهی در حمل مواد مخدر

آیا شخصی که به صورت بی گناه حسب افتراء که به او نسبت داده شده است می تواند در صدد بی گناهی خود بر اینکه مواد مخدر یافت شده به او تعلق نداشته است از خود رفع اتهام بنماید؟

در رابطه با این امر باید بیان داریم که شخصی که به صورت ناروا قرار است تحت تعقیب قرار بگیرد با ارائه ادله اثبات کیفری قابل قبول اعم از اقرار، شهادت شهود،و اماراتی که دال بر بی گناهی او داشته است می تواند درصد اثبات این امر برآید.

مجازات قانونی شخصی که با داشتن سو نیت و قصد عامدانه اقدام به جاسازی و یا مخفی نمودن مواد مخدر در منزل یا محل کار شخصی نموده است چه می باشد؟

قانون گذار در ماده 699 قانون مجازات و ماده 27 قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر، مصداق این عمل را افتراء عملی دانسته که شخص را مستوجب مجازات تعیین شده که حبس ویا شلاق بوده می نماید به شرطی که قرار منع تعقیب و یا اعلام برائت قطعی متهم جرم صادر شده باشد.

 

شما عزیزان می توانید برای اختیار کردن وکیل مواد مخدر شیشه و هم چنین مشاوره حقوقی با وکیل متخصص مواد مخدر که از مهمترین خدمات حقوقی وکیل پرس می باشد با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.

نویسنده خانم آخوندی کارشناس ارشد حقوقی وکیل پرس

 

خروج از نسخه موبایل