نماد سایت وکیل پرس

آیا رای دیوان عالی کشور قابل اعتراض است؟

در مقاله پیشین (روش ثبت شکایت در دیوان عالی کشور) بیان داشتیم که در شرایطی قانون گذار به شخص ذی النفع حق اعتراض به دیوان عالی کشور را در صورتی که جهات فرجام خواهی وجود داشته باشد در امور حقوقی و یا کیفری داده است .
فرض کنید شخص محکوم علیه که در امور کیفری به عنوان متهم محکوم گردیده خواستار اعتراض به دیوان عالی کشور شده و تقاضای فرجام خواهی می نماید پس از طی کردن تشریفات راجع به تنظیم دادخواست پرونده صادره شما به دیوان می رسد . گفتیم که در این باره دو فرض به وجود می آید:

حالا می خواهیم به این سوال پاسخ بدهیم که در نقض شدن ادعای ما راجع به فرجام خواهی ، آیا امکان اعتراض مجدد به دیوان عالی کشور وجود داشته است ؟
قبل از پاسخ به این سوال یاد آوری این نکته ضرورت دارد که بدانیم در اینجا دیوان قرار است به ادعای ما راجع به ایرادات شکلی پرونده که به درستی رعایت نگردیده شده پاسخ بدهد نه وارد رسیدگی ماهوی بشود. تصور کنید رسیدگی به پرونده ما از نظر صلاحیت ذاتی دادگاه باید در دادگاه انقلاب رسیدگی شود اما به اشتباه در دادگاهی مورد رسیدگی قرار گرفته که صلاحیت نداشته است خوب در اینجا شخص خواهان می تواند معترض گردد و تقاضای فرجام خواهی بنماید خوب اگر با این شرایط شخص ذی النفع به رای دادگاه صادر کننده که عدم صلاحیت نداشته معترض گردد و خواستار نقض حکم صادره به علت عدم رعایت تشریفات شکلی گردد و دیوان ادعایش را رد کند آیا می توان از رای قطعی دیوان اعتراض نماید ؟

در اینجا ماده 387 قانون آیین دادرسی مدنی بیان می دارد که بعد از آنکه نسبت به درخواست فرجام خواهی شما به علت عدم رعایت طرح آن در موعد قانونی و یا به علل دیگر قرار رد درخواست فرجام خواهی صادر گردید شما هنوز یک فرصت دیگر دارید البته این امر زمانی مورد قبول قرار می گیرد که شما بتوانید با ارئه ادله قوی بتوانید ادعای خود را مبنی بر اینکه ادعای شما بی جهت مورد نقض قرار گرفته را بتوانید اثبات کنید و اثبات نمایید که تشریفات شکلی راجع به رای صادره صورت نپذیرفته و رای مذکور از نظر قانونی قابل نقض است. در اینجا می توانید بار دیگر خواستار بررسی مجدد خواسته خود از دادستان کل کشور باشید تا بررسی مجددی راجع به علت رد درخواست تان از طریق دیوان عالی کشور صورت بپذیرد و در صورت تشخیص ادعا خواستار نقض حکم از دیوان عالی کشور می گردد.

 

برخی از سوالات متداول (آیا رای دیوان عالی کشور قابل اعتراض است؟) :

در صورتی که نسبت به رای صادره از مرجع تالی تقاضای فرجام خواهی گردد اما اعتراض شخص مورد پذیرش قرار نگیرد و دیوان رای صادره را تایید نماید آیا امکان اعتراض به رای ابرام شده وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم دیوان عالی کشور رای صادره را از نظر ماهیت مورد بررسی قرار نمی دهد بلکه تنها به اعتراضی ترتیب اثر می دهد که راجع به آن تشریفات شکلی رعایت نگردیده شده باشد. لذا در صورت رعایت این تشریفات اعتراض قابل قبول نمی باشد .

در صورتی که شخص معترض با ارائه ادله ای بتواند اثبات نماید که اعتراض او موجه بوده است و تشریفات شکلی رعایت نگردیده آیا می تواند اعتراض خود را راجع به پذیرفته شدن ادعایش توسط دیوان به جریان بیاندازد و خواستار الزام دیوان به پذیرش خواسته اش گردد ؟

در اینجا به موجب ماده 387 قانون آیین دادرسی مدنی می تواند بار دیگر درخواست فرجام خواهی خود را از دادستانی کل کشور تقاضا بنماید و خواستار بررسی مجدد پرونده خود گردد.

در چه زمانی شخص معترض باید درخواست فرجام خواهی خود را به دفتر دادستانی کل کشور تقدیم بنماید؟

مهلت تقدیم دادخواست مربوطه ظرف مهلت یک ماه از تاریخ انقضای فرجام خواهی یا قطعی شدن قرار رد دادخواست فرجامی، یا ابلاغ رای دیوان عالی کشور در خصوص تایید قرار رد دادخواست فرجامی بوده است

 

جهت اخذ مشاوره تخصصی با وکیل دیوان عالی کشور هم اکنون تماس بگیرید. صفحه رسمی اینستاگرام وکیل پرس پلی برای پاسخ به سوالات در حوزه ماده 474

 

نویسنده: خانم فائزه آخوندی کارشناس ارشد حقوقی وکیل پرس

خروج از نسخه موبایل